Aviseringar
Rensa alla

Bör sexköpslagen avskaffas i förmån för statliga bordeller?


Ämnesstartare

Detta är en helt seriös frågeställning, för jag förstår faktiskt inte vad man vill åstadkomma med sexköpslagen.

Om man ersätter sexköpslagen med ett statligt monopol på prostitution kan man i alla fall se till att sexsäljarna får beskydd, regelbundna läkarbesök och en renlig och trevlig miljö. I Tyskland får de allt det. De får sätta sina egna priser och behålla alla pengarna själva. Som jag ser det är sexköpslagen inte bara överflödig utan rent av kontraproduktiv.

OBS! Detta har inget att göra med trafficking. Trafficking är sexuellt slaveri, inte prostitution.


   
Citera

Venfort:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Lagen fyller inget egentligt syfte, annat än att sätta dit vanligt folk som enkelt vill kunna få sina sexuella behov uppfyllda. Tycker dessutom det är en kränkning mot oss medborgare, att staten skall bestämma vilka kroppsliga tjänster man får och inte får köpa/sälja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Lagen fyller inget egentligt syfte.

Eller hur? Det finns inget bra med den. Jag har inte hittat en enda bra anledning att behålla den.

Buddah:

Tycker dessutom det är en kränkning mot oss medborgare, att staten skall bestämma vilka kroppsliga tjänster man får och inte får köpa/sälja.

Det är också en viktig poäng. De flesta europeiska länderna gjorde bordeller illegalt i mitten på 1900-talet. Det är knappast gamla lagar.


   
SvaraCitera
Draft

dock tror jag inte att sverige är redo för det än. trodde det hade motverkat det feministiska arbetet. även om det i sig är en feministisk tanke att prostitution är höjden av att rå över sin egen kropp tror jag ändå att det skulle ge vissa effekter på den manliga populationen. jag ser själv inget problem med statlig prostitution.

i framtiden kan vi nog införa det när jämställdheten inte är lika fragil


   
SvaraCitera
smisk

Venfort:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

jag tror inte på prostitution som yrke.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

eller snarare sex som handelsvara kanske


   
SvaraCitera

Venfort:

Eller hur? Det finns inget bra med den. Jag har inte hittat en enda bra anledning att behålla den.

Argumentet för brukar ju vara att det skulle hjälpa mot trafficking. Men trafficking är ju precis lika olagligt om man tar bort sexköpslagen. Tror dessutom det skulle gynna kampen mot trafficking då folk som köpte sex troligen skulle tipsa polisen om skum verksemhet i större utsträckning, om de inte gjorde något olagligt själva.

Venfort:

De flesta europeiska länderna gjorde bordeller illegalt i mitten på 1900-talet. Det är knappast gamla lagar.

Kristna högern som låg bakom i de flesta länder antar jag?

smisk:

eller snarare sex som handelsvara kanske

Vad skiljer sex från annat kroppsarbete?


   
SvaraCitera

Venfort:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Draft:

dock tror jag inte att sverige är redo för det än.

Well, USA sa detsamma om en svart president. "Vi är inte redo för det." Om vi aldrig tar ställning kommer vi aldrig bli redo och att säga att vi inte är redo är att inte ta ställning. Det är en ond cirkel. Det bästa är att skita i vad vi är redo för och bara göra det.

Draft:

trodde det hade motverkat det feministiska arbetet.

Hurdå?

Draft:

tror jag ändå att det skulle ge vissa effekter på den manliga populationen.

Absolut. Och på kvinnor med. Men för det första betyder det inte att effekterna är dåliga och för det andra kan det liksom inte bli värre än det redan är.

Draft:

jämställdheten inte är lika fragil

Hur är jämnställdheten fragil? Det finns ingen jämnställdhet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

smisk:

eller snarare sex som handelsvara kanske

Vad är fel med det?

Buddah:

Tror dessutom det gynna kampen mot trafficking då folk som köpte sex troligen skulle tipsa polisen om skum verksemhet i större utsträckning om de inte gjorde något olagligt själva.

Jag funderade på att skriva just det, men kännde att jag inte ville göra första inlägget längre än nödvändigt, ifall någon skulle få för sig att kalla mig "Dödsguden"

Buddah:

Kristna högern som låg bakom i de flesta länder antar jag?

Tveksamt. "Den kristna högern" och deras värderingar är ett väldigt modernt påfunnd som dessutom finns mer i USA än någon annanstans. Det måste finnas någon annan anledning. En ilska mot horor som tjänade storkovan ifrån den tyska ockupationen?


   
SvaraCitera
smisk

Buddah:

Vad skiljer sex från annat kroppsarbete?

Venfort:

Vad är fel med det?

Enligt mig är sex något privat och mellan två människor som tycker om och respekterar varandra. Inte något man ska betala en främling för.
Enligt mig, då.


   
SvaraCitera

Venfort:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Dåligt med alternativ. Hade helst inte velat se något sexköp alls i samhället. Prostitution hör till dekadenta och lössläppta samhällen. Men jag ser hellre att man inför statligt monopol inom detta område än att verksamheten låter fortgås som den gör nu, så får väl bli ett "ja" då.

Venfort:

Som jag ser det är sexköpslagen inte bara överflödig utan rent av kontraprodukti

För att inte tala om diskriminerande. Torskarna riskerar straff medan dom prostituerade går fria och kan gå ut på gatan samma kväll och göra om proceduren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Enligt mig är sex något privat och mellan två människor som tycker om och respekterar varandra. Inte något man ska betala en främling för.
Enligt mig, då.

Det är okej, du får tycka det. Frågan är varför man ska bygga lagar kring det. Speciellt lagar som skadar de kvinnor och män som inte delar den åsikten. Bara för att man avskaffar sexköpslagen betyder det inte att någon kommer tvinga dig att besöka en bordell. Jag tycker personligen att det är under min värdighet att betala för sex, men situationen vi är i nu är fördjävlig.


   
SvaraCitera
smisk

Venfort:

Bara för att man avskaffar sexköpslagen betyder det inte att någon kommer tvinga dig att besöka en bordell.

Mjo, jag vet, men jag tror, likt Draft, att vi inte riktigt är redo för det.
Det kanske behövs någon form av infasning av lagen, för att göra det lättare. Annars tror jag att det skulle bli för mycket, att det skulle bli en ketchup-effekt av det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lethuc:

Hade helst inte velat se något sexköp alls i samhället.

Wouldn't we all? [smile]

Lethuc:

Men jag ser hellre att man inför statligt monopol inom detta område än att verksamheten låter fortgås som den gör nu, så får väl bli ett "ja" då.

Exakt min åsikt med.

Lethuc:

För att inte tala om diskriminerande. Torskarna riskerar straff medan dom prostituerade går fria och kan gå ut på gatan samma kväll och göra om proceduren.

Nja, jag tror det mest handlar om ett missriktat försök att göra det säkrare för sexsäljarna. Jag förstår inte hur fan de tänkte. Alla var korkade på 90-talet.


   
SvaraCitera

Venfort:

Hurdå?

För att feministerna inte är ute efter jämställdhet utan är ute efter att göra livet så surt och odrägligt för män som möjligt. Legaliserad prostitution innebär att kvinnorna förlorar den sexuella makten dom har över männen genom att kunna böja och tänja dom till deras vilja. Samma feminister som motsätter sig prostitutionen motsätter sig även importen utav thailändska fruar, vissa män vill leva i ett traditionellt äktenskap vilket man inte borde få göra enligt feminister.

Edit:


   
SvaraCitera

Venfort:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Fast det sticker lite i ögonen.


   
SvaraCitera