Aviseringar
Rensa alla

Börskraschen i USA


Ämnesstartare

Jag har skrivit en uppsats om börskraschen i USA 1929, men kommer inte på en catchy rubrik. Eller namnet på uppsatsen, hjälp? [blush]


   
Citera
Ämnesstartare

Kan inte komma på ngt bra fast jag funderade på att bli rubriksättare i mina yngre dar [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Kan inte komma på ngt bra fast jag funderade på att bli rubriksättare i mina yngre dar

Tack för att du funderade i alla fall! [bigsmile]
- vad var det bästa du kom fram till då? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

'Detta är bara början på vad som komma skall, sanna mina ord.'[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

Tack för att du funderade i alla fall!
- vad var det bästa du kom fram till då?

Men jag funderade typ inte [blush] Eh, jag kan komma på någonting till imotgon, ok? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

'Detta är bara början på vad som komma skall, sanna mina ord.'

???

grodanboll_:

Men jag funderade typ inte Eh, jag kan komma på någonting till imotgon, ok?

Haha, du behöver inte men om du kommer på något bra så varför inte[bigsmile].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

Jag har skrivit en uppsats om börskraschen i USA 1929, men kommer inte på en catchy rubrik. Eller namnet på uppsatsen, hjälp?

Några förslag:
"En tid då många förmögenheter skapades"

"Jag älskar rea"

Eller varför inte anspela starkt på Warren Buffetts klassiska citat under den stora börssvackan 1974 och ta något i stil med:
"Jag känner mig som en översexuell person på ett horhus. Nu är tiden inne att investera och bli rik"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jordens undergång, hheheh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

"Jag känner mig som en översexuell person på ett horhus. Nu är tiden inne att investera och bli rik"

Klockren.


   
SvaraCitera

jag tycker du ska mystifiera läsaren med en orelaterad lite konstnärlig rubrik

"Den vitryska savanngurkan smyger som en böld tack"

t.ex


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

Klockren.

Mmm så här låter originalet från Warren Buffett citat:
"At the bottom of the bear market in October 1974 a Forbes article interviewed Buffett. Buffett, for the first time in his life, made public prediction about the stock market.
-How do you feel? Forbes asked.
-Like an oversexed guy in a whorehouse. Now is the time to invest and get rich."

Med tanke på att Warren Buffet är en av världens rikaste män och anses av de flesta vara den skickligaste investeraren genom alla tider så är onekligen stora börscrascher guldtillfällen att investera på om man vill tjäna pengar. Vem gillar inte rea liksom. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Med tanke på att Warren Buffet är en av världens rikaste män och anses av de flesta vara den skickligaste investeraren genom alla tider så är onekligen stora börscrascher guldtillfällen att investera på om man vill tjäna pengar. Vem gillar inte rea liksom. [bigsmile]

Helt OT, men varför gör folk inte det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Helt OT, men varför gör folk inte det?

Psykologi kombinerat med okunskap.

När börsen gått upp massor i ett par års tid (och blivit dyr) då hoppar folk på tåget, börsen går ju så bra, alla tjänar så mycket pengar där.

När börsen går dåligt (och är billig) så läser de bara tidningarnas skräcktexter om hur dåligt börsen går och får panik, där vill man verkligen inte göra.

Detta medför att många "Svenssons" köper när företagen är som dyrast och säljer när de är som billigast. Hur smart är det på en skala? Titta du i stället på skickliga investerare som tex Warren Buffett så gör dom exakt tvärt om, dom shoppar järnet varje gång börsen går dåligt (Buffett har gått in med en 30 - 60 miljarder på börsen den senaste månaden).

Givetvis är ingen människa så skicklig att den kan förutspå när börsen står som högst och som lägst men man behöver inte vara professor för att lista ut att man får mer för sina pengar när börsen gått riktigt dåligt ett tag än när den gått riktigt bra ett tag. Själv försöker jag lägga vart enda extra öre jag får över nu på börsen, de kommer att föröka sig oerhört mycket om man ser till en 10 - 40 års sikt och vem vet när man får chansen att köpa till de här låga priserna igen.

En dröm för mig vore om börsen fortsatte att gå dåligt nått år till eller två så att man hinner köpa så mycket som möjligt för är man inte rik likt mig så har man ju inte direkt ett par miljoner man kan gå in med nu utan det får bli de summor man får över efter att hyran och maten är betald.

Naturligtvis är inte enbart det låga priset en anledning att köpa, men måste fortfarande lägga ner tid och utvärdera de olika företag man investerar i för det spelar ju ingen roll hur billigt ett företag är när man köper det om det sedan gått i konkurs ett år senare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kommer inte att citera allt. Nu har jag inte gått in så mycket på varför, det var en kort uppsats, men varför blev det som det blev? Det jag har hört, var att det glada 1920-talet blev eran för massa köpanden. Bilhandeln gick nästan uppåt dubbelt i försäljning och sånt. Och många blev "inlurade" i börshandeln för att köpa alla de här sakerna. Plus så var det hausse-grej på gång. Så folk lånade pengar, och trodde till slut att man skulle tjäna massvis och sedan betala tillbaks lånen.

Sen vet jag inte riktigt vad som hänt. Är jag helt ute och cyklar?[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

Haha, du behöver inte men om du kommer på något bra så varför inte.

Jag funderade aldrig och kom därmed inte på ngt : /


   
SvaraCitera