Aviseringar
Rensa alla

Bootloaderhjälp grub fuckar.


Ämnesstartare

Jag får inte grub att funka, jag har grub2 installerat men av någon anledning bootar jag direkt till ubuntu. Det hela blir extra frustrerande eftersom en vän till mig hade det utan beskymmer från scratch.

Vad fan kan vara felet och vad har jag missat?


   
Citera
Åtta

Om du har fler än ett operativsystem installerat så ska grub visas. Har du bara ett operativsystem installerat så visas inte menyn.

Det du kan testa är att gå in i filen /etc/default/grub och kommentera ut raden GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0 (sätt ett #-tecken innan den) och sedan köra:
sudo update-grub
Starta sedan om datorn och se om grub dyker upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Om du har fler än ett operativsystem installerat så ska grub visas. Har du bara ett operativsystem installerat så visas inte menyn.

Jag funderar på att den ena partitionen med windows hade några filer på den disken jag formatterade och den kanske inte kan boota, det är bara en gissning då jag inte har en aning om hur sådant funkar.

Jag har tesat att uppdatera men ska testa igen, tack iaf (Y)

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag hade inte befogenheter att ändra filen [sad]


   
SvaraCitera
Åtta

Dan_the_ironman:

Jag hade inte befogenheter att ändra filen

Du måste göra det med administratörsrättigheter.
gksudo gedit /etc/default/grub


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

rättigheter.

Jag funderar på om "bootfilerna" jag hade till windowspartitionen låg på den hårddisken ubuntu ligger på nu som sagt. Om jag skulle intallera om windows på den gamla partitionen, kan jag då använda NTLDR för att komma till ubuntu? Jag känner mig helt lost på den här fronten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Windows låg visst på den segaste disken så borde fixa det i varje fall..


   
SvaraCitera
Åtta

Dan_the_ironman:

Om jag skulle intallera om windows på den gamla partitionen, kan jag då använda NTLDR för att komma till ubuntu?

Jag har ingen aning om vad NTLDR är, så det kan jag inte svara på. Däremot kan jag säga att om du installerar Windows efter Linux så kommer Windows att skriva över master boot record, vilket gör att du inte längre kommer åt grub och därför inte längre kan komma åt din Linux-partition. Här finns information om hur man fixar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

d, vilket gör att du

Då förstår jag, det får bli ett senare projekt, jag funderar på att formatera om hela disken och ha linux på ena och windows på andra så det kommer ryka i varje fall, men då kan jag installera ubuntu senare.

Det är ett lan på fredag så jag får se vad jag orkar, antagligen ryker väl allt pga lathet.


   
SvaraCitera