Aviseringar
Rensa alla

Bör hijab eller / och niqab förbjudas i Sverige?


Ämnesstartare

Niklas:
Både niqab och burka för förbjudas helt. 

3744041553.jpg

Slöja bör förbjudas för yngre barn (föräldrarna får konsekvensen då såklart), helt förbjudas i skolan och såklart inom yrken där det på olika sätt är ohygieniskt, typ vården. 

hur ser du på religiösa symboler inom försvaret och polis?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas:

hur ser du på religiösa symboler inom försvaret och polis?

En sak är ett halsband eller liknande som inte stör uniformen eller utövandet förövrigt. Men slöjan är ju en symbol för islams uråldriga syn på kvinnor, och det tycker jag absolut inte ska vara tillåtet i sådana verksamheter. Typ polis, försvar men även skola och förskola.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas:

En sak är ett halsband eller liknande som inte stör uniformen eller utövandet förövrigt. Men slöjan är ju en symbol för islams uråldriga syn på kvinnor, och det tycker jag absolut inte ska vara tillåtet i sådana verksamheter. Typ polis, försvar men även skola och förskola.

okej, anser du ett en sådan hijab stör utövandet? Bara undrar, själ är jag emot religiösa symboler inom det området. 
dezeen_Sports-Hijab-by-ResportOn-2.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas:

okej, anser du ett en sådan hijab stör utövandet? Bara undrar, själ är jag emot religiösa symboler inom det området. 
dezeen_Sports-Hijab-by-ResportOn-2.jpg

Vet inte, men framförallt är det ju en religiös symbol för kvinnoförtryck och det tycker jag ska vara otillåtet inom försvar och polis oavsett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas:

Vet inte, men framförallt är det ju en religiös symbol för kvinnoförtryck och det tycker jag ska vara otillåtet inom försvar och polis oavsett.

okej , då förstår jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas: Inget av de 3 bör förbjudas


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas: Inget av de 3 bör förbjudas

Fast ju mer människor som slutar tro på någon gud desto bättre


   
SvaraCitera

Axelinaaas:

inte niqab?

Det är ju det allra värsta som ingen någonsin väljer, inte ens konvertiter. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:

Det är ju det allra värsta som ingen någonsin väljer, inte ens konvertiter. 

du rolig nu eller? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas:

En sak är ett halsband eller liknande som inte stör uniformen eller utövandet förövrigt. Men slöjan är ju en symbol för islams uråldriga syn på kvinnor, och det tycker jag absolut inte ska vara tillåtet i sådana verksamheter. Typ polis, försvar men även skola och förskola.

Vad mer specifikt innebär denna uråldriga syn på kvinnor? Och vad specifikt definieras den av imon isalm, till skillnad från västs kvinnosyn? Tycker det är rätt så uråldrigt att bestämma vem som ska ha på sig vad, var och hur, specifikt för kvinnor i detta fall som en utsatt grupp.


   
SvaraCitera

Axelinaaas: Hijab och niqab/burqa bör förbjudas

Ja, totalförbjudas eftersom ingetdera hör hemma i den svenska kulturen. Muslimerna MÅSTE anpassa sig till den svenska kulturen och inte tvärtom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vikingen:

Ja, totalförbjudas eftersom ingetdera hör hemma i den svenska kulturen. Muslimerna MÅSTE anpassa sig till den svenska kulturen och inte tvärtom.

Varför måste muslimer göra det? Vad är det i den s.k. svenska kulturen de ska anpassa sig till? Ska de börja bära svensk folkdräkt istället? (Vilken för kvinnor innebär tyg som täcker kropp, armar, ben och huvud vilket låter lite bekant). Hur anpassar sig den svenska kulturen till islamsk kultur i dagsläget menar du?


   
SvaraCitera

novasans: Varför måste muslimer göra det

För att samtliga tre utspökningar är bevis på kvinnoförtryck och/eller trollreligion.

novasans: Vad är det i den s.k. svenska kulturen de ska anpassa sig till?

Se svar ovan.

novasans: Ska de börja bära svensk folkdräkt istället?

Hur många svenskar ser du gå i svensk folkdräkt på gator och torg?

novasans: Hur anpassar sig den svenska kulturen till islamsk kultur i dagsläget menar du?

Dessa utspökningar som muslimska kvinnor bär är inget som svenskarna vill se på gator och torg. Finns redan grundligt utförda undersökningar som styrker detta dvs det är inte mitt eget påfund.

Ytterligare ett bevis för detta är muslimska kvinnor som vill konvertera till kristendomen och hånas och bestraffas av muslimska män.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vikingen:

För att samtliga tre utspökningar är bevis på kvinnoförtryck och/eller trollreligion.

Se svar ovan.

Hur många svenskar ser du gå i svensk folkdräkt på gator och torg?

Dessa utspökningar som muslimska kvinnor bär är inget som svenskarna vill se på gator och torg. Finns redan grundligt utförda undersökningar som styrker detta dvs det är inte mitt eget påfund.

Ytterligare ett bevis för detta är muslimska kvinnor som vill konvertera till kristendomen och hånas och bestraffas av muslimska män.

Angående kvinnoförtrycket du pratar om:

novasans:

Vad mer specifikt innebär denna uråldriga syn på kvinnor? Och vad specifikt definieras den av imon isalm, till skillnad från västs kvinnosyn? Tycker det är rätt så uråldrigt att bestämma vem som ska ha på sig vad, var och hur, specifikt för kvinnor i detta fall som en utsatt grupp.

Sen med svensk folkdräkt, det är det jag kan komma att tänka på som enligt svensk kultur är hur man ska klä sig. Hur säger annars svensk kultur att man ska klä sig anser du?

Sen vad andra vill se och inte se är exakt 0% relevant i dessa fall. Vad jag, du eller någon annan har för kläder ska andra ge blanka fn i. Vi lever i ett s.k. demokratiskt samhälle och då ska vi få uttrycka oss så som vi vill, oavsett vad.

Sen det sista är ju absolut inte rätt, men finns ingen lösning i att förbjuda. Av flera anledningar, sen like when har förbjudning av saker någonsin fungerat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

novasans: Vad mer specifikt innebär denna uråldriga syn på kvinnor? Och vad specifikt definieras den av imon isalm, till skillnad från västs kvinnosyn? Tycker det är rätt så uråldrigt att bestämma vem som ska ha på sig vad, var och hur, specifikt för kvinnor i detta fall som en utsatt grupp.

Hela tanken på att kvinnor ska skyla sig bygger på att de annars riskerar att blir våldtagna av muslimska män som inte kan behärska sig. Det är också ett uttryck för synen på att frun bara är en ägodel för mannen/fadern som då innebär att familjen är de enda som ska har rätt att se kvinnan utan slöja eller niqab. Jag vet inte vad du har för värderingar, men jag skulle kalla den kvinnosynen för uråldrig. 


   
SvaraCitera