Aviseringar
Rensa alla

Borde spice förbjudas?


time
 time
Ämnesstartare

Användningen av spice har ökat lavinartat de senaste åren och de senaste veckorna har vi kunnat höra oerhört skrämmande historier om just spice i nyheterna. Bland annat har en ung kille dött i sviterna av spicerökning: han ska ha tagit ett enda bloss, svimmat och blivit hjärndöd, för att fyra dagar senare avlida.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/forsta-dodsfallet-av-spice-i-vastsverige

Drogen spice är inte olaglig, men ändå inte ofarlig och nu kan den ha skördat sitt första dödsoffer i Västsverige.
– För mig är det en del av konsekvensena av den legaliseringsdebatt som pågår. Det gör indirekt att unga människor exponerar sig mer för olika typer av narkotika för att de tror att det är ofarligt för att det är lagligt säger Dan Windt.

Vad tycker ni - ska spice förbjudas helt och hållet?


   
Citera

Nu har det ju förbjudits helt 🙂 idag kom beskedet


   
SvaraCitera

Inte för jag är en knarkare men jag anser att så länge som alkohol och tobak är lagligt så borde alla andra droger också vara det men kanske under statligt monopol? Kanske som Systembolaget Glad


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Zatzumaz:
Nu har det ju förbjudits helt 🙂 idag kom beskedet

Vad seg jag är! Hurra då. Ändå kul att höra vad ni tycker! 


   
SvaraCitera

time: Ja, absolut!

ett par av anledningarna:

time: inte ofarlig

time: dödsoffer


   
SvaraCitera

Så länge weed är förbjudet, ja. Annars , nej


   
SvaraCitera

time: Ja, absolut!

Finns roligare droger, är min tanke.


   
SvaraCitera

Är inte spice svårt att förbjuda eftersom det är väldigt lätt att ändra den kemiskt så det blir en "ny" drog


   
SvaraCitera

Tror det är ett av problemen, inte så säker dock. Hörde det i en diskussion här om veckan.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Fkpaw:
Är inte spice svårt att förbjuda eftersom det är väldigt lätt att ändra den kemiskt så det blir en "ny" drog

De brukar väl försöka göra så att så många av de viktiga komponenterna narkotikaklassas och förbjuds. Jag läste tidigare att upp till 42 ingredienser kommer förbjudas, det kanske kan göra någon skillnad.

Zatzumaz:
Nu har det ju förbjudits helt 🙂 idag kom beskedet

Skulle du kunna länka till nyheten?


   
SvaraCitera

time:

Vad seg jag är! Hurra då. Ändå kul att höra vad ni tycker! 

Det var visst inte förbjudet riktigt än..


   
SvaraCitera

Rätt missinformerat
Spice är ett samlingsnamn på diverse syntetiska cannabinoider, många av dem är redan förbjudna men de hittar allt fler nya att ersätta dem. Det går liksom inte att kategorisera som "en" drog.

Oavsett innehåll så är det något som absolut bör bekämpas, förbud och klassning är rätt verkningslöst tyvärr, det enda vettiga är att ge ett hälsosammare lagligt alternativ


   
SvaraCitera

time:

De brukar väl försöka göra så att så många av de viktiga komponenterna narkotikaklassas och förbjuds. Jag läste tidigare att upp till 42 ingredienser kommer förbjudas, det kanske kan göra någon skillnad.

förhoppningsvis så räcker la det, spice e ju astrist


   
SvaraCitera

nej, det är helt idiotiskt.

legalisera cannabis så försvinner nästan all problematik med "spice" (som inte är "en drog" utan en ofrånkomlig exploatering av inhuman och världsfrånvänd narkotikalagstiftning, vilken inbegriper kontinuerlig marknadsetablering av nya okända potentiellt livsfarliga substanser)


   
SvaraCitera

dödsstraff på folk som inte vill legalisera cannabis är nog en bättre idé, skulle städa upp lite i genpoolen.


   
SvaraCitera