Aviseringar
Rensa alla

Bör vi legalisera cannabis?


Ämnesstartare

Xisco:

Ja. (Inte vet jag)Sin egen kropp ja, men att det får konsekvenser utöver sig själv är inte ovanligt (som med alkoholen). Så det blir andra som indirekt drabbas pga det.

Så alkohol ska inte vara tillåtet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Så alkohol ska inte vara tillåtet?

För mig får det gärna vara otillåtet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

För mig får det gärna vara otillåtet.

Förbud fungerar sällan bra(se till exempel förbudstiden i USA). Se dagens utbredda situation när det kommer till droger som är illegala(stora karteller osv) - för att inte nämna "kriget mot drogerna" som USA bedriver på flera fronter, ingen lyckad sådan skall tilläggas, osv osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att Xiscos mentalitet är vanlig är anledningen att 100.000 dött i drogkrig i mexico sedan 2006.

typ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Förbud fungerar sällan bra(se till exempel förbudstiden i USA). Se dagens utbredda situation när det kommer till droger som är illegala(stora karteller osv) - för att inte nämna "kriget mot drogerna" som USA bedriver på flera fronter, ingen lyckad sådan skall tilläggas, osv osv.

Rävpojken:

Att Xiscos mentalitet är vanlig är anledningen att 100.000 dött i drogkrig i mexico sedan 2006.typ

Såklart funkar inte förbud då folk är så vana vid att få det de vill ha.
"Allt är tillåtet men allt är inte bra" är nog det jag kan sammanfatta min sk mentalitet till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Såklart funkar inte förbud då folk är så vana vid att få det de vill ha.
"Allt är tillåtet men allt är inte bra" är nog det jag kan sammanfatta min sk mentalitet till.

Vad innebär det? Är du för eller emot förbud?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anledning till att kriminella organisationer kan korrumpera hela länder.


   
SvaraCitera

Paseo:

jag va o lyssnade på en fd drogmissbrukare från KRIS för en tid sedan. han sa att cannabis vart vägen in i ett större drogmissbruk för honom o många av hans kollegor.
drf tkr jag

herp derp [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Förbud fungerar sällan bra(se till exempel förbudstiden i USA). Se dagens utbredda situation när det kommer till droger som är illegala(stora karteller osv) - för att inte nämna "kriget mot drogerna" som USA bedriver på flera fronter, ingen lyckad sådan skall tilläggas, osv osv.

Det ända förbudet jag kommer på som faktiskt har funkat är hårdare vapenlagar. Australien införde hårda vapenlagar efter en mass skjutning 1996. Dem har inte haft en ända mass skjutning sedan dess. Det kan man jämföra med USA som är väldigt liberala när det kommer till vapen. I USA skjuts 10 000 ihjäl varje år. Det blir 27-28 ihjälskjutna varje dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken:

Vad innebär det? Är du för eller emot förbud?

För.
Men att jag inte är så dum att jag tror att det fungerar (då det inte gör det).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

För.
Men att jag inte är så dum att jag tror att det fungerar (då det inte gör det).

Varför är du för ett förbud om du nu enligt egen utsago inte är så dum att du tror att det fungerar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken:

Varför är du för ett förbud om du nu enligt egen utsago inte är så dum att du tror att det fungerar?

Om vi bara tar alkohol så är jag för förbud mot det för att jag inte ser något positivt alls med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

För. Men att jag inte är så dum att jag tror att det fungerar (då det inte gör det).

Så du är för ett förbud fast att du inte tror att det fungerar? Så regeringen ska fortsätta att lägga pengar på sitt narkotikakrig trots att det inte funkar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

ända

enda

Ja, det infördes en väldigt restriktiv syn på vapenlagarna i Australien efter Port Arthur-massakern(inget förbud i dess egentliga mening) - dock är USA ett land med 300 miljoner invånare, så jämförelsen blir lite skev.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Om vi bara tar alkohol så är jag för förbud mot det för att jag inte ser något positivt alls med det.

Det skulle ju ge samma konsekvenser som förbud mot t.ex. cannabis. Värre t.o.m då det är så många fler som brukar. Du vill alltså göra stora delar av befolkningen kriminell för att du inte tycker om att bli full?

Du är för ett förbud trots att du inte är dum nog att tro att förbud fungerar, men du är för förbud ändå för att du inte ser något positivt med alkohol, har jag fattat dig rätt? Att jättemånga människor uppskattar det och att det skulle ge mer pengar och makt till kriminella organisationer är bara bagateller?

Även faktumet att uppehållandet av förbudet och åtalande av förrövare osv kostar en massa pengar som ist skulle kunna läggas på skola och vård.


   
SvaraCitera