Aviseringar
Rensa alla

Börja om gymnasiet igen?


Ämnesstartare

alexthepope:

Jag gick om ett år (jag missade en hel termin av olika orsaker) och mina nya klasskamrater tycker inte jag e nån retard. tror det är pga att gymnasie-elever är lite vuxnare

jo du har en poäng i det där med att de är lite vuxnare i sinnet.. det som jag är mest oroad över är just det att folk kommer tycka att man är annorlunda och inte passar in osv. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mkenzie:

folk kommer tycka att man är annorlunda och inte passar in osv.

Det kommer dem inte tycka. Det finns alltid personer som har samma intresen även om de är 2 år yngre. Om inte så är det inte pga ålderskillnaden. då har du bara hamnat i en tråkig klass [crazy]


   
SvaraCitera

gör det bara

btw, säker på att du inte kan hoppa till 2:an direkt?
vet folk som bytt från natur till samhäll och gjort detta. beror ju iofs på vad du går nu och vad de läser på linjen du tänkt söka till


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alexthepope:

Det kommer dem inte tycka. Det finns alltid personer som har samma intresen även om de är 2 år yngre. Om inte så är det inte pga ålderskillnaden. då har du bara hamnat i en tråkig klass

haha okej, jo man får hoppas att man hamnar i en bra klass som har en bra stämning.

Blivande_japan:

btw, säker på att du inte kan hoppa till 2:an direkt?

det går inte, jag har försökt men dessa programmens kursutbud skiljer sig så mycket ifrån varandra så det är nästintill omöjligt att byta.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

från natur till samhäll

no compute do


   
SvaraCitera

Mkenzie:

det går inte, jag har försökt men dessa programmens kursutbud skiljer sig så mycket ifrån varandra så det är nästintill omöjligt att byta.

aha

Tickstart:

no compute do

?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

?

You 'eard me boy! [blush]


   
SvaraCitera

Tickstart:

You 'eard me boy! [blush]

mm, men var ej säker på om jag förstod, fast förstod nog nu[blush]

mvh trög


   
SvaraCitera

Sitter lite i samma sits här.. Kände mig väldigt ensam >:

För det första så är jag född i december så jag började redan som liten med dom som yngre..inte vet jag riktigt varför men så har det varit. Efter högstadiet blev det "mycker kaos" hemma och jag pallade inte helt enkelt gymnasiet, så hoppade av.

Blir nog komvux för min del men är inte hundra ännu...

Orkar nog inte börja med 95:or när jag själv är 92:a[blush]
Men lite saker lockar ändå, tex att ta studenten[cry]

Mer folk och längre tid man går tillsammans vilket formodligen blir att man känner folk bättre efter..

Fy fan alltså, borde inte ha hoppat av men så har det varit och här har man suttit sedan dess, vilket blir 2 år snart.

Tur att min depression är över nu iallafall och sakerna har börjat gå ur skallen och nu är jag jävligt sugen att faktiskt göra något... [mad]

Frågan är bara vad och var, fan svårt ju.

Sorry for the wall of random text!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frogeater:

Orkar nog inte börja med 95:or när jag själv är 92:a
Men lite saker lockar ändå, tex att ta studenten

Mer folk och längre tid man går tillsammans vilket formodligen blir att man känner folk bättre efter..

Jag tycker du ska ta och börja gymnasiet igen! Det är värt det, skit samma om du är 3 år äldre.. jag kommer antagligen gå om igen och då blir jag 2 år äldre än 95:orna, känner flera som har gått om och är 3 år äldre än sina klasskamrater och dereas klasskamrater tänker inte annorlunda för det. Komvux ska du akta dig för..

eftersom om du ska söka vidare efter till universitet så blir det betydligt svårare än att söka vidare från gymnasiet eftersom du hamnar i en helt annan kvotgrupp, vilket gör att intagningspoängen höjs osv.

[no-no]


   
SvaraCitera

Mkenzie:

eftersom om du ska söka vidare efter till universitet så blir det betydligt svårare än att söka vidare från gymnasiet eftersom du hamnar i en helt annan kvotgrupp, vilket gör att intagningspoängen höjs osv

Det visste jag inte, tack!

Men fan asså, vet inte om jag pallar att börja, men samtidigt lockar det som bara den...

Folkhög/komvux är ju lite chillare pga av att inte lika många går där, kommer fortfarande ihåg första dagen när jag skulle börja gymnasiet.. fy fan helt nervös och ångest hela tiden, och inte gick det över efter två veckor. Kände mig osäker överallt och fick typ panik ibland, vid matsalen när alla platser typ är tagna och folk snackar utav bara helvete och där kommer man och inte känner en kotte och ska försökta välja ut en plats.

Slutade med att jag inte klararade det och skit i att äta, en annan situation kunde vara när man tog bussen och en random tjej satte sig bredvid mig även fast det fanns hur många platser som helst att sitta på..eller när det kom folk och satte sig bredvid mig på en bänk på en rast och ingen av oss pratade[blush]

Hatar att man måste börja från scratch när det gäller relationer/nya polare osv, riktigt jä... ovan. Tror fan jag har social fobi nu[mad]

Är helt säker på inte hade varit så här om jag hade haft det stabilt hemma osv, och varit mindre isolerad men känns fortfarande otroligt tufft om jag nu väljer gymnasium (vilket jag vill, bara att jag blir så osäker när det gäller det sociala när man inte känner någon, speciellt när det är skit mycket folk runt en).

/Beslutsångest och kluven.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frogeater:

Hatar att man måste börja från scratch när det gäller relationer/nya polare osv, riktigt jä... ovan.

Fast det blir ju på samma sätt oavsett om du väljer gymnasiet eller komvux. Dock är du ju inte ensam om att vara ensam i en ny klass, hela klassen är ju det. Så om du vet att du är lite blyg är det ju bara acceptera att det tar lite tid att hitta bra polare. Jag är lite likadan, men har lärt mig att inte få panik bara för att jag inte hittar en bästis i en ny grupp direkt. Det tar den tid det tar helt henkelt [smile]


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Det tar den tid det tar helt henkelt [smile]

Jo, sant. Men när jag började kändes det som alla redan kände varandra, eller iallafall många... Tror knappast det var så men förstår inte hur jag kunde känna mig så jäkla ensam. Men jo, bästa vore ju att ge det lite tid och låta nerverna gå ur lite.

Men fett ovant och nervöst att man inte vågar något, kände mig jättekonstig. Alla andra snckade skit så sitter man där tyst och inte vågar göra något[cry]


   
SvaraCitera

det finns folkhögskolor också vilket är bättre än Komvux.

Åldern spelar ingen roll. Jag tror inte att det är en sådan fixering med sådant i gymnasiet. Inte där jag gick alla fall.

Jag tycker att du ska göra det om du själv vill, gör det för dig själv och tänkt inte på vad andra ska tycka.


   
SvaraCitera

Har problem att bestämma mig dock, men vad som helst är bättre än vad jag har det nu (inget alls)[wink]

Hm, är det inte något nytt så att man måste ha betyg i flera ämnen för gymnasiet? Har inte betyg i allt 🙁

Har för mig att dom är strängare detta året, men kanske bara nåt jag har fått för mig...

Isåfall är ju inte gymnasium ett alternativ eftersom jag inte kan komma in? Utan då blire komvux/folköl [blush]

Fy fan detta är jobbigt att hitta något lämpligt!


   
SvaraCitera