Aviseringar
Rensa alla

Borde troende (kristna) ha rätt till sjukvård?


sincan
Ämnesstartare

Ända sedan kristendomens start har den aktivt motverkat forskning, vetenskap och filosofi angående andra teorier än de kristnas. Forksare har fängslats, kallats satanister osv. Fortfarande kastar kyrkan skit på forskningen och dess framsteg. Skapelsen är väl en av de hetaste diskussionerna idag, pga att den inte har bevisats än. Ska då de kristna få ta del av det som de en gång motverkade?

Jo visst, kyrkan hade ju sin egna expertsjukvård i form av deras kloster, där fick man örter och det kan ju vara bra om man tror på skiten. Sen hade de ju jesus, han kunde ju göra lite schyssta moves och vips så var sjukdomen/skadan borta.

Att motverka något, och sedan använda sig själv av det tycker jag är hyckleri så länge man inte ber om ursäkt accepterar vad man motverkat.
Det här gäller nog mer grupper än kristendomen, men jag tog dem som exempel.


   
Citera

Alla kristna tycker väl inte så? [confused]


   
SvaraCitera

Svarta rosen-wannabe.


   
SvaraCitera

/Sign.


   
SvaraCitera

sincan:

Att motverka något, och sedan använda sig själv av det tycker jag är hyckleri så länge man inte ber om ursäkt accepterar vad man motverkat.

Har för mig att katolska kyrkan har bett om ursäkt för bl a geocentrismläran, men kan inte komma på var.

Dessutom bör du kolla upp ansvarige för H.U.G.O. projektet, Gregor Mendel, Georges Lemaître mm.


   
SvaraCitera

Att neka kristna sjukvård är som att vara kristen och neka homosexuellt giftermål. Man nekar en mänsklig rättighet helt enkelt.


   
SvaraCitera

Mannen_92:

Alla kristna tycker väl inte så?

word

Hobzii:

Man nekar en mänsklig rättighet helt enkelt

word

sincan:

Fortfarande kastar kyrkan skit på forskningen och dess framsteg

Det betyder inte att alla kristna gör det, jag är själv protestant och påven är ungefär för mig vad Usama Bin Laden är för George W Bush. Jag går på Gudstjänster ofta och är i kyrkan varje vecka men jag har då aldrig hört en präst tala mot vetenskapen, tvärtom har jag flera gånger hört de tala för vetenskapen. Allt utvecklas, inget slutar utvecklas, inte ens en tro.

sincan:

där fick man örter och det kan ju vara bra om man tror på skiten

Om det är skit, förklara då för mig varför tillexempel djur ofta blir friska snabbare med hjälp av örter eller speciella frukter/bär. Jag har själv märkt en radikal skillnad på hur jag mår de gånger jag äter "vetenskaplig medicin" (om man nu kan kalla det så) jämte de gånger då jag ätit sk naturlig medicin. Av v. medicin blir jag trött, hängig och mår allmänt dåligt medans örter och annat skit, som du uttrycker dig, får mig att känna mig glad och pigg snabbt.

Du kanske inte borde ha rätt till att tala kring kristensdomen och kristna, eller "grupper", det blir ju lite hyckleri av det hela.


   
SvaraCitera

Vilket jävla dravel.


   
SvaraCitera

sincan:

Att motverka något, och sedan använda sig själv av det tycker jag är hyckleri så länge man inte ber om ursäkt accepterar vad man motverkat.
Det här gäller nog mer grupper än kristendomen, men jag tog dem som exempel.

Kristna betlar väll också skatt eller?

Imoon:

Det betyder inte att alla kristna gör det, jag är själv protestant och påven är ungefär för mig vad Usama Bin Laden är för George W Bush. Jag går på Gudstjänster ofta och är i kyrkan varje vecka men jag har då aldrig hört en präst tala mot vetenskapen

Håller med, dem predikanter jag har hört, har heller aldrig talat emot forskning, bara för! Du har lite fördommar!

(tycker för övrigt denna tråd bör stängas eftersom det inte stämmer det han påstår och nu har han fått svar på frågan!)


   
SvaraCitera

sincan:

Ända sedan kristendomens start har den aktivt motverkat forskning, vetenskap och filosofi angående andra teorier än de kristnas.

Njae, det var klostren som grundade hela den moderna vetenskapen i princip. I stort sett hela den moderna läkarvetenskapen iaf. Det är först de senare årtiondena som det gått över till att bli humanistiskt istället.


   
SvaraCitera

Dhagor:

Njae, det var klostren som grundade hela den moderna vetenskapen i princip

Skulle säga att han är ägd nu:)


   
SvaraCitera

Alltså, argumentet mot att de ska ha rätt till sjukvård är att de förr i tiden/fortfarande motsatte/motsätter sig vetenskapen? Lol, fail på den provokationen.


   
SvaraCitera

Nja, många kristna har blivit det för att de blivit hjärntvättade.
Att straffa dem för sin kristendom funkar inte, man måste bota dem först.

Hovnarren:

Alltså, argumentet mot att de ska ha rätt till sjukvård är att de förr i tiden/fortfarande motsatte/motsätter sig vetenskapen? Lol, fail på den provokationen.

Det finns fullt med fundamentalister som fortfarande förtrycker vetenskapen.


   
SvaraCitera

k1337oris:

Det finns fullt med fundamentalister som fortfarande förtrycker vetenskapen.

Ja? Det är fortfarande ett uselt argument mot att troende borde ha rätt till sjukvård.


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Ja? Det är fortfarande ett uselt argument mot att troende borde ha rätt till sjukvård.

Det stämmer.


   
SvaraCitera