Aviseringar
Rensa alla

Börja ta ansvar?!


Ämnesstartare

Hej! Alltså jag har alltid varit ansvarig av mig, och om jag tillexempel ser att det står mycket disk på diskbänken - då kan jag ta tag i det, plocka ur diskmaskinen för att sen kunna plocka i den smutsiga disken i den och vips så var berget av disk borta. Ingen stor ansträngning direkt, men det gjorde nytta ändå! Och vet att mamma blir glad liksom. Dels gör jag det för att inte mamma ska behöva göra allt, och kanske mest för att jag hatar när det är stökigt och oreda.Min syster däremot (tre år yngre, men kom igen hon är ändå 13 år) och hon är och har väl alltid varit, så jäkla oansvarig? Fattar inte när hon ska börja ta ansvar... är helt säkert att hon ALDRIG har plockat ur diskmaskinen frivilligt. Knappt ens ofrivilligt heller. Och om man ser att ens kläder är ligger nytvättade i en hög i badrummet, då kan man väl ta med dom när man till och med är påväg till sitt rum? Om något ligger på golvet, då kan man väl ta upp det? Nä, inte min syster.. asså fattar inte hur hon kan blunda för allt,  istället för att anstränga sig pyttelite och ta med sina egna kläder till rummet? Jag menar allt blir sååå mycket enklare om folk tar hand om sina egna saker! Minde jobb. Sen tar hon typ aldrig ner glas och sånt hon tagit upp till rummet, och jag menar så småningom blir det ju ändå mamma måste bära upp min systers kläder för att inte få ett enormt klädberg i badrummet, och att hon måste ta ner min systers glas, för annars har vi ju inga där dom ska vara.Liksom vad fan är problemet? Börja ta lite ansvar förfan, det är inget jävla hotell heller. Är trött på att jag och mamma gör all skitgöra som min syster kunde gjort eller iallafall hjälpt till med. Sen är mamma inte den som säger till min syster heller, för jag menar vad ska hon göra? Känns nästan som att min syster snart måste inse att man måste vara lite ansvarig och hjälpa till. Annars tror hon att hon är så himla vuxen och tuff, men att man bara går runt i huset och äter och sen typ spelar dator är inte direkt bevis på det. 


   
Citera

Haha, jag låter som din syster Mycket glad 
Fast det var svårt att läsa din text p.g.a dålig/ingen styckesavdelning. Och varför har ni tvätten i badrummet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker du ska prata med din syster och mamma om det för att alla ska trivas bättre liksom.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Försök ta upp det med din mamma igen. Du kanske kan föreslå att ni har något litet schema? T ex jämna veckor så får hon plocka ur och i diskmaskinen(själv har man aldrig haft diskmaskin) och ojämna så får du göra det. Inför regel att alla tar upp sin tvätt - för annars tvättas ingen ny tvätt och då får man slut på kläder till slut. Köp sedan en förpackning plastmuggar åt henne i present, och hälsa att det är de enda muggarna som får passera ut från köket. 


   
SvaraCitera