Aviseringar
Rensa alla

Bör vi höja, sänka eller behålla det nuvarande budgetanslaget till Försvarsmakten?


Ingen aning om vad vi får för dagens pengar, skulle inta lite på lobbyisterna som klagar över hur lite som går till försvaret..
Avskaffa yrkessoldatgrejset och återinför värnplikt kanske, det sparar man en shitload of money på.


   
SvaraCitera

Och vi kommer tyvärr gå med i NATO nu när Anna Kinberg och Svetsaren styr skutan


   
SvaraCitera

Allt ingår ju i planen att göra sverige till en amerikansk stat med enorma samhällsklyftor etc, verkar det som


   
SvaraCitera
mynona

Sverige skulle inte kunna försvara sig mot Ryssland oavsett hur upprustat försvar det än hade, och man kan fråga sig vad som då är poängen med det. Ska man ha ett sådant försvar utan utsikt till att det ska kunna fungera bara för att det känns bra, så får det i så fall vara en yrkesarmé, jag ogillar värnplikt som ett orättfärdigt ingrep i den personliga friheten. 


   
SvaraCitera

Sauerkraut: Höja den

så länge det sker genom skattehöjning och går till införandet av värnplikt igen. annars så tycker jag låt det vara


   
SvaraCitera

mynona:
Sverige skulle inte kunna försvara sig mot Ryssland oavsett hur upprustat försvar det än hade, och man kan fråga sig vad som då är poängen med det. Ska man ha ett sådant försvar utan utsikt till att det ska kunna fungera bara för att det känns bra, så får det i så fall vara en yrkesarmé, jag ogillar värnplikt som ett orättfärdigt ingrep i den personliga friheten. 

Om Ryssland verkligen vill invadera Sverige kan de göra det oavsett, ja. Däremot tror definitivt att ju mer de måste investera för att kunna vinna ett krig mot oss, desto mindre sannolikt är det att de faktiskt anfaller oss. Dessutom får vi mer att säga till om. 


   
SvaraCitera
mynona

Ruttenfisk:

Om Ryssland verkligen vill invadera Sverige kan de göra det oavsett, ja. Däremot tror definitivt att ju mer de måste investera för att kunna vinna ett krig mot oss, desto mindre sannolikt är det att de faktiskt anfaller oss. Dessutom får vi mer att säga till om. 

Det kan nog ligga en del sanning i det. Jag tror dock att den största anledningen till varför Ryssland inte skulle anfall Sverige är en som redan finns där, och det är att Sverige är medlem i EU. 


   
SvaraCitera

mynona:

Det kan nog ligga en del sanning i det. Jag tror dock att den största anledningen till varför Ryssland inte skulle anfall Sverige är en som redan finns där, och det är att Sverige är medlem i EU. 

Jag tror inte heller att Ryssland faktiskt skulle attackera oss (då vi inte har så mycket av värde för dem utöver kanske Gotland), men om de kan invadera oss utan motstånd så är det ett kort de konstant kan hota oss med. I värsta fall skulle vi bli tvingade att alltid lyda deras krav för att klara oss.


   
SvaraCitera