Aviseringar
Rensa alla

Bo i husbil / skåpbil


Ämnesstartare

Halloj folket som tänkt läsa detta.
Jag har under ett tag nu funderar över att köpa en skåpbil för att inreda med kök, säng o annat sådant för att när jag fyller 18 och går studenten kunna flytta ut i.

Fördelarna med detta skulle då vara att jag inte behöver betala någon hyra. Jag kommer då också på helger bara lätt kunna köra iväg vart jag vill och utforska Sverige. Jag kommer varje dag kunna träffa nya männiksor o det kommer bli en liten utmaning helt enkelt. Jag älskar friluftsliv, så det kommer ju stärka mina möjligheter att kunna vara närmare naturen. 

När det kommer till dusch har jag tänkt skaffa gymkort. Där löser sig ju också vattenproblemet. Att tvätta kläder finns de små portabla maskiner för o för värme på vintern är tanken att jag ska använda en diesel värmare. Solceller har jag på sommaren tänkt ska driva tvättmaskin, ladda telefon osv. Men på vintern får det nog bli en dieselgenerator. 

Skulle ni själva kunna tänka er bo på detta sättet? O finns det någon viktig del jag har glömt? 


   
Citera

Jag skulle inte kunna tänka mig det iallafall, gillar rutinGlad


   
SvaraCitera

Ett utedass. Som efterfordon kanske? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dindoonuffin:
Ett utedass. Som efterfordon kanske? 

Asså är man ute i skogen och det är panik kan man ju självklart ha med sig toappapper och bara gräva ned. Annars finns ju publika toaletter


   
SvaraCitera
L Y S

Vastragotaland: Skulle ni själva kunna tänka er bo på detta sättet? O finns det någon viktig del jag har glömt?

Jag hade lite såna tankar förut, men kom fram till att jag gillar bekvämligheten i en lght allt för mycket för att bo i skåpbil hela tiden. Under sommaren ja, men de kallare och fuktigare årstiderna? Nja.

I Sverige är det största problemet vintern. Vad skulle det kosta att ha dieselvärmaren igång 24/7 hela vintern, speciellt om vintern blir iskall? Räkna på det seriöst innan du bestämmer dig.

Har du tältat ute i skogen förut? Vid vilka årstider och vädertyper? 


   
SvaraCitera
L Y S

P.S. Hur hade du tänkt göra med förvaring av färsk mat, en minikyl?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

L Y S:
P.S. Hur hade du tänkt göra med förvaring av färsk mat, en minikyl?

Vet att det finns extremt snåla diesel generatorer som går att få el från. Har tältat / sovit i vindskydd vid minus 10 grader. Så kyla är inget problem.


   
SvaraCitera

Vastragotaland: Men på vintern får det nog bli en dieselgenerator.

Problemet blir då att ha igång generatorn hela natten, då det låter mycket att ha igång den.
Ett vanligt bilbatteri kan användas för el men den lär nog också urladdas på några få timmar.


   
SvaraCitera
L Y S

Vastragotaland: Vet att det finns extremt snåla diesel generatorer som går att få el från. Har tältat / sovit i vindskydd vid minus 10 grader. Så kyla är inget problem.

Ok nice.


   
SvaraCitera

Alternativet är att köpa en gammal bil med dragkrok. Varför inte en gammal slitvarg typ en gammal Volvo. Och sedan köpa en billig husvagn. Blir nog billigare än att köpa en skåpbil/van och själv inreda den. 
Tror inte det kostar så mycket att ställa upp en bil med husvagn på en camping och välja en campingplats som erbjuder vattenledning och el. Brukar finnas på alla större campingar idag. Långtidsplats brukar vara hyfsat billigt. Välj bara en husvagn som är byggd för vårt kalla klimat vintertid. Polar är en vagn som just är avsedd för våra kalla vintrar. 

Vill du bara bo ute i skogen sommartid så satsa på solenergi (solpaneler) som omvandlar solenergin till elström.


   
SvaraCitera