Aviseringar
Rensa alla

Bo i USA eller Sverige


Ämnesstartare

Jag har nu bott här i USA i ett och ett halvt år, och trivs verkligen här.. men saknar också Sverige!
Vet verkligen inte vart jag vill bo någonstans i framtiden; antingen bo i Sverige eller här i USA.
Mina syskon bor i USA, men morsan och farsan flyttar tillbaks hem till Sverige om några år för det är dyrt att bo här.

Vad jag ogillar med Sverige är först och främst klimatet och stora skillnader mellan dagsljuset. Dessutom är det typ tråkigt i Sverige om man inte bor i Stockholm, och för lite befolkning!
I NYC storstadsregion bor runt 20 miljoner, medan bara 1,9 miljoner i Stockholmsområdet. Mer folk = mer kul.
Dessutom har vi mycket bättre väder här, mycket mer solsken, varmare somrar, något mildare vintrar, milda vårar och höstar, lite snö på vintern, lagom regn. Dessutom går solen ner 16:30 som kortast här, medan i Stockholm knappt 14:30.
Här i Norra NJ/NYC storstadsregion finns jätte mycket att göra, det är typ lyxigt här om man är rik! Alla bor ju i villor/radhus (Mindre än 5% bor i lägenheter) och mycket möjligheter här. I Sverige bodde jag i Södertälje och var inte så kul där, förutom att kusinerna bodde där!
Jag går på high school nu, har ett år kvar och sedan college förhoppningsvis, och efter det vet jag inte vart jag vill bo.

Vad tkr du jag ska göra??


   
Citera
Ämnesstartare

USA låter väl roligare tycker jag.


   
SvaraCitera
smisk

Du måste väl inte bestämma dig nu. Vänta och se hur du känner istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du skriver bara negativt om Sverige och bara positivt om Usa..[zzz]


   
SvaraCitera

Fråga den här användaren, han verkar bo i usa 🙂
http://lonneberg.se/images/plep.js>m.ph p" target="_blank"> http://ungdomar.se/user_info.php?user_id=100420


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den stora nackdelen är ju sjukvården som du slipper oroa dig över i Sverige.... Men jag själv siktar mot NYC nån gång mot framtiden så du kan ju stanna där tills du tröttnat sen flytta tillbaks. Man kan alltid ändra sig, kom ihåg det. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Den stora nackdelen är ju sjukvården som du slipper oroa dig över i Sverige.... Men jag själv siktar mot NYC nån gång mot framtiden så du kan ju stanna där tills du tröttnat sen flytta tillbaks. Man kan alltid ändra sig, kom ihåg det.

Ja men det finns också Insurance (försäkring) här, så priset för sjukvården kan vara reducerat eller gratis beroende på inkomst.
Dock är det ändå dyrare att bo här, främst i Norra NJ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

USA låter väl roligare tycker jag.

Ja, men ändå rätt så osäker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tiotype_:

Du skriver bara negativt om Sverige och bara positivt om Usa.

Sverige har ju också bra saker! God mat, vackra storstäder, fint folk (USA är mångkulturell)

Eftersom USA är rätt så stort land med runt 305 miljoner invånare, finns det självklart mer saker att göra här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du skriver bara bra saker om USA och klankar ner på Sverige. Hur kan valet vara svårt för dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Du skriver bara bra saker om USA och klankar ner på Sverige. Hur kan valet vara svårt för dig?

Som sagt, det jag ogillar mest med Sverige är klimatet och glest befolkat.

Bodde det t.ex runt (at least) 50 miljoner i Sverige, och klimatet var något varmare (Främst mer solsken) skulle jag självklart bo kvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lite fin i kanten va? Rysk champagne är inte gott nog åt herrn förstår jag.
Inga "semantiska" skillnader till Sveriges nackdel herrn vill dela med sig av?

Äsch, skojar bara, USA verkar va ett bra ställe att bo på om man 16 år till sinnet.

Nä, skämtade igen. Faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Lite fin i kanten va? Rysk champagne är inte gott nog åt herrn förstår jag.
Inga "semantiska" skillnader till Sveriges nackdel herrn vill dela med sig av?

[love][love][love] - fan vad jag totalt dyrkar skatan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oroar du dig över vart du ska bo efter college? Men seriöst jag har svårt att planera nästa vecka. Man får ta det som det kommer, tids nog kommer du att veta vart du ska leva ditt liv. Förstår inte hur man kan fråga okända människor om nåt så viktigt. Hur fan ska vi veta vad som är bäst för dig?
Och du kommer att träffa så många människor tills dess som kommer att påverka ditt val. så det känns ganska onödigt om du ska fatta ett beslut redan nu.

För mig är klimatet enda nackdelen med Sverige. Så om jag skulle välja mellan dessa två länder skulle det bli Usa. Har aldrig varit i New-york så jag vet ju inte hur staden är. Men gillar man liv och rörelse, samt att du säkert har fått nya vänner där nu så förstår jag varför N.Y lockar mer.

Du kan ju komma och hälsa på din familj/vänner här när du får lust. Inget som hindar dig och det blir ju billigt om boende redan är fixat (och gratis).

Men det känns som att du redan har bestämt dig om man utgår från dina inlägg i tråden.

New Jersey:

Vad tkr du jag ska göra??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Possibly maybe:

För mig är klimatet enda nackdelen med Sverige.

Ja.. synd =/ Hoppas Sverige hade mer solsken och lite varmare somrar i genomsnitt, typ som NYC regionen.
T.ex är högsta medeltemperaturen i juli 29 grader i NYC, medans bara 22 grader i Stockholm, och lägsta är 20 grader i NYC, och 13 grader i Stockholm. Hösta medeltemperaturen i junuari är 3 grader i NYC, och -1 i Stockholm, och lägsta -3 i NYC och -5 i STHLM.

NYC har igenomsnitt 2500 timmars solsken/år, medans Stockholm har bara 1800 timmars solsken/år. Ganska stor skillnad!
Dessutom har NYC färre regn/molniga dagar men mer nederbörd än Stockholm.


   
SvaraCitera