Aviseringar
Rensa alla

Bomull


Ämnesstartare

Heter det bomull i plural också?


   
Citera
Ämnesetiketter

Ja, en bomull och flera bomull.

Enl Svenska Akademins Ordbok (SAO)...

Singular obestämd form: en bomull
obestämd form genitiv: en bomulls
bestämd form: bomullen
bestämd form genitiv: bomullens

https://svenska.se/tre/?sok=bomull&pz=1


   
SvaraCitera

Bomullar lel


   
SvaraCitera

Tillägg till mitt inlägg ovan...   Tumme upp

Ull är ett substantiv dvs ett ord som man kan sätta "en" eller "ett" framför. Ofta är ex substantivet "ull" sammansatt med ett annat substantiv typ en ulltröja och flera ulltröjor. Men kan även sättas samman substantivet ull med verbet spinna till ullspinna och helt plötsligt har ordet förvandlats till ett verb. 


   
SvaraCitera

En bomull flera bomullar såklartOskyldig

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:
En bomull flera bomullar såklartOskyldig

Hjärta

Läste vaniljbullar eller var det vårrullar jag försökte läsa


   
SvaraCitera

politisk realist:
Tillägg till mitt inlägg ovan...   Tumme upp

Ull är ett substantiv dvs ett ord som man kan sätta "en" eller "ett" framför. Ofta är ex substantivet "ull" sammansatt med ett annat substantiv typ en ulltröja och flera ulltröjor. Men kan även sättas samman substantivet ull med verbet spinna till ullspinna och helt plötsligt har ordet förvandlats till ett verb. 

Och sen finns det ju den roliga historien från syslöjden, den osmarta vs de smarta. Vart den där spolen kommer ifrån, ull från får. Hur var det nu hjälp mig.. ull är ull eller nått. Får får.. samma sak med ordet här, det betydde inte att man man var här men det var ett soldat ord.


   
SvaraCitera

SkeletonGirl: Och sen finns det ju den roliga historien från syslöjden, den osmarta vs de smarta. Vart den där spolen kommer ifrån, ull från får. Hur var det nu hjälp mig.. ull är ull eller nått. Får får.. samma sak med ordet här, det betydde inte att man man var här men det var ett soldat ord.

Klassikern är väl - får får får, nej - får får lamm.

Hängde du med på den?  Mycket glad


   
SvaraCitera

politisk realist:

Klassikern är väl - får får får, nej - får får lamm.

Hängde du med på den?  Mycket glad

Det var ju den jag frågade efter. En i vår klass som aldrig förstod och började nästan gråta eller blev mer arg. 

på tal om klassiker så är allt en klassiker, det var längesen jag sa det ordet bara för att få någon tro det var något alla hade sett.

jag vill inte hänga gubben.


   
SvaraCitera

politisk realist:

Klassikern är väl - får får får, nej - får får lamm.

Hängde du med på den?  Mycket glad

Vad är skillnad på får och lamm är det som ren och älg eller som kycklingar och tupp


   
SvaraCitera

SkeletonGirl: Det var ju den jag frågade efter. En i vår klass som aldrig förstod och började nästan gråta eller blev mer arg.

på tal om klassiker så är allt en klassiker, det var längesen jag sa det ordet bara för att få någon tro det var något alla hade sett.

Bakgrunden till - får får får? Nej, får får lamm - är att fårets "barn" heter just lamm. Ett fullvuxet får av honkön heter tacka och ett fullvuxet får av hankön heter bagge. Därför kallar man vanligtvis ungarna för tacklamm resp bagglamm. Mao - en fullvuxet får dvs en tacka som föder ungar föder inte får utan de föder lamm.  Blink

SkeletonGirl: Vad är skillnad på får och lamm är det som ren och älg eller som kycklingar och tupp

Lite krångligare är det när det gäller nötkreatur. Dvs de djur vi får mjölk, ost, smör och kött typ entrecote och lövbiff ifrån.  Tumme upp

När de är nyfödda och små så heter de kalvar. Flickor heter kvigkalvar och pojkar heter tjurkalvar. Men när kvigan blivit "tonåring" och blivit påsatt av en tjur och själv föder en kalv så förvandlas hon från kviga till ko eller kossa.
Och "pappan" till kalven heter följaktligen tjur. När tjurar är under året gamla så kastrerar man dom vanligen för att de ska kunna gå på grönbete tillsammans med andra tjurkalvar, kvigor och kossor och då kallas de stutar. Är de äldre än ett par år gamla kallas de oxar. En okastrerad tjur kan vara farlig för människan medans en kastrerad är lugn och fin.
Vissa har fått den felaktiga uppfattningen att man skär bort kuken på tjuren vid kastreringen men det är HELT FEL! Man skär bort testiklarna under narkos på samma sätt som man gör med katter och hundar.

Ren och älg är ju två helt olika däggdjur. En ren, som inte finns vilda i Europa så vitt jag vet utan enbart samerna föder upp, väger uppåt 50 kg och är inte större än en stor hund. En älg däremot som i princip bara finns vilda, bl a i Norden, är Europas största däggdjur och väger fullvuxen mellan 500 - 700 kg.

Här är två bilder på ren resp älg (bilderna plockade från nätet).

ren.jpg

%C3%A4lg.jpg


   
SvaraCitera

politisk realist:

Bakgrunden till - får får får? Nej, får får lamm - är att fårets "barn" heter just lamm. Ett fullvuxet får av honkön heter tacka och ett fullvuxet får av hankön heter bagge. Därför kallar man vanligtvis ungarna för tacklamm resp bagglamm. Mao - en fullvuxet får dvs en tacka som föder ungar föder inte får utan de föder lamm.  Blink

Lite krångligare är det när det gäller nötkreatur. Dvs de djur vi får mjölk, ost, smör och kött typ entrecote och lövbiff ifrån.  Tumme upp

När de är nyfödda och små så heter de kalvar. Flickor heter kvigkalvar och pojkar heter tjurkalvar. Men när kvigan blivit "tonåring" och blivit påsatt av en tjur och själv föder en kalv så förvandlas hon från kviga till ko eller kossa.
Och "pappan" till kalven heter följaktligen tjur. När tjurar är under året gamla så kastrerar man dom vanligen för att de ska kunna gå på grönbete tillsammans med andra tjurkalvar, kvigor och kossor och då kallas de stutar. Är de äldre än ett par år gamla kallas de oxar. En okastrerad tjur kan vara farlig för människan medans en kastrerad är lugn och fin.
Vissa har fått den felaktiga uppfattningen att man skär bort kuken på tjuren vid kastreringen men det är HELT FEL! Man skär bort testiklarna under narkos på samma sätt som man gör med katter och hundar.

Ren och älg är ju två helt olika däggdjur. En ren, som inte finns vilda i Europa så vitt jag vet utan enbart samerna föder upp, väger uppåt 50 kg och är inte större än en stor hund. En älg däremot som i princip bara finns vilda, bl a i Norden, är Europas största däggdjur och väger fullvuxen mellan 500 - 700 kg.

Här är två bilder på ren resp älg (bilderna plockade från nätet).

ren.jpg

%C3%A4lg.jpg

Jag trodde det var stoner som skrev hihi. Nu kan jag läsa fåren får lamm:/
ingen visa


   
SvaraCitera

Cotton Bacon ftw


   
SvaraCitera