Aviseringar
Rensa alla

Bör man hysa någon lojalitet mot sin arbetsgivare?


pallo217:

Jag har en fast lön på 23.000:- varje månad, utöver det får jag extra för arbetande timmar som överstiger 160tim/månad. Utöver det har jag även en prestationslön som innebär att jag får 1/3 utav den intjänade inkomsten till företaget. I slutet av månaden beroende på vilket som ger högst månadslön, baseras lönen antingen på antal timmar eller intjänat.

Ah ok, då ber jag om ursäkt. Få har dock den typen av rörlig lön. Det är ju dock en smart strategi från arbetsköpare för att få lojala arbetare, ungefär som att bjuda på resor, personalfester, infiltrera arbetarkollektivet på fikarasterna och andra saker de får lära sig på management-kurser.


   
SvaraCitera

Jag gör att bra jobb för att jag själv vill kunna vara nöjd, inte för att min vara lojal mot min arbetsgivare.


   
SvaraCitera

Beror väl helt på vad en vill uppnå, va'rå! Eller är frågan om en tycker att människor bara per definition _skall_ känna trohet till sin arbetsgivare? Sedan vill jag ha en tydligare definition utav "lojalitet". Nghn.

MVH trött gnatig


   
SvaraCitera

Exner:

Bör man hysa någon lojalitet mot sin arbetsgivare

Det beror på. Är det frågan om en kapitalistisk arbetsköpare så säger jag nej. Det är en maktrelation där företaget tjänar pengar på ens arbetskraft och man själv saknar möjlighet att bestämma. Varför man ska känna någon lojalitet till en sådan arbetsköpare förstår jag inte.

I många fall finns dock påtvingad lojalitet genom sk. lojalitetsklausuler som innebär en grov kräkning av ens yttrandefrihet. Förekommer t.o.m. inom så viktiga fält som sjukvård att anställda inte har rätt att rapportera missförhållanden då det betraktas som illojalt.

Men säg att det är fråga om ett litet småborgerligt företag, att du till exempel är någon slags lärling till en yrkeskunnig och att ni arbetar tillsammans och har en konstruktiv och personlig relation på jobbet. Alltså ingen relation som bygger på makt och förtryck. I sådana fall så bör arbetsköparen respekteras.


   
SvaraCitera

Spartakus:

Men säg att det är fråga om ett litet småborgerligt företag, att du till exempel är någon slags lärling till en yrkeskunnig och att ni arbetar tillsammans och har en konstruktiv och personlig relation på jobbet. Alltså ingen relation som bygger på makt och förtryck. I sådana fall så bör arbetsköparen respekteras.

Fast glorifierar man inte småborgerligheten lite där? Hur ofta har man den typen av relation på ett småföretag? Eller missförstår jag kanske? Enda gången jag kan komma på att man har den typen av relation är ju i nån form av kooperativt ägt företag.


   
SvaraCitera

Är man inte speciellt rädd om sitt jobb så kan man ju bete sig i princip hur man vill.


   
SvaraCitera

iosib:

nej. man kan göra ett bra jobb för sin egen skull, men arbetsköparen har köpt ens tid, inte ens produktion. det finns ingen direkt anledning att vara lojal mot denna.

+1

Rödingajävel:

Hur ofta har man den typen av relation på ett småföretag?

Måste säga att de två småföretag jag arbetat/praktiserat för båda har varit rätt bra på det sättet. Det ena en liten restaurang med 4 (tror jag) anställda plus mig som praktikant, och det andra en butik med 3 anställda inkl. mig. I båda fallen fanns ju en hierarki, men den var inte kränkande eller nedtryckande som så utan vi behandlades värdigt och man kände sig inte utnyttjad.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Måste säga att de två småföretag jag arbetat/praktiserat för båda har varit rätt bra på det sättet. Det ena en liten restaurang med 4 (tror jag) anställda plus mig som praktikant, och det andra en butik med 3 anställda inkl. mig. I båda fallen fanns ju en hierarki, men den var inte kränkande eller nedtryckande som så utan vi behandlades värdigt och man kände sig inte utnyttjad.

Fast det handlar ju inte om hur man känner sig utan om det faktum att det sker en ekonomisk exploatering och att det i praktiken råder chefernas diktatur även om de inte alltid utövar den direkt. [crazy]

Jag har jobbat på jättesviniga småföretag där jag fått all skitgöran och fått massa extratimmar på andras bekostnad för att min lön var lägre. Både ett familjebyggföretag, ett skivbolag och en mindre butik. Tycker det låter som att man idealiserar småföretagen som bättre eller snällare när de kan vara precis lika åt helvete som andra arbetsplatser.


   
SvaraCitera

Jag gör mitt jobb eftersom jag inte är ett jävla truckstyre.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Fast det handlar ju inte om hur man känner sig utan om det faktum att det sker en ekonomisk exploatering och att det i praktiken råder chefernas diktatur även om de inte alltid utövar den direkt. [crazy]

Givetvis handlar det ju om faktiska förhållanden och inte bara hur man känner sig, och ja, visst fanns det hierarkier, men det är skillnad på en ägare som ger order och en som i stor usträckning som möjligt arbetar via koncensus.

Rödingajävel:

Tycker det låter som att man idealiserar småföretagen som bättre eller snällare när de kan vara precis lika åt helvete som andra arbetsplatser.

De kan absolut vara lika mycket åt helvete, men det är mer blandat där. Finns småföretag som är ultraröviga, finns de som inte är fullt så röviga. Vad gäller de stora företagen verkar ju alla vara röviga.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Givetvis handlar det ju om faktiska förhållanden och inte bara hur man känner sig, och ja, visst fanns det hierarkier, men det är skillnad på en ägare som ger order och en som i stor usträckning som möjligt arbetar via koncensus.

Klart att det finns grader i helvetet, precis som att det är fetare att vara fackligt aktiv i Sverige än i Iran, men det suger ju fortfarande. ;P


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Hur ofta har man den typen av relation på ett småföretag?

Ytterst sällan. Förstår att det kunde tolkas som att det är så det brukar se ut på små företag, men det var inte vad jag menade.


   
SvaraCitera

Spartakus:

Varför man ska känna någon lojalitet till en sådan arbetsköpare förstår jag inte.

Jag hoppas att du i det fallet får leta ett nytt jobb. Just nu finns där många som mer än gärna hade visat lojalitet mot sin arbetsgivare.


   
SvaraCitera

Statslös:

Just nu finns där många som mer än gärna hade visat lojalitet mot sin arbetsgivare.

Det är en viktig anledning till varför vi har arbetslöshet, det tvingar arbetarna att bete sig på ett underkastat sätt.

Något som ni frihetshatande människor förstås tycker är förträffligt.

För övrigt heter det arbetsköpare eftersom de köper arbete, inget nyspråk tack!


   
SvaraCitera

Spartakus:

det tvingar arbetarna att bete sig på ett underkastat sätt.

Kan man inte vara lojal mot sin arbetsplats och således även sina kollegor så kan man lika gärna gå hemma och vara arbetslös och låta den som vill vara lojala arbeta istället.

Kom inte och generalisera att arbetsgivarna tvingar folk till underkastelse. Om du inte har märkt det genom valsiffrorna så är de av din åsikt en ickebetydande minoritet i Sverige.

Spartakus:

Något som ni frihetshatande människor förstås tycker är förträffligt.

Du som inbiten marxist kallar oss andra för "frihetshatande människor", haha. Tack för skrattet du gav mig!

Spartakus:

inget nyspråk tack!

Du talar lite emot dig själv, utifrån dina värderingar. Benämns man som köpare i dagens samhälle så har stor förhandlingskraft eftersom att utbudet från olika konkurrerande företag är stort. Stark förhandlingskraft är något du inte verkar tycka att arbetare har i dagens samhälle. Ur din synvinkel torde arbetare därför vara arbetsTAGARE och arbetsköpare vara arbetsGIVARE, speciellt i tider då utbudet på arbeten är begränsat, som nu.


   
SvaraCitera