Aviseringar
Rensa alla

Bör vi ha hårdare straff?


Ämnesstartare

kill_enemy:

Dessutom så slipper man risken för återfallsförbrytare om de ligger "6 feet under".

[rolleyes]

likgiltig misär:

För vården gör otroligt stor nytta.

Möjligt att den inte gör i de flesta fall. Men jag är ändå av den människosynen så jag anser att fängelse är ett jävligt billigt sätt att undgå problemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kill_enemy:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

iosib:

så någon som har begått ekonomisk brottslighet är inte lika hemska som de som har begått våldsbrott? jag tycker att ekonomiska brottslingar kommer undan alldeles för lätt, jag blir orolig för en växande korruption.

Jag tycker inte det är värre att fiffla med skatten än att mörda eller misshandla någon.


   
SvaraCitera
Issen

kill_enemy:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

hjälper inte


   
SvaraCitera

kill_enemy:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Jag tycker inte det är värre att fiffla med skatten än att mörda eller misshandla någon.

man kan inte rangordna brott på det viset, man kan däremot rangordna hur farliga personerna är för samhället. ifall en person har förskingrat flera miljoner av skattebetalarnas pengar så har det drabbat oss alla. en som misshandlar drabbar endast ett fåtal personer.

sedan beror misshandel och andra våldsbrott ofta på dålig uppfostran eller att samhället inte har stått upp för denna individen, det är därför (enligt min åsikt) viktigare att satsa på förebyggande metoder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

hjälper inte

Hur tänker du då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kill_enemy:

To​rtyern i Kumla

det är ju typ här [surprised]


   
SvaraCitera
Issen

kill_enemy:

Hur tänker du då?

Sverige är ett av länderna med lägst brottslighet i världen, och vi är också ett av länderna som baseras på kriminalvård... vård... inte straff... det heter inte ens regelrätt straff i Sverige, det heter påföljd. Man ska inte låsa in folk för att hämnas eller för att göra någon familj glad, man ska låsa in efter vad som gynnar samhället mest, och ingen gynnas av att någon sitter inlåst 50 år för ett brott såvida inte risken att han begår det igen är väldigt stor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

man kan däremot rangordna hur farliga personerna är för samhället. ifall en person har förskingrat flera miljoner av skattebetalarnas pengar så har det drabbat oss alla. en som misshandlar drabbar endast ett fåtal personer.

Personligen anser jag att en som är kapabel till att ta livet av andra människor är farligare än någon som har lurat staten på pengar. Visst, skattebrott kanske drabbar fler, men våldsbrott å andra sidan drabbar hårdare.

Sen det där med att misshandel och våldsbrott skulle bero på dålig uppfostran eller utstöttning från samhället tror jag inte på, visst, det kan säkert vara så i en del fall, men långt ifrån alla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Sen det där med att misshandel och våldsbrott skulle bero på dålig uppfostran eller utstöttning från samhället tror jag inte på, visst, det kan säkert vara så i en del fall, men långt ifrån alla.

iosib:

sedan beror misshandel och andra våldsbrott ofta på dålig uppfostran eller att samhället inte har stått upp för denna individen

jag tycker att hela idén med straff och att rangordna brott är löjlig. som issen skriver så är inte sveriges rättssystem uppbyggt på straff utan på vård. så tycker jag att det ska fortsätta.

sedan tycker jag även att mer resurser ska läggas på förebyggande åtgärder. dels på grund av de ekonomiska fördelarna med det, men främst på grund av de samhälleliga vinsterna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kill_enemy:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Personligen anser jag att en som är kapabel till att ta livet av andra människor är farligare än någon som har lurat staten på pengar. Visst, skattebrott kanske drabbar fler, men våldsbrott å andra sidan drabbar hårdare.

[bigcheers]

iosib:

sedan tycker jag även att mer resurser ska läggas på förebyggande åtgärder. dels på grund av de ekonomiska fördelarna med det, men främst på grund av de samhälleliga vinsterna.

[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kill_enemy:

Annat svar (Du röstade på detta alternativ)

Inte narkotikabrott iaf, annat möjligtvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

så någon som har begått ekonomisk brottslighet är inte lika hemska som de som har begått våldsbrott? jag tycker att ekonomiska brottslingar kommer undan alldeles för lätt, jag blir orolig för en växande korruption.

Beror ju självklart på hur hemska dom är. Men grov misshandel och våldtäkt är i 98% av fallen värre än ekonomisk brottslighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kill_enemy:

DET ÄR RÄTTVIST.

Skojjar du? Tror du dödstarff och tortyr minskar brottsligheten? Om inte vad hjälper det att hugga av benet på någon? Vem gynnar av det? Tänk att få fel person att bli dömd för något...


   
SvaraCitera