Aviseringar
Rensa alla

Borde blankröster räknas in i valresultatet?


Ämnesstartare

Jag tycker det är knepigt att blankröster inte räknas i val utan istället blir "ogiltiga" per automatik. Då är det inte partiernas verkliga stöd som visas utan bara procentuppdelningen bland de som hittat ett parti som passar dem. Det innebär i teorin exempelvis att Moderaterna kanske egentligen bara har fått 15% av rösterna, men eftersom vi inte räknar blankröster så får de 20%. 

Är det en orimlig tanke att valresultatet skall spegla det verkliga partistödet? Det är ju partiernas uppgift att locka dig som väljare och inte tvärt om.


   
Citera
Ämnesstartare

Buddah: Ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: Ja, för att:

För att valresultatet på riktigt skall spegla vilket stöd partierna har. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad blir de praktiska konsekvenserna? att några mandat står tomma? isf är jag för. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: vad blir de praktiska konsekvenserna? att några mandat står tomma? isf är jag för.

Ja precis. Skulle det bli så att det inte lyckas bli någon regering på de som har fått mandat så får vi helt enkelt utlysa omval så får de försöka övertyga oss igen. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Buddah: Ja, för att:

Det är en röst och ett stöd för demokrati, även om man inte fann något parti till tycke. 


   
SvaraCitera
mynona

Buddah: Ja, för att

Människor som röstar blankt gör en politisk markering som bör noteras. De är inte soffliggare.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag förstår problemet om det nu är ett problem men iom att alla blankröstare vet om detta INNAN de avlägger sina röster så blir ju problemet mindre eller kanske tom uteblir.

Röstade idag dock inte i just denna tråd.   Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I det totala antalet röstare ja men de ska ju inte räknas till ngt parti 


   
SvaraCitera

Blanka röster bör kunna ge tomma mandat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: I det totala antalet röstare ja men de ska ju inte räknas till ngt parti

Varför skulle de räknas till något parti? Eller hur menar du?


   
SvaraCitera
GraGo

Ja, eftersom att annars finns det inget annat sätt att visa att man inte gillar det systemet som vi har nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Varför skulle de räknas till något parti? Eller hur menar du?

Det skulle de inte, ville ba utveckla det jag skrev.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Buddah: Ja, för att:82.1%

Tidigare nämnda anledningar.

PLUS att det markerar att de nuvarande partierna har brister med sin politik. De görs en tjänst om de får en vidare uppfattning om var deras mer faktiska problem ligger. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, och är de över 4% så bör de få symboliska tomma mandat i riksdagen för att visa politikerna att de är värdelösa och gör något fel


   
SvaraCitera