Aviseringar
Rensa alla

Bo hemma. Vad anser ni om detta..?


youmademe:

flytta då de kommer bli väldigt sura och besvikna över det. men samtidigt kanske det är det rätta, de kanske flyttar till nåt bättre och tar tag i allt bättre efter det

din framtid ska ju inte behöva belastas av deras problem. Dessutom finns det trotts allt väldigt mycket dina föräldrar kan göra för deras situation om de verkligen vill förändra den vill säga.


   
SvaraCitera

De har rätt att kräva hyra om du bor hemma, oavsett om du studerar eller inte (när det är över gymnasienivå). Men jag skulle nog ha flyttat i den situationen.

I och för sig flyttade jag trots att jag hade fått bo gratis hemma. Men hade nog flyttat tidigare om jag befunnit mig i samma situation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

youmademe:

Tycker ni detta är okej?

Skentrevlig:

Betala eller flytta.

OF 5:

klart du ska betala för dig

MEN det är klart att de inte ska ta dina pengar för att de själva inte har några. Du ska ju bara betala en skälig hyra. Men jag betalar hemma och tycker inte det är något konstigt. Varken jag eller mamma har mycket pengar, så det är klart att vi hjälps åt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

.

Håller fullkomligt med allt som ovan sagt hittills i tråden.

youmademe:

som de knappt har råd med själva

youmademe:

Vet inte riktigt om flytta är något jag vill, men det känns som att det kommer sluta med detta.

Är den ekonomiska situationen som sådan att dem inte skulle klara sig utan att du betalar en större del?
Om det är så, så skulle jag nog poängtera detta för dem, och säga att jag faktiskt kan tänka mig att betala en viss del (dock inte mer än vad man hade fått betala på "egen hand"), och sen be dem att överväga att flytta till ett billigare alternativ för jag skulle bo kvar hos dem (och då inte endast för min egna, utan även Deras skull - med avseende till min inledande fråga), och i annat fall flyttar jag hemifrån och dem får på så vis klara sig på egen hand också.


   
SvaraCitera

youmademe:

a

Damn, nu förstår jag mer att du klagar! Flytta så fort du hittar någonstans att bo.


   
SvaraCitera

youmademe:

de vill att jag ska ge hela lånet till dem så de kan betala räkningar o skulder med det. eftersom de inte får ta lån själv pga.

Flytta därifrån genast, skulle jag säga.
Då kan dessutom er relation blir bättre om du klargör att du inte alls tänker engagera dig i deras ekonomiska situation och sen kan leva ett eget liv. Om de accepterar det, vill säga, hur som helst så kan du inte gå med på att ge ekonomiskt stöd till dina föräldrar för lånade pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

din framtid ska ju inte behöva belastas av deras problem. Dessutom finns det trotts allt väldigt mycket dina föräldrar kan göra för deras situation om de verkligen vill förändra den vill säga.

Vettig punkt att ha i åtanke.


   
SvaraCitera

Du borde göra vad du tycker är bäst för dej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Random001:

Är den ekonomiska situationen som sådan att dem inte skulle klara sig utan att du betalar en större del?

Ja, enligt dem så är det så. De pressar mig också psykiskt genom att ständigt poängtera att om jag inte hjälper dem så kommer ditten o datten hända och jag mår fasen psykiskt dåligt av detta. De mår själva också dåligt över detta, men ändå.

Vet fan inte vad jag ska göra, men om jag flyttar kommer det förmodligen bli värre (förutom att de blir besvikna). Om man inte kan betala elräkningen och vatten, stänger de av dessa då eller vad? Och de kan tydligen inte gå till socialen då jag bor här, enligt de själva, då jag tydligen kan ta studielån som kan visas som inkomst eller vad det nu var. Tycker mest synd om min lillebror som blir lämnad själv med mina föräldrar om jag flyttar.

OF 5:

din framtid ska ju inte behöva belastas av deras problem. Dessutom finns det trotts allt väldigt mycket dina föräldrar kan göra för deras situation om de verkligen vill förändra den vill säga.

Har funderat på det också. Det verkar som att de inte ens engagerar sig speciellt mycket för att förändra någonting med tanke på att det varit likadant i två-tre år. Visst finns det många som är arbetslösa, men inte tusan känns det som att de har det som oss. Nä, det bästa är kanske att flytta..


   
SvaraCitera

Det där med att dela med dig av ditt studielån är ju en dålig idé (tycker inte man ska kräva det av sitt barn oavsett hur gammalt barnet är).
Tar sjukt lång tid att betala tillbaka det om du inte tjänar 40+.

Hellre ha ett helvete i några år & sedan leva livet när du har din utbildning, än att låna en massa & leva Normalt men sedan vara skyldig en massa pengar.

Ni bör diskutera det där och hitta fler lösningar, ni kommer ju inte hamna på gatan... Eller?
Om ja; flytta hemifrån & lev ett helv. tills du utbildat dig.


   
SvaraCitera

youmademe:

Nä, det bästa är kanske att flytta.

[y]
tror inte du hjälper dina föräldrar om du hjälper dem att upprätthålla en levnadsstil som verkar vara destruktiv för både dig och dem.


   
SvaraCitera

Flytta hemifrån.. Tycker inte dina föräldrar verkar speciellt vettiga eller kärleksfulla. Du klarar dig utan dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

youmademe:

Ja, enligt dem så är det så.

[shake] Ingen lätt situation. Men det är ju inte meningen att Du ska hålla det i rullning, eller vad man ska säga...
Ta upp detta med dem, och säg att det kan inte hänga på dig. Säg att du flyttar, antingen själv, eller med dem OM dem kan tänka sig att flytta till en billigare bostad (om du nu kan tänka dig det dvs).

youmademe:

De pressar mig också psykiskt genom att ständigt poängtera att om jag inte hjälper dem så kommer ditten o datten hända och jag mår fasen psykiskt dåligt av detta. De mår själva också dåligt över detta, men ändå.

Detta är som sagt inget du ska behöva belastas med, dem är vuxna människor, och du är deras Barn.

youmademe:

Om man inte kan betala elräkningen och vatten, stänger de av dessa då eller vad?

Ja.

youmademe:

Och de kan tydligen inte gå till socialen då jag bor här, enligt de själva, då jag tydligen kan ta studielån som kan visas som inkomst eller vad det nu var.

Tvivlar jag ytterst på!
Men om du har lust så kan du ju kontakta socialen själv och fråga. Kan ju prova via mail om du vill förbli anonym (antar att det ska gå via tele också. Vet iof inte om dem får ingripa utan tillstånd hur som helst heller iof)


   
SvaraCitera

youmademe:

De pressar mig också psykiskt genom att ständigt poängtera att om jag inte hjälper dem så kommer ditten o datten hända och jag mår fasen psykiskt dåligt av detta.

Det är inte ditt ansvar eller din skyldighet att skuldsätta dig för dina föräldrars skull. Det får du bara absolut inte göra. Det är klart att det är skitsvårt när det gäller din mor och far, men i den här situationen är det faktiskt de som utnyttjar dig genom att pressa sig psykiskt.

youmademe:

Och de kan tydligen inte gå till socialen då jag bor här, enligt de själva, då jag tydligen kan ta studielån som kan visas som inkomst eller vad det nu var.

Det är möjligt att de har rätt i det, men det skulle ju lösa sig genom att du flyttar, då har de rätt till socbidrag och inget mardrömsscenario kan faktiskt ske, soc betalar sådant som elräkningar men kan eventuellt kräva att de flyttar till något mindre.

De måste förstå att de inte kan kräva att du ska låna pengar för att försörja dem som de inte kommer kunna betala tillbaka, det är bara totalt omöjligt och jag hoppas för allt i världen att du inte går med på det.


   
SvaraCitera

Random001:

Tvivlar jag ytterst på!

Soc räknar ju iaf även barnens inkomst när det gäller huruvida de ger bidrag eller ej. Om en familj som lever på soc har ett barn som sommarjobbar och tjänar pengar så räknas dessa pengar som hela familjens inkomst och socbidraget sänks. Sorgligt men sant.

Frågan är om hennes inkomst räknas nu när hennes föräldrar inte är försörjningsansvariga, men det är mycket möjligt att det är så.
Socregler är totalt idiotiska.


   
SvaraCitera