Aviseringar
Rensa alla

Borde tandvård räknas som sjukvård?


Ämnesstartare

Tycker personligen detta då tänderna hör till kroppen. Är lite av en stammis hos tandläkaren och har lagningar på mina framtänder som lossnar lite då och då, just för att dom sitter där och utsätts för slitage, men det är tydligen meningen att en ska betala ca 900 kr (varierar beroende på vilken tand och hur många ytor det gäller) varje gång något lossnar (om det inte gått mindre än 6 månader, det är så länge garantin på lagningen gäller). Tandis föreslog kronor istället men det kostar ca 3-4000 per tand/krona. Håller väl bättre men har ingen möjlighet att spara ihop den summan.
Är väl därför jag tycker som jag tycker egentligen, mest pga att det blir dyrt för mig (och alla andra som behöver tandvård regelbundet).

Känns också som att den allmänna tandhälsan borde bli bättre av att klassificera det som sjukvård.

OBS Är dock inte alls så insatt i detta men blev nyfiken på hur andra tycker och tänker och varför ni gör det.


   
Citera

Tigerdrottningen: Ja, för att:

Det finns ingen anledning till att det inte borde göra det.


   
SvaraCitera

Tigerdrottningen: Ja, för att

Inflammationer i munnen kan sprida sig i blodomloppet och orsaka hjärtproblem och annat kul så det borde det verkligen.


   
SvaraCitera

men självklart inte estetisk tandvård, vilket inte är någon "vård" alls. 


   
SvaraCitera
mynona

Tigerdrottningen: Ja, för att

Ja herregud. Att tänderna inte hör till kroppen skulle man aldrig har hört i annat sammanhang än inom politiken


   
SvaraCitera

Ja, om jag hade behövt betala för den tandvård jag nyttjat de senaste 5 åren skulle jag varit gissningsvis bortåt 20000+ kr fattigare


   
SvaraCitera

Kronotomi:
Ja, om jag hade behövt betala för den tandvård jag nyttjat de senaste 5 åren skulle jag varit gissningsvis bortåt 20000+ kr fattigare

Betalar du inte alls?


   
SvaraCitera

isola: Betalar du inte alls?

De senaste 3 åren har det kostat mig 120 kr per besök oavsett vad, innan dess tog försörjningsstöd hand om det


   
SvaraCitera

Tigerdrottningen: Ja, för att:

Ja. Ge svenskarna gratis tandvård. (Typ gratis då som sjukvården). Viktig klassfråga. De som har råd att gå till tandläkaren gör det. Studenter, låginkomsttagare, arbetslösa blir utan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visste inte ens att det fanns en garanti på lagningar för jag har aldrig varit med om att en lossnat inom 6 månader, men var där för ett par veckor sedan och fixade en som sattes dit i mars och lossnade i juni. Blev helt paff när hon sa att det inte kostade något Hjärta


   
SvaraCitera

Kronotomi:

De senaste 3 åren har det kostat mig 120 kr per besök oavsett vad, innan dess tog försörjningsstöd hand om det

Skönt! Vet många med bidrag som får betala fullpris själva och därför ej går alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bör också tilläggas att den tandläkaren sa att det finns något förslag som håller på att ses över, som innebär att garantin kommer gälla 1 år istället! Halleluja om det går igenom. (Troligtvis inte, för när blir något någonsin som en vill)


   
SvaraCitera

Ja, allt annat är väl konstigt? Vet personer som fått gå nästan helt utan tänder i flera år innan de fått bryggorna betalda, alltså unga personer under 35 bast.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Yeah.


   
SvaraCitera