Aviseringar
Rensa alla

Borde man införa dödstraff i Sverige?


Ämnesstartare

Häromdagarna attackerades tre personer av en full man som bet dem i ansiktet och skadade dem allvarligt. Efteråt yttrade sig flera i sociala medier och tyckte att mannen förtjänade en avrättning eller liknande. (  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22903611.ab )
Även i andra instanser har människor yrkat för dödstraff. Tex hagamannen. Så är det rätt med dödstraff i sådana situationer?


   
Citera
Ämnesstartare

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att det är en fin tanke i teorin men inget jag vill införa pga rättsosäkerheten kring straffet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Najj 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns inget bevis på att högre straff ger mindre brottslighet.

I USA så har de dödsstraff, och deras fängelsen är inte särskillt trevliga (guan tanamo), ändå så har de en ut av de största brottsligheterna på jorden (i förhållande till antalet innevånare. 

Vi i Sverige har extremt mindre brottslighet än USA, även fasst vi kör med våra milda straff, och att man vanligtvis bara är inne två tredjedelar av den satta strafftiden.

Vi tänker att man ska få en ny chans, man kan i de allra flesta fall bli en bättre människa, därför så satsar vi pengar mer på (mental)vård, alla människor kan ändra sig, även de som gör hemska brott, och det har vi i Sverige gått in för.

Tycker man att den som en gång gjort fel inte förtjänar att leva, så tycker jag inte att man är mänsklig, man måste kunna förlåta, vi är ett ut av få, om inte det enda djuret som har den egenskapen, jag tycker att vi ska ta till vara på den, och låta folk få en chans till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, men vi borde bli lite mer guantanamo


   
SvaraCitera

Nej, hämnd är överskattat. 


   
SvaraCitera

Niklas: en fin tanke i teorin

Shockerad Nej

applekakanshaj2: Det finns inget bevis på att högre straff ger mindre brottslighet.

Spelar väl egentligen ingen roll... Eller hade du velat ha dödsstraff om det säkert avskräckte potentiella brottslingar från att begå (större) brott?


   
SvaraCitera

Anser att fokus hela tiden ska ligga på att göra det bästa av situationen. Om någon begår ett brott ska man i första hand hindra det från att upprepas till en så låg samhällelig kostnad som möjligt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

formulärett:

Shockerad Nej

Spelar väl egentligen ingen roll... Eller hade du velat ha dödsstraff om det säkert avskräckte potentiella brottslingar från att begå (större) brott?

Ja, eftersom det då inte skulle behövas användas, och då så skulle det inte vara ett problem, alls.

Vi pratade i skolan om att vår straffmyndighetsgräns är ganska hög, jämfört med andra länder.

I Storbritannien så är ålder för straffmyndighet 10år, vilket jag kan tycka är väldigt lågt, då man inte tänker på konsekvenserna av det man gör.
Man tänker på nuet,

"Om jag bara får 2000kr till så kan köpa en ny iphone 6s, ingen kommer märka nåt om jag tar ifrån fritidsgårdens pengaförvar, det är alldrig nån som kollar där ändå".
Sen så visade det sig att de hade övervakningskameror, och att det var flera vuxna som dagligen växlade pengar där, och då räknade de.

Sen så fick han fängelse i 6 månader, fick skiljas från sina föräldrar, bo ensam i ett fängelse, utan skola, vänner och familj.

Hans liv är förstört, ett minne för livet, ingen vän vill vara med honom längre, han är den där ryktesomspunna "brottslingen" i skolan.

Han mår inge bra alls, han drar sig till rökargänget av 9:or i skolan, börjar ta droger, dricka alkohol och skolka för att slippa vardagen.

Nu så är han rätt fuckt, i alla fall om det hade hänt i USA, hände det i Sverige, som de inte skulle kunna hända i, så skulle han få hjälp, personlig assistent eller behandlingshem för ungdomar/barn...

Han skulle få en chans till...

Oj, det vart lite långt, är väl uttråkad antar jag... bara jag kunde klämma ur mig det här på samhällskunskapen...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
Nej, men vi borde bli lite mer guantanamo

"Inför skendränkning som förhörsmetod i Svenska fängelsen" Tänk aftonbladets rubriker...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

applekakanshaj2: Det finns inget bevis på att högre straff ger mindre brottslighet.

Det finns logiskt tänkande som tydligt pekar på att högre straff för de grövsta brotten skulle minska brottsligheten enormt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

formulärett: Nej

Tycker jag iallafall...


   
SvaraCitera

Niklas:

Det finns logiskt tänkande som tydligt pekar på att högre straff för de grövsta brotten skulle minska brottsligheten enormt.

Verkligheten skiljer sig tyvärr ofta från teorierna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Verkligheten skiljer sig tyvärr ofta från teorierna

Jo men i det här fallet utgår man från verkligheten och den statistik som finns.


   
SvaraCitera