Aviseringar
Rensa alla

Bojkotta skolvalet!


time
 time
Ämnesstartare

Marshall Mathers:
http://www.metro.se/metrojobb/radda-barnen-pengar-gar-till-lyxbilar/Objijn!17117/

"rädda" barnen

presidente: Vad är det här för dumheter? Har inte rädda barnen bättre saker för sig?

Bara så det inte blir något missförstånd, det här är RBs ungdomsförbund, inte RB.


   
SvaraCitera

time:

Bara så det inte blir något missförstånd, det här är RBs ungdomsförbund, inte RB.

Dom har väl fortfarande bättre saker för sig? Det finns ingen att rädda här ju.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

presidente:

Dom har väl fortfarande bättre saker för sig? Det finns ingen att rädda här ju.

Nä, barn far ju inte illa i Sverige. Eller vänta nu....
Rädda barnen och framförallt Rädda barnens ungdomsförbund arbetar med att upprätthålla barnens rättigheter. Såhär står det på deras hemsida:

Vi är ett religiöst och partipolitiskt obundet förbund, som kämpar för barnets rättigheter och för att Barnkonventionen, FN:s konvention om barnets rättigheter, ska efterlevas och respekteras.


   
SvaraCitera

time:

Nä, barn far ju inte illa i Sverige. Eller vänta nu....
Rädda barnen och framförallt Rädda barnens ungdomsförbund arbetar med att upprätthålla barnens rättigheter. Såhär står det på deras hemsida:

Jag har inte skrivit att barn inte far illa i Sverige. Vad är det för rättighet skolvalet kränker? 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

presidente:

Jag har inte skrivit att barn inte far illa i Sverige. Vad är det för rättighet skolvalet kränker? 

Jag har inte skrivit att skolvalet kränker rättigheter, jag förklarade för dig vad ungdomsförbundet pysslar med eftersom du frågade om de inte hade något bättre för sig. Att säga att Rädda barnen inte borde engagera sig i frågor som rör barn och ungdomar även om deras rättigheter inte kränks kändes lite tramsigt.


   
SvaraCitera

Geigerzähler: Så jag antar att du inte har en åsikt om äldrevården heller, efter som att du är för ung och berörs inte av äldrevården? 🙂

Ja precis så faktiskt.


   
SvaraCitera

känns ju rätt så väntat. barn/unga brukar generellt inte förstå att det finns en anledning till att man har en åldersgräns i val, och att de med största sannolikhet kommer att fylla 18 någon dag så att de också får rösta. för att sammanfatta: 
Sover


   
SvaraCitera

Surf Nazi: Ja precis så faktiskt.

Vettigt.


   
SvaraCitera

time: Ja, absolut!

men tycker att en korrekt objektiv utbildningen borde ges i politik och valprocess ändå för att underlätta när en faktiskt ska rösta.


   
SvaraCitera

Fkpaw:
bombhota alla

bästa lösningen jag hört på länge! Hjärta


   
SvaraCitera

PK... Klart dom ska få testa och se hur det fungerar. Vafan, jag minns mitt första skolval. Det var 2010, gick första året i gymnasiet det var nyttigt för alla. Förbereder en för det livet som kommer efter studenten.
Det är ändå inget som påverkar valet i sig så låt dom få ha sina skolval.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

det fina med skolvalet är att den skeva bilden av barnen tolkas som verklighet till följd av skolans brister..


   
SvaraCitera

Herregud vilken jävla  flum-organisation rädda barnen verkar vara. Finns ingen som helst anledning att slopa skolvalet. Finns dessutom bara en anledning till att rädda barnen gör detta och det är för att man vet att SD kommer få ett enormt stöd i skolvalen. Man är livrädda för att SD kommer bli ett stort parti och därför gör man allt för att påverka så att resultatet känns mindre seriöst. Rädda barnen har ju nämligen tidigare tagit politisk ställning mot SD och det här är väl bara början på deras kampanj mot SD i valet.

"Ju färre som röster, desto mindre kan de ta låtsatsresultatet seriöst". 

 Vad är det här för jävla politiskt korrekta idioter? Den här sjuka politiska korrektheten börjar ju gå över gränsen rejält. Rikspuckon. 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

NiklasW: Finns dessutom bara en anledning till att rädda barnen gör detta och det är för att man vet att SD kommer få ett enormt stöd i skolvalen.

Nu låter du obehagligt paranoid. Skärp dig.
Det här handlar om att det visat sig att elever inte känt sig fortsatt positiva att engagera sig politiskt även efter anordnade skolval, att många känner sig intvingade och därmed röstar på t ex Kalle Anka-partiet och att valen ändå inte tas seriöst av vare sig ungdomar eller vuxna. 


   
SvaraCitera

time: Ja, absolut!

Tja, jag har ju varit med och tagit fram större delen av kampanjen så jag tycker det är ett bra initiativ. Det har redan efter en dag väckt mycket debatt om skolvalets syfte, rösträtt och demokrati- och inflytandefrågor i stort, så vi har ju onekligen fått den effekt vi velat.

presidente: Jag har inte skrivit att barn inte far illa i Sverige. Vad är det för rättighet skolvalet kränker?

Barnkonventionens artikel 12 säger att alla barn har rätt till inflytande. Vi tycker att skolvalet är en tydlig symbol för barn och ungas begränsade möjligheter till inflytande, och uppmanar därför till en bojkott.
Sedan så innebär ju inte en sådan här kampanj att vi inte sysslar med andra frågor också.Vi är en demokratisk organisation som driver de frågor våra medlemmar vill driva, vill du påverka vår verksamhet är du varmt välkommen att bli medlem.


   
SvaraCitera