Aviseringar
Rensa alla

Borde vi ha dödsstraff för våldtäkt?


Ämnesstartare

N.W:
Nej, däremot livstids fängelse vad gäller överfallsvåldtäkter. 

Inte orimligt, fast varför bara överfallsvåldtäkter? Och vad är en överfallsvåldtäkt? Känns ju lite som att säga samma sak två gånger, är inte våldtäkt per definition överfalls-sex? 


   
SvaraCitera

Jag finns nog inte:

Möjligen, samtidigt kan det vara nödvändigt. Det är förkastligt att använda dödligt våld i självförsvar, även om det är nödvändigt ibland. Man måste utkrävas ansvar för det objektiva våld man gör emot kvinnor som grupp. Det är ibland i undantagsfall nödvändigt att använda dödligt våld även om det är förkastligt. Samma sak går inte säga om våldtäkt. 

öh, känns som du inte ens pratar om samma saker som jag gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte: Det handlar om säkerhetspolitik. En våldtäkt gör alla kvinnor otryggare. Sedan så tycker jag att det är absurt av dig att säga något om hur horribelt en våldtäkt kan vara.

Dödsstraff handlar definitivt om säkerhetspolitik; det sänker säkerheten. Nej, en våldtäkt gör inte alla kvinnor otryggare.

Jag finns nog inte: Sedan så tycker jag att det är absurt av dig att säga något om hur horribelt en våldtäkt kan vara.

Den nuvarande synen på våldtäkt är skadlig. I många fall är det inte dådet som sådant som är det mest traumatiserande utan synen på det och hur man förväntas känna. Någon fick på riktigt sitt offerskap ifrågasatt när vederbörande lade upp en chokladboll på ett socialt medium, för gör man det kan man ju inte vara så ledsen. Bilden av den eviga duschen är alltför tydlig, detta för att kvinnor som blir våldtagna måste tvätta bort sin egen skam, det är absurt. Efter våldtäkt pressar andra en att vara ledsen och bedrövad för att man har ju råkat ut för något så vansinnigt fruktansvärt. Hade man haft en mer faktuell syn på våldtäkt, utan utdaterad sexualmoral, hade det fortfarande varit ett vidrigt brott, precis som mord och grov misshandel, men folk som inte mår "tillräckligt dåligt" skulle efteråt inte bli skuldbelagda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte:

Inte orimligt, fast varför bara överfallsvåldtäkter? Och vad är en överfallsvåldtäkt? Känns ju lite som att säga samma sak två gånger, är inte våldtäkt per definition överfalls-sex? 

I dagsläget kan det räknas som våldtäkt ifall man har sex med någon i en utsatt situation, alltså inte under något våld eller hot. Överfallsvåldtäkt är däremot när man på allvar hoppar på någon med våld, den klassiska bilden av våldtäkt. Finns ju exempel där killar dömts för våldtäkt för nästan vad som helst. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Någon fick på riktigt sitt offerskap ifrågasatt när vederbörande lade upp en chokladboll på ett social medium, för gör man det kan man ju inte vara så ledsen.

Känns väldigt absurt att prata om chokladbollar i den här kontexten. Tardig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte: Känns väldigt absurt att prata om chokladbollar i den här kontexten.

Eller hur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
Den nuvarande synen på våldtäkt är skadlig. I många fall är det inte dådet som sådant som är det mest traumatiserande utan synen på det och hur man förväntas känna. Någon fick på riktigt sitt offerskap ifrågasatt när vederbörande lade upp en chokladboll på ett socialt medium, för gör man det kan man ju inte vara så ledsen. Bilden av den eviga duschen är alltför tydlig, detta för att kvinnor som blir våldtagna måste tvätta bort sin egen skam, det är absurt. Efter våldtäkt pressar andra en att vara ledsen och bedrövad för att man har ju råkat ut för något så vansinnigt fruktansvärt. Hade man haft en mer faktuell syn på våldtäkt, utan utdaterad sexualmoral, hade det fortfarande varit ett vidrigt brott, precis som mord och grov misshandel, men folk som inte mår "tillräckligt dåligt" skulle efteråt inte bli skuldbelagda.

Du är ju fan helt otroligt alltså. Nu har det politiskt korrekta genustramset gått så långt att du tillochmed bagatelliserar våldtäkt som något tjejer inte alls bör må så dåligt över då något sådant bara i din värld är något slags uttryck för könsmaktsordningen. Du har ju helt tappat fotfästet, skiten har ju gått över huvudet på dig. Det där är ju inte friskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W: Finns ju exempel där killar dömts för våldtäkt för nästan vad som helst.

Ja, det svämmar verkligen över av fall där människor falskeligen dömts för våldtäkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W: Det där är ju inte friskt.

Din tolkning är inte frisk eftersom det där inte var vad jag skrev.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Ja, det svämmar verkligen över av fall där människor falskeligen dömts för våldtäkt.

Det sa jag inte. Men det finns exempel där man bara haft tur att det kommit fram bevis som styrkt killarnas berättelse i form av exempelvis mobilfilmer. Därför är det knappast en dålig gissning att det finns fler sådana fall där killarna varit oskyldiga men då bevis inte funnits. Själv tycker jag därför att vi bör ändra lagstiftningen och skilja dessa fall från den mer allmänna bilden av våldtäkt, en det är en annan diskussion. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W: Det sa jag inte. Men det finns exempel där man bara haft tur att det kommit fram bevis som styrkt killarnas berättelse i form av exempelvis mobilfilmer.

Kan mycket väl tänka mig att det är den typen av fall du tycker om att fokusera på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dum fråga. som att våldtäkt är så hemskt, finns värre saker 
sen kanske inte alla tycker det är så jobbigt att bli våldtagna och då ska man inte tvinga dom att dom måste tycka det var så jobbigt att dom vill att den ska bli dödad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Kan mycket väl tänka mig att det är den typen av fall du tycker om att fokusera på.

Nej. Jag beskrev bara att det finns skillnaden mellan olika typer av våldtäkt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Den nuvarande synen på våldtäkt är skadlig. I många fall är det inte dådet som sådant som är det mest traumatiserande utan synen på det och hur man förväntas känna. Någon fick på riktigt sitt offerskap ifrågasatt när vederbörande lade upp en chokladboll på ett socialt medium, för gör man det kan man ju inte vara så ledsen. Bilden av den eviga duschen är alltför tydlig, detta för att kvinnor som blir våldtagna måste tvätta bort sin egen skam, det är absurt. Efter våldtäkt pressar andra en att vara ledsen och bedrövad för att man har ju råkat ut för något så vansinnigt fruktansvärt. Hade man haft en mer faktuell syn på våldtäkt, utan utdaterad sexualmoral, hade det fortfarande varit ett vidrigt brott, precis som mord och grov misshandel, men folk som inte mår "tillräckligt dåligt" skulle efteråt inte bli skuldbelagda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W: Nej. Jag beskrev bara att det finns skillnaden mellan olika typer av våldtäkt.

Det är underligt att ta upp att folk skulle dömas för våldtäkt för "inget" när sanningen är att folk ytterst sällan blir dömda över huvud taget.


   
SvaraCitera