Aviseringar
Rensa alla

Börjar blir lesdna, fel klass igen?


Ämnesstartare

Nu är det så att jag går el-linjen. Jag har precis börjat tvåan och känner att jag fortfarande inte har så bra kontakt med dem i min klass.
Det är inte så att jag är utanför eller på något sätt dåligt behandlad. Jag känner bara att ingen i klassen riktigt liknar mig i mitt sätt att tänka eller har min humor.

Jag har hunnit med rätt så mycket under första ring. Jag gick ut grundskolan med 275 poäng och kände att jag absolut ville plugga el, just för att jag tycker det är intressant och jag är en väldigt händig person.
Jag gick några månader i elklassen men var omringad av personer som knappt visste svaret på (5+6) utan att behöva 10 min tänketid...
Så jag tänkte att jag nog skulle vilja prova på naturlinjen då den skulle ge bra poäng och förbereda mig inför högskola.
Jag snackade med syo och fick byta till naturlinjen i samma skola. Tyvärr så låg jag för långt efter i kursplanen för att kunna komma ikapp dem andra utan att behöva plugga till klockan 01.00 på kvällen.
Jag fick byta tillbaka till ellinjen och gick ut första terminen i ettan på det gymnasiet.
Men jag lyckades byta gymnasium till hösten och fick genast bättre klasskamrater och skolan var bättre generellt.

Nu till poängen!
Skulle det vara värt att hoppa av nu i tvåan, eller till och med kanske hinna byta till ett nytt gymnasium för att gå en annan linje?
Jag gillar ellinjen men jag har inte fått några riktiga kompisar som liknar mig.
Ska man byta och gå om ettan i en klass där ens klasskompisar ligger i samma kompetensskala?

Skriver den här tråden mest för att få tips och få höra lite om hur andra har gjort med sina liv [smile]


   
Citera

Wierd O:

Nu är det så att jag går el-linjen. Jag har precis börjat tvåan och känner att jag fortfarande inte har så bra kontakt med dem i min klass.Det är inte så att jag är utanför eller på något sätt dåligt behandlad. Jag känner bara att ingen i klassen riktigt liknar mig i mitt sätt att tänka eller har min humor.Jag har hunnit med rätt så mycket under första ring. Jag gick ut grundskolan med 275 poäng och kände att jag absolut ville plugga el, just för att jag tycker det är intressant och jag är en väldigt händig person. Jag gick några månader i elklassen men var omringad av personer som knappt visste svaret på (5+6) utan att behöva 10 min tänketid... Så jag tänkte att jag nog skulle vilja prova på naturlinjen då den skulle ge bra poäng och förbereda mig inför högskola. Jag snackade med syo och fick byta till naturlinjen i samma skola. Tyvärr så låg jag för långt efter i kursplanen för att kunna komma ikapp dem andra utan att behöva plugga till klockan 01.00 på kvällen.Jag fick byta tillbaka till ellinjen och gick ut första terminen i ettan på det gymnasiet.Men jag lyckades byta gymnasium till hösten och fick genast bättre klasskamrater och skolan var bättre generellt.Nu till poängen!Skulle det vara värt att hoppa av nu i tvåan, eller till och med kanske hinna byta till ett nytt gymnasium för att gå en annan linje?Jag gillar ellinjen men jag har inte fått några riktiga kompisar som liknar mig. Ska man byta och gå om ettan i en klass där ens klasskompisar ligger i samma kompetensskala? Skriver den här tråden mest för att få tips och få höra lite om hur andra har gjort med sina liv

Jag gick teknik i 1,5 år, blev sjukskriven, bytte skola och program och började om tvåan. Dock var detta innan reformen. Gick skitbra, är väl fortfarande inte helt "inne" i klassen, men helt ok i varje fall. Får läsa flera kurser utanför skoltid, gick till över halv sex två dagar i veckan förra året tex och ska läsa två kurser själv i år. Plusset är väl att jag kan välja kurser jag måste läsa ikapp på individuella valen och kan ta av mina 1000 poäng från teknik att fylla mina 300 indvslspoäng med. Kolla med din syv! Hen kan hjälpa dig med studierelaterade frågor, studieplan och liknande. Vill du byta skola, boka tid med syv på nya skolan och ta med dig en lista över kurser du läst. 🙂 mycket går att lösa!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

Jag gick teknik i 1,5 år, blev sjukskriven, bytte skola och program och började om tvåan. Dock var detta innan reformen. Gick skitbra, är väl fortfarande inte helt "inne" i klassen, men helt ok i varje fall. Får läsa flera kurser utanför skoltid, gick till över halv sex två dagar i veckan förra året tex och ska läsa två kurser själv i år. Plusset är väl att jag kan välja kurser jag måste läsa ikapp på individuella valen och kan ta av mina 1000 poäng från teknik att fylla mina 300 indvslspoäng med. Kolla med din syv! Hen kan hjälpa dig med studierelaterade frågor, studieplan och liknande. Vill du byta skola, boka tid med syv på nya skolan och ta med dig en lista över kurser du läst. 🙂 mycket går att lösa!

Så att du behövde alltså bara läsa in de kurserna som du inte redan gjort och lägga till extra tid för att hinna med? [smile]

Skulle du rekommendera det?


   
SvaraCitera

Wierd O:

Så att du behövde alltså bara läsa in de kurserna som du inte redan gjort och lägga till extra tid för att hinna med? Skulle du rekommendera det?

Ja, typ. Fylla i en ansökan till åk 2 bara, gå och prata med syv regelbundet för att checka av osv. Alltså, rekommenderar väl alla att gå ett program de gillar och trivs med, eftersom det underlättar hela grejen med att faktiskt få sitt slutbetyg. Maila syv i helgen och lämna ditt nr och be att hen ringer upp dig och bokar tid 🙂 allt går om man är motiverad!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

Ja, typ. Fylla i en ansökan till åk 2 bara, gå och prata med syv regelbundet för att checka av osv. Alltså, rekommenderar väl alla att gå ett program de gillar och trivs med, eftersom det underlättar hela grejen med att faktiskt få sitt slutbetyg. Maila syv i helgen och lämna ditt nr och be att hen ringer upp dig och bokar tid 🙂 allt går om man är motiverad!

Tack för motiveringen och att du delade med dig av hur du haft det. Nu känns det som om jag skulle kunna göra det också iom att du också har upplevt ungefär samma sak.

Jag får ta ett snack med syv och kanske bestämma mig om hur jag ska göra. Jag vill ju gärna ha den där grymma gymnasietiden som så många har!


   
SvaraCitera

tömnt. du vill bara trycka ner dim andra cp.n


   
SvaraCitera

BUUUUUUUUUUUUUUUUUUU tummer ner[n]


   
SvaraCitera