Aviseringar
Rensa alla

Bör droger avkriminaliseras?


odödlig: nej då kommer ju folk sluta knarka ju!!  

😀 Mm, för ingen röker, snusar, dricker alkohol eller knarkar koffein. Antar att du skojade?

Men ja, det verkar som att en avkriminalisering eller rent av legalisering vore att föredra i dagsläget. Fördelarna väger tyngre än nackdelarna, yada yada. Liberalerna/anarkisterna har väl rätt i den här frågan.


   
SvaraCitera

mr4ffe: ja

åtminstone för personligt bruk.


   
SvaraCitera

Proteus:

😀 Mm, för ingen röker, snusar, dricker alkohol eller knarkar koffein. Antar att du skojade?

Men ja, det verkar som att en avkriminalisering eller rent av legalisering vore att föredra i dagsläget. Fördelarna väger tyngre än nackdelarna, yada yada. Liberalerna/anarkisterna har väl rätt i den här frågan.

nu gör du dig lite dum faktiskt. självklart kommer kassa droger som alkohol och tobak att falla ur bruk om världen vänjer sig vid att bättre alternativ finns att tillgå och inte är dödssynd. det sker inte i en handvändning med legalisering/avkriminalisering. på populationsnivå finns alltid en tröghet i inlärningskurvan. mängder av kulturella föreställningar reglerar våra beteenden, och de tar längre tid att förändra än vad en perfekt rationell spelteoretisk analys antyder. jag slår dig med en linjal om du gör en parallell mellan detta statement och min kritik av socialkonstruktivismen. >=)


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

nu gör du dig lite dum faktiskt. självklart kommer kassa droger som alkohol och tobak att falla ur bruk om världen vänjer sig vid att bättre alternativ finns att tillgå och inte är dödssynd. det sker inte i en handvändning med legalisering. på populationsnivå finns alltid en tröghet i inlärningskurvan.

Det är mycket möjligt att alkohol och tobak blir mindre populärt ifall bättre alternativ blir mer tillgängliga, men min poäng var att droger inte slutar brukas för att de legaliseras.


   
SvaraCitera

Proteus:

Det är mycket möjligt att alkohol och tobak blir mindre populärt, men min poäng var att droger inte slutar brukas för att de legaliseras.

aha läste lite slarvigt. sry

tror också att legalisering minskar det totala bruket. men framförallt ger det folk utrymme att hantera substanser inom ramarna för ett socialt accepterat, sunt leverne och med sunda tillämpningar. det här går inte att förneka givet att människan är en social organism.

påståendet att folk kommer "sluta knarka" var nog tillspetsat. men missbruk minskar av legalisering och det är väl missbruket som kanske är att "knarka" egentligen.


   
SvaraCitera

thl*kt N.: aha läste lite slarvigt. sry

tror också att legalisering minskar det totala bruket.

Har väldigt svårt att tro det. Hade fler förtärt alkohol om det vore olagligt, tror du?

Att det sannolikt minskar t.ex. dödsfall (på grund av större möjligheter till behandling och bättre kvalitet på drogerna) är en annan fråga. Det var inte vad jag kommenterade.

thl*kt N.: men framförallt ger det folk utrymme att hantera substanser inom ramarna för ett socialt accepterat, sunt leverne och med sunda tillämpningar. det här går inte att förneka givet att människan är en social organism.

Exakt, vilket var varför jag skrev att fördelarna väger tyngre än nackdelarna. Har redan medgett att både en avkriminalisering och legalisering vore att föredra, så du behöver inte övertyga mig. Det vore bara dumt av mig att argumentera emot enbart för att jag t.ex. är emot en legalisering av sexköp. Helt olika saker.
.

thl*kt N.: påståendet att folk kommer "sluta knarka" var nog tillspetsat.

Mjo. Misstänkte det men ville ändå få det bekräftat.


   
SvaraCitera

mr4ffe: ja

Till och med legaliseras helt i mitt tycke. Staten skall inte lägga sig i vad två vuxna individer gör upp om eller stoppar i sina kroppar. 


   
SvaraCitera

Proteus: Har väldigt svårt att tro det. Hade fler förtärt alkohol om det vore olagligt, tror du?

Eller chips? Läsk??? Förstår verkligen inte resonemanget.


   
SvaraCitera

Fler borde källsortera... alltså bör vi göra det olagligt! Då kommer ju alla att börja, bara för att verka coola. 


   
SvaraCitera

Proteus:
Har väldigt svårt att tro det. Hade fler druckit alkohol om det vore olagligt, tror du?

nä jag vet inte. det viktiga är att den skadliga konsumtionen minskar. men eftersom den skadliga konsumtionen är en betydande del av totalkonsumtionen och ofta enablas av utanförskapet som lagen och den religiöst laddade moralen hjälper till att upprätthålla så är min gissning att en liberal omvälvning i den moraliska, medicinska och juridiska synen på droger och på människans intresse för alternativa sinnestillstånd kommer att leda till en måttligare konsumtion av droger.

Proteus
Exakt, vilket är varför jag skrev att fördelarna väger tyngre än nackdelarna. Har redan medgett att både en avkriminalisering och legalisering vore att föredra, så du behöver inte övertyga mig. Det vore bara dumt av mig att argumentera emot enbart för att jag t.ex. är emot en legalisering av sexköp. Helt olika saker.

skriver inte för att övertyga nån nu. 


   
SvaraCitera

thl*kt N.: nä jag vet inte. 

Jag tror du håller med om att det låter väldigt ologiskt och att det inte finns något särskilt bra argument för att stödja den tesen.

thl*kt N.: det viktiga är att den skadliga konsumtionen minskar. 

Ja, och jag tror genuint att en avkriminalisering/legalisering skulle kunna åstadkomma det, även fast jag samtidigt är helt övertygad om att det skulle leda till att fler konsumerar. Hur ligger det till med den saken i Holland, förresten? Vet att de ska ha färre dödsfall och allmänt hälsosammare bruk nu, är bara nyfiken på antalet konsumenter.

thl*kt N.: men eftersom den skadliga konsumtionen är en betydande del av totalkonsumtionen och ofta enablas av utanförskapet som lagen och den religiöst laddade moralen hjälper till att upprätthålla så är min gissning att en liberal omvälvning i den moraliska, medicinska och juridiska synen på droger och på människans intresse för alternativa sinnestillstånd kommer att leda till en måttligare konsumtion av droger.

Med måttlig menar du enbart mer hälsosam konsumtion och inte att färre brukar, eller? I så fall håller jag med.


   
SvaraCitera

Proteus:

Jag tror du håller med om att det låter väldigt ologiskt och att det inte finns något särskilt bra argument för att stödja den tesen.

om du sätter det i en sådan kontext blir det absurt. dels eftersom det är mer kortsiktigt och dels eftersom du inte tar hänsyn till vad alkohol specifikt är för marknaden i stort. om alkohol illegaliseras kan man nog förvänta sig att konsumtionen minskar eftersom det huvudsakliga incitamentet att välja alkohol försvinner. det är en faktor som inte finns när det gäller redan olagliga droger, varför jämförelsen är missvisande.

Proteus:
Ja, och jag tror genuint att en avkriminalisering/legalisering skulle kunna åstadkomma det, även fast jag samtidigt är helt övertygad om att det skulle leda till att fler konsumerar. Hur ligger det till med den saken i Holland, förresten? Vet att de ska ha färre dödsfall och allmänt hälsosammare bruk nu, är bara nyfiken på antalet konsumenter.

Med måttlig menar du enbart mer hälsosam konsumtion och inte att färre brukar, eller? I så fall håller jag med.

att fler konsumerar betyder inte att mer konsumeras. jag har inte sagt att färre kommer att konsumera. någon som tar en drog dagligen konsumerar väldigt mycket mer av den än någon som tar den ibland. jag tror att den totala konsumtionen av droger kommer att minska i och med att missbruk minskar, och att legalisering är ett viktigt led i att minska missbruk. vi kommer också att få ökad spridning, normalisering och acceptans men det är inte detsamma som ökad konsumtion.

med måttlig menar jag att knark knarkas på hälsosammare sätt och att mindre knark knarkas. inte att färre brukar. vi diskuterar väl totalkonsumtion, inte antal konsumenter?


   
SvaraCitera

Ska vi avkriminalisera droger så kan vi lika gärna ta bort gränsen på 45 för mopeder också. 


   
SvaraCitera

mr4ffe: nej

Det finns anledningar till att de är olagliga.
Personligen skulle jag gärna se att alla droger kriminaliseras. Däribland alkohol och tobak.


   
SvaraCitera

thl*kt N.: om du sätter det i en sådan kontext blir det absurt. dels eftersom det är mer kortsiktigt och dels eftersom du inte tar hänsyn till vad alkohol specifikt är för marknaden i stort. 

Det spelar ingen roll om jag använder alkohol eller i stort sett vad som helst annat som exempel. Tar man bort förbud mot saker så tenderar de att bli mer vanliga, både på kort och lång sikt. Ganska märkligt att tro något annat, till synes utan några andra skäl än "det matchar mina politiska åsikter".

thl*kt N.: att fler konsumerar betyder inte att mer konsumeras. jag har inte sagt att färre kommer att konsumera. någon som tar en drog dagligen konsumerar väldigt mycket mer av den än någon som tar den ibland. jag tror att den totala konsumtionen av droger kommer att minska i och med att missbruk minskar, och att legalisering är ett viktigt led i att minska missbruk.

med måttlig menar jag att knark knarkas på hälsosammare sätt och att mindre knark knarkas. inte att färre brukar. vi diskuterar väl totalkonsumtion, inte antal konsumenter?

En avsevärt större mängd konsumenter påverkar den totala konsumtionen mycket mer än vad mer frekvent missbruk bland många färre konsumenter gör. En person kan nämligen inte konsumera hur mycket som helst, utan att dö eller få slut på pengar. Nu skrev jag att det här var en helt annan sak, vilket det är, men om vi tittar på sexindustrin i Tyskland så växte den något enormt när prostitution, sexköp och bordeller legaliserades. Ser ingen anledning till att tro att drogindustrin inte skulle göra det, men motbevisa mig gärna med exempel från verkligheten.

Proteus: Hur ligger det till med den saken i Holland

?

thl*kt N.: vi diskuterar väl totalkonsumtion, inte antal konsumenter?

Det beror på hur man tolkar "då kommer ju folk sluta knarka ju!!". Skulle inte du säga att du knarkar, utan att för den delen missbruka? Påståendet jag motsatte mig var att en legalisering skulle leda till färre konsumenter (och nu motsätter jag mig även att det skulle leda till minskad total konsumtion, tills någon motbevisar mig).


   
SvaraCitera