Aviseringar
Rensa alla

Borde barn och unga få rösta?


Ämnesstartare

"Vi vill avskaffa rösträttsåldern", skriver företrädare för Grön Ungdom i en ​debattartikel i Svenska Dagbladet idag.

Ur artikeln:

En femtedel av befolkningens åsikter undanhålls den politiska makten baserat på kompetens. Ett kriterium som inte gäller någon annan grupp och som helt saknar förankring i övrig demokratisyn. På grund av godtyckligt förutfattade meningar fråntas individer från en grupp den politiska makt de förtjänar. Den makt som hade varit alldeles självklar om de inte varit ungdomar. Detta måste upphöra omedelbart genom ett avskaffande av rösträttsåldern.

[...]

Med en avskaffad rösträttsålder kommer de politiska partierna att vara tvungna att tänka på barn och ungdomars åsikter när de utformar sin politik. Den politiska debatten kommer inte längre kunna föras över barns och ungas huvud utan de kommer att vara inkluderade i debatten. Vad som är på agendan inför valen kommer i mycket större utsträckning än i dag bestämmas av barn och unga. De få ungdomsfrågor som tas upp i dagens debatt är ofta vad vuxna tycker att ungdomar borde bry sig om, snarare än vad ungdomar faktiskt bryr sig om.

Vad tycker du? Borde rösträttsåldern tas bort så att även barn och ungdomar får rösta?


   
Citera
Ämnesetiketter

André Vifot Haas:

Absolut inte! (Du röstade på detta alternativ)

Politiker skulle hitta sätt att fånga röster från ungdomar genom att bara hålla med dom och göra Sverige ANARKISTISKT[mad]

Sen så skulle det flesta skita i att rösta.. Som jag[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Absolut inte! (Du röstade på detta alternativ)

Även om jag själv är under 18


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Självklart! (Du röstade på detta alternativ)

det är ju inte som vuxna förstår så mycket mer än barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

låt barnrösta också, det kan ju inte bli mycket sämre i det politiska Sverige i vilket fall som helst..


   
SvaraCitera
mynona

André Vifot Haas:

Borde rösträttsåldern tas bort

Nej,

André Vifot Haas:

så att även barn

...ska man få fyraåringar i rösträttsbåset? Ska de gå dit själva eller ska föräldern komma in och ogiltigförklara valet genom att kränka valhemligheten? Det blir alltid en ålder i vilket fall som helst, men man kan sänka den, så

André Vifot Haas:

och ungdomar får rösta?

...det däremot. 15-16:åringar kan få rösta för min del.


   
SvaraCitera

André Vifot Haas:

Absolut inte! (Du röstade på detta alternativ)

Jag är för att alla ska kunna vara med att säga sin åsikt. Detta kommer troligen mest leda till att äldre fiskar röster bland barn på ett omoraliskt sätt. Dessutom kommer nog det flesta barn inte bry sig om att rösta p.g.a. okunskap och dylikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Absolut inte! (Du röstade på detta alternativ)

Barn och ungdomar under 18 är inte tillräckligt insatta eller kunniga för att kunna fatta ett sådant beslut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

clickclack:

Barn och ungdomar under 18 är inte tillräckligt insatta eller kunniga för att kunna fatta ett sådant beslut.

inte jag heller. får jag inte rösta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

inte jag heller. får jag inte rösta?

Tror inte du är lika påverkbar som någon minderårig iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

"Vi vill avskaffa rösträttsåldern", skriver företrädare för Grön Ungdom i en idag.Ur artikeln:[...]

Grön Ungdom bör överväga ett namnbyte till Grön Idioti.[chocked]
Hur kan man tro att barn ska kunna sätta sig in i de komplexa sitauationer som råder inom det komplexa ämnet politik? Jag är närmast tallös.[censur]

OF 5:

låt barnrösta också, det kan ju inte bli mycket sämre i det politiska Sverige i vilket fall som helst..

Det kan det visst! Så våga inte förstöra det ännu mer.[cry]


   
SvaraCitera
Simi
 Simi

ToxicWithaHintOfSteam:

Politiker skulle hitta sätt att fånga röster från ungdomar genom att bara hålla med dom och göra Sverige ANARKISTISKT

För det första går det inte att rösta in en anarkism genom en ickeanarkistisk process.

Sen är ju detta hittepå, de som hade tjänat på att kidsen hade kunnat rösta hade varit borgarna då det är de som visat gång på gång att de inte räds för att lura in dom med alkohol, vilket är vad majoriteten av världens dumungar egentligen bryr sig om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

inte jag heller. får jag inte rösta?

Du är fysiskt kapabel till att sätta in dig i rådande samhällsfrågor och diskussioner, sådant klarar inte ett litet barn av. Att du väljer att inte intressera dig för politik är dock din ensak.


   
SvaraCitera

André Vifot Haas:

Absolut inte! (Du röstade på detta alternativ)

idioter om man tycker något annat 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Absolut inte! (Du röstade på detta alternativ)

Finns många som inte bör få rösta, allianssympatisörer till exempel.


   
SvaraCitera