Aviseringar
Rensa alla

Bör vi förbjuda Nicab/Burka i Sverige?


I vissa sammanhang, ja. Till exempel om man jobbar på dagis.
Det är inte är tillåtet att ha på sig en rånarluva hur man vill [no-no]

Och egentligen har det inget om religionsfrihet att göra, då det inte står något om slöja i Koranen, om man ska tro på debatt [party]

http://svtplay.se/v/1731412/debatt/del_9_av_17__torsdag?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1...


   
SvaraCitera

Whoneedsaname:

Hur går en arbetsintervju till, med tanke på att arbetsgivaren inte har en susning vem som finns bakom,

Om arbetsgivaren är döv möjligtvis, annars var det där otroligt dumt.


   
SvaraCitera

Whoneedsaname:

Vi kan inte ha poliser och brandmän springandes runt i burka?

haha, vad roligt det skulle se ut


   
SvaraCitera

Whoneedsaname:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Åtta:

För att uppnå vad?


   
SvaraCitera

Nintendo:

Och egentligen har det inget om religionsfrihet att göra, då det inte står något om slöja i Koranen, om man ska tro på debatt [party]

Man kan ju vara religiös och se nicab/burka som en del av sin religion ändå? Inte direkt som att en religion alltid måste utgå från en bok, särskilt inte bokstavstroget.


   
SvaraCitera

Nintendo:

Och egentligen har det inget om religionsfrihet att göra, då det inte står något om slöja i Koranen, om man ska tro på debatt [party]

Det är helt sant. Det står inget om det i Koranen, men i berättelser om mohammed och hans fruar (som han behandlade som jämlikar, de deltog i strider med honom, och de var med och planerade saker, några av dem var framstående politiker och agitatörer)) så lät han fruarna ha burka för att människorna i staden skulle veta att de var hans fruar och att de inte fick röras.


   
SvaraCitera

Bash a Brat:

Man kan ju vara religiös och se nicab/burka som en del av sin religion ändå? Inte direkt som att en religion alltid måste utgå från en bok, särskilt inte bokstavstroget.

Om jag säger att det tillhör min religion att gå i en rånarluva, så blir inte det socialt accepterat och jag kommer att nekas inträde till ställen [party] Försök själv att gå in på en bank iklädd en rånarluva [no-no]

Grejen är mer, om du ser på programmet jag länka till, är att många verkar använda Koranen som argument, trots att det inte är "giltigt" [zzz]


   
SvaraCitera

Whoneedsaname:

Nej

Det går väl inte att förbjuda om vad folk får ha på sig och inte ha på sig [confused] Förresten är det väl inte så vanligt ändå, har i alla fall aldrig sett nån i verkligheten med en sån [zzz]


   
SvaraCitera

Whoneedsaname:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

På arbetsplatser är den en sak - men i det stora hela: klart som fan vi inte ska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

Man kan ju vara religiös och se nicab/burka som en del av sin religion ändå? Inte direkt som att en religion alltid måste utgå från en bok, särskilt inte bokstavstroget.

Koranen är själva kärnan i deras religion, som en instruktionsbok om hur islam fungerar. Islam fungerar inte utan koranen, tack vare den som religionen utformats.


   
SvaraCitera

Själv tycker jag egentligen att det inte bör vara okej, men sen kom jag på att vafan, alla måste få ha den religion och den klädsel dom vill (eller ja, i detta fall är tvungen att ha klädseln för att dom föddes till religionen, men i alla fall).


   
SvaraCitera

Whoneedsaname:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Staten ska inte bestämma vad folk ska få ha på sig. Att tvinga folk ta av sig den är precis lika respektlöst som att tvinga någon ha på sig den.

The_gunslinger:

Iaf så ska arbetsplatserna kunna kräva att personen tar av sig burkan för att få jobbet/utföra arbetet.

Absolut, men det behöver man inte lagstifta om.

Whoneedsaname:

Men hur fungerar det i arbetslivet? Vi kan inte ha poliser och brandmän springandes runt i burka?

Jag har riktigt kass kondition, borde det också förbjudas? Man kan ju inte ha en massa poliser och brandmän som knappt orkar springa över huvud taget?


   
SvaraCitera

Whoneedsaname:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Whoneedsaname:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Länk: Debatt på SVT

Underbar debatt.

Håller med Nima Dervish till 100%.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

iddqd:

Jag har riktigt kass kondition, borde det också förbjudas? Man kan ju inte ha en massa poliser och brandmän som knappt orkar springa över huvud taget?

Precis därför finns det tester innan du är godkänd på Polishögskolan. Sen finns det krav på att du håller dig i 'god skick' så att säga.


   
SvaraCitera

Infocus:

Precis därför finns det tester innan du är godkänd på Polishögskolan. Sen finns det krav på att du håller dig i 'god skick' så att säga.

Precis, man har vissa krav på vissa yrken. Varför skulle det då krävas en lag?


   
SvaraCitera