Aviseringar
Rensa alla

Bör avlyssning & övervakning vara tillåtet för säkerhetsskäl eller inte?


Ämnesstartare

Som rubriken säger.

Håller på med ett skolarbete och skulle hjälpa mig enormt mycket om ni kunde svara lite kort på rubriken.

Bör avlyssning & övervakning vara tillåtet för säkerhetsskäl eller inte?

Varför / Varför inte?

Tack för mig[party]


   
Citera

Känns la lite olämpligt på toaletter och i duschar.. Annars har jag ingenting emot det, nej. [smile]


   
SvaraCitera

Via internet nej. Jag vill kunna söka och hålla på utan att jag vet att det kanske sitter någon och kollar vad jag gör.

Kameror i samhället är bra men icke på toaletter och sånt. Dessutom ska det vara med motta och inte en kamera i varje hörn, och därmed ska ingen ha rätt att kolla på filmerna om inte något brott på platsen föregått.

Via telefon ska de få tjuvlyssna om det har en stor misstanke eller tror att personen i fråga ska komma göra något allvarligt.

Det vill säga att vi idag är på väg åt fel håll. Vilket vi ioförsig har blivit med allt sedan 1990.


   
SvaraCitera

Vilken otydlig fråga.

Vem är det som övervakar?
I vilken utsträckning och i vilket sammanhang?
Vem är det som har tillgång till informationen som samlas?

Och så vidare.


   
SvaraCitera

nej

förtjänar inget mer än så. NEJ. man kan avlyssna och övervaka personer som är misstänka för brott men du kan inte göra så mot alla

se på filmen "De andras liv"


   
SvaraCitera

Avlyssning tillsammans med fysisk spaning är de i särklass effektivaste informationsinhämtningsmetoder som finns så givetvis. Men att använda det mot en hel befolkning är extremt kontraproduktivt då mängden information som samlas in snabbt blir ohanterbar. så finns misstanke så.


   
SvaraCitera

Beror på vilka ställen det handlar om. Självklart inte inne på toaletter och omklädningsrum, även om olyckor och brott såklart även kan ske där.


   
SvaraCitera

För mycket säkerhet gör det osäkert för friheten!


   
SvaraCitera

Nej och nej. Tycker inte att några blåögda, trygghetsknarkande svenne bananer ska ge staten rätt att kränka min personliga integritet i utbyte mot en falsk känsla av trygghet. Att göra staten mer odemokratisk och auktoritär för att stoppa just ickedemokratiska krafter är efterblivet. Och vad händer om vi ger staten dessa befogenheter och tex sverigedemokraterna kommer till makten och fritt kan förfoga över dessa? Detta kanske inte verkar så troligt men faktum är att partier som har varit bra mycket värre än sd har kommit till makten i stater som varit lika demokratiska och vita som våran.


   
SvaraCitera

dazed:

Och vad händer om vi ger staten dessa befogenheter och tex sverigedemokraterna kommer till makten och fritt kan förfoga över dessa?

Då har vi väl större problem än att det finns en miljon timmars filmat material från offentliga platser som dom kan titta på?

fiddesson:

Bör avlyssning & övervakning vara tillåtet för säkerhetsskäl eller inte?

För att svara på frågan. Nej, det bör inte finnas övervakning på offentliga platser. I butiker och dylikt bör butiksägarna få sätta upp kameror om de tror att det hjälper mot stöld eller dylikt. Där har du alltid valet att inte gå in i en butik som du vet har kameror, om du nu har läst 1984 en gång för mýcket och är livrädd för att bli övervakad.


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Då har vi väl större problem än att det finns en miljon timmars filmat material från offentliga platser som dom kan titta på?

På vilket sätt är inte det något som går in under paraplyet "övervakning"?


   
SvaraCitera