Aviseringar
Rensa alla

Bör jag kontakta soc? (behöver verkligen råd)


Ämnesstartare

Hej, tänkte vända mig till er innan jag vidtar några åtgärder.

Jag bor i ett hem jag inte alls trivs i, min mamma är ensamstående och dricker som ett svin om kvällarna. Min pappa dog tyvärr för snart 5 år sedan i en tragisk trafikolycka, nämner det trots att det inte är relevant för att försöka få förståelse över att mitt liv har varit tillräckligt piss.

Jag kan inte leva i denna miljön längre, jag behöver bryta mig loss och bli självständig!

Har en vän som haft problem hemma som fått en egen lägenhet, han är minderårig likaså som jag. Det som krävs är att man visar att man kan ta hand om sig själv, vilket jag inte tvivlar på att jag också kan visa.

Det återstår dock ett problem.
Jag har en utvecklingsstörd bror som inte drabbas lika hårt av att min mamma dricker. Han märker det inte på samma sätt, blir därför inte upprörd och skapar en konflikter mellan han och sin mamma.
Om jag skulle kontaktat socialen förmodar jag att de skulle ta min bror ifrån hans hem också? Jag kan inte leva med att min bror hamnar på ett ställe som han inte önskar sig vara på, jag kan inte heller leva i detta hemmet.

Vad ska jag göra?


   
Citera

Är det bättre att han stannar hos din mamma?

Har din mamma visat sig kapabel till att bli våldsbenägen på fyllan?

Klarar din mamma alla räkningar, har hon ett jobb?

Hur kommer din mamma ta det om du slår dig fri på det här sättet, bryr du dig?

Hur gammal är du respektive din bror?


   
SvaraCitera

alltså jag har varit i ungefär samma situation, du kan PMa om du har några frågor osv. har gått igenom hela den där processen och jag har nu flyttat hemifrån men tro mig, du måste KÄMPA som fan för att de skall göra ngt och soc är ofta väldigt dåliga. de vill inte att kommunen ska lägga pengar på dig osv. allt handlar om pengar för dem och de som jobbar där (de jag har träffat då) har/är verkligen helt störda och det verkar vara de flesta andras uppfattning också, även utanför sverige.

iaf det var mina föräldrar/släkt som tog kontakt med soc och inte jag, vet inte riktigt hur stor betydelse det har men antagligen skulle de lyssna på dig om du kontaktade dem. när det handlar om att du ska få komma ifrn din familj så finns det ju olika alternativ. att du skulle få ngt eget skulle ju helt klart vara dyrast. tror de kmr överväga fosterfamilj först och sedan bistånd så att du kan flytta och bo innackorderad/internat. allting, av min erfarenhet, är väldigt svårt att få, särskilt bistånd då och egen lägenhet är väl ännu svårare men det gäller verkligen att du är på dem.

sedan kmr de antagligen utgå en del ifrån hur du är som person osv för att du skall få flytta. de vill se att du skulle klara det och så som du säger. jag fick först träffa dem några ggr, var typ som intervjuer och de gjorde en utredning och skrev sedan att jag verkade väldigt mogen för min ålder, ambitiös och ordentlig osv. så om du bara gör ett gott intryck och visar att du skulle klara det och sånt skulle du nog kunna få det.

an0nymous:

utvecklingsstörd bror

vad har han? hur gammal?

kan även tillägga att det är inte över när du väl fått t.ex. bistånd så att man kan flytta som jag fick. det ska typ prövas om, familjens ekonomi osv. 2 ggr per år och man känner sig aldrig säker. det är ett rent helvete och det är i stort sett omöjligt att inte var konstant oroad och stressad. de kan när som helst säga att de vägrar betala och jag får flytta hem till helvetet och börja på ny skola och få det ännu värre osv. jag vet inte om det är så för alla, men jag har det så och det är som sagt helt otroligt jobbigt att inte veta huruvida man kmr få bo kvar och gå ut gymnasiet. redan nu efter jul skulle hela mitt liv kunna vändas upp och ner av ett mejl. man kan aldrig vara säker på sin framtid


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är det bättre att han stannar hos din mamma?
Ja det skulle jag tro. Det är viktigt att man vet hur man ska prata med honom för att man ska komma överens och få honom att förstå för att det ska fungera, är ytterst tveksam till att det då skulle fungera i ett annat hem. Dessutom drabbas han inte lika hårt av att min mamma dricker. Han märker det inte på samma sätt, blir därför inte upprörd och skapar en konflikter mellan han och sin mamma som leder till kaos.

Har din mamma visat sig kapabel till att bli våldsbenägen på fyllan?
Inte våldsbenägen. Hon blir dock väldigt mycket aggressiv.

Klarar din mamma alla räkningar, har hon ett jobb?
Hon har inte ett välbetalt jobb, men klarar av att betala räkningar med lagom marginal som jag förstått det. Om hennes missbruk går för långt kan hon ju dock gå miste om sitt jobb, men så långt har det som tur är inte gått.

Hur kommer din mamma ta det om du slår dig fri på det här sättet, bryr du dig?
Tror inte att det skulle gjort så mycket skada om det bara var min vårdnad hon förlorade, men däremot om hon förlorade min brors också. Om hon blev helt kvar själv, skulle hon knäckts och inte haft någon anledning kvar till att inte dricka.

Hur gammal är du respektive din bror?
Jag fyller 16 i vår, min bror fyller 18 i vår.


   
SvaraCitera

an0nymous:

Hur gammal är du respektive din bror?
Jag fyller 16 i vår, min bror fyller 18 i vår.

Såsom det låter borde du enligt min mening kontakta antingen någon från soc och bara prata om det, de kan inte göra något mot din vilja. Vem vet, de kanske kan få henne att gå till AA?

När din bror dessutom blivit 18 är det hans val att stanna eller gå, inte soc.

Men om hennes problem går ut över dig och skapar problem för dig, så ja, då tycker jag du garanterat borde kontakta soc.


   
SvaraCitera

Kan du inte flytta hem till nån släkting då?
Eller bo hos kompisen som fick lägenhet av soc?

Om du vill ha det lättare att svara/och göra så att man ser att du har svarat på ens kommentar, markera texten så att det blir blått och tryck på "citera" knappen som finns på hörnet på inlägget.


   
SvaraCitera

Kontakta soc


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Kontakta soc

Men gör klart för dem att:

an0nymous:

Jag kan inte leva med att min bror hamnar på ett ställe som han inte önskar sig vara på


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera