Aviseringar
Rensa alla

Borde alla toaletter vara unisex?


Ämnesstartare

Finns det egentligen någon anledning att ha något annat än unisex-toaletter på krogar, restauranger, allmänna mötesplatser och så vidare?

För egen del så stör jag mig otroligt mycket på att "herr"-toaletter ofta har färre vanliga bås än "dam"-toaletter till förmån för pissoar eller till och med bara pissoar. Bara för att jag kan stå upp och urinera så innebär det ju inte att jag vill stå där och vifta med kuken öppet bland andra herrar. Ge mig BÅS tack! Sen finns det så vitt jag vet ingen vettig anledning till varför vi skall ha könsseparerade toaletter. Kan ni komma på någon?

Som bonus så hade dessutom HBTQ-personer känt sig mer inkluderade om vi istället gjorde om alla till unisextoaletter! Glad


   
Citera
Ämnesstartare

Gillar pissoarerIcke! 

Vill inte stå och köa i år och dar för att nåra jäkla sittkissare ska ta hela dagen på sigRodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Då kan ju du gå in på "herr toan" och pissa i pissoaren. Vill du ha massa gubbar som är på samma toa som du när du sitter där? xD


   
SvaraCitera
time
 time

Jag tror att du menar att specifikt transpersoner hade känt sig mer bekväma med unisex, men det stämmer väl inte alla gånger heller (transpersoner är ju det kön de är, och då går de in i det bås de mest vill gå in i). Alla ska dock ha rätt att gå in i det bås man känner sig mest bekväm i utan att bli dömd och då är det naturligtvis lättare om toaletterna är unisex! 

Ser inget problem med det alls minus att tjejtoaletterna brukar dofta lite mer fräscht. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Jag tror att du menar att specifikt transpersoner hade känt sig mer bekväma med unisex, men det stämmer väl inte alla gånger heller (transpersoner är ju det kön de är, och då går de in i det bås de mest vill gå in i). Alla ska dock ha rätt att gå in i det bås man känner sig mest bekväm i utan att bli dömd och då är det naturligtvis lättare om toaletterna är unisex! 

Ser inget problem med det alls minus att tjejtoaletterna brukar dofta lite mer fräscht. 

10% skulle jag tro är okej med unisex toaletter, tycker att det räcker med att andra är på den toaletten som jag är på. Alltså inte bokstavligen men du förstår nog Glad


   
SvaraCitera

Nej tack, inte längre köer åt oss killar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej. Inbillar mig att killars toaletter är ofantligt mycket mer skitiga och vidriga än tjejers. Orättvist. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Nej. Inbillar mig att killars toaletter är ofantligt mycket mer skitiga och vidriga än tjejers. Orättvist. 

Tycker det inte egentligen att det är så stor skillnad...


   
SvaraCitera

Nä. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Jag tror att du menar att specifikt transpersoner hade känt sig mer bekväma med unisex, men det stämmer väl inte alla gånger heller (transpersoner är ju det kön de är, och då går de in i det bås de mest vill gå in i).

HBTQ är väl något slags samlingsnamn för de som inte identifierar sig med heteronormen, så skrev det för att inte missa någon!

NiklasW: Nej. Inbillar mig att killars toaletter är ofantligt mycket mer skitiga och vidriga än tjejers. Orättvist.

Nej för att du känner dig nöjd med lite mindre fräscha toaletter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jagvillboienhatt: Nej för att du känner dig nöjd med lite mindre fräscha toaletter?

Känns elakt att kvinnor ska tvingas dela toalett med ohyfsade grisiga män, typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Känns elakt att kvinnor ska tvingas dela toalett med ohyfsade grisiga män, typ.

Och det är ditt enda argument till varför du inte tycker vi skall ha unisextoaletter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jagvillboienhatt:

Och det är ditt enda argument till varför du inte tycker vi skall ha unisextoaletter?

Ja, det är väl så långt jag kommit för i denna avgörande frågan. Har ärligt talat inte funderat allt för mycket om jag ska vara ärlig så jag är öppen för att ändra ståndpunkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Ja, det är väl så långt jag kommit för i denna avgörande frågan. Har ärligt talat inte funderat allt för mycket om jag ska vara ärlig så jag är öppen för att ändra ståndpunkt.

Att könssegregera genom att ha olika toaletter för olika kön känns inte speciellt progressivt. Vi lever ju ändå i ett samhälle som påstår sig vilja ha jämställdhet, det gäller även våra toaletter och inte bara lönerna och föräldradagarna. 

Plus att jag som sagt inte ser någon praktisk anledning att ha könsseparerade. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kanske syftar på publika toaletter stationerade vid ställen som alkohol / party, konserter etc... där många är oförsiktiga med vad man gör på toaletterna och stökigheter uppstår, dock så vet jag inte om det är så mycket värre hos herr än dam toaletter som många anser.


   
SvaraCitera