Aviseringar
Rensa alla

Borde vi ha Mellanösterns språk i skolan?


aristoteles: Det är ett språk som talas av många och som sprider sig i stor utsträckning.

Sverige är redan attraktivt för kineser, mer än hälften av mina pengar kommer från kineser som besöker eller bosätter sig här. Grejen är att de som kommer hit sällan är fattiga utan snarare mer förmögna än de flesta svenskar.

Aha okej.


   
SvaraCitera
sluk
 sluk

Aldrig i livet. Finns inte så mycket mer att säga ang detta för tillfället förutom att säga aldrig. Men ja, nej tack


   
SvaraCitera

Ett av de största problemen som finns när det gäller invandringen är att det svenska samhället anpassat sig allt för mycket till invandrarnas hemland och kultur, och att det skett för lite anpassning åt motsatt håll. 

Det behövs alltså inte mer utan mindre anpassning från det svenska samhället.


   
SvaraCitera

Arabiska? Det känns rätt meningslöst. Språket är så långt ifrån svenskan att man knappt skulle hinna lära sig något. 

Ska man lära sig ett riktigt främmande språk som kinesiska eller arabiska krävs en hel del motivation, och jag tror det är få skolelever som har lust att lägga ner den tiden/energin. Bättre att lära sig tyska/franska/spanska då. 


   
SvaraCitera

röstade nej. de resurserna bör läggas på att lära nyanlända svenska.

däremot tycker jag att det rent generellt vore bra om ungar lärde sig andra språk redan i förskoleåldern. ser det som en stor fördel att kunna tala många språk flytande.


   
SvaraCitera

Man kan lära sig latin i skolan, arabiska är inte på något vis orimligt.


   
SvaraCitera

Satsa mer på att araber ska lära sig bättre svenska istället.


   
SvaraCitera
Draug

Nej, finns för mycket annat som behöver ses över i skolorna först. Blir intressant hur de ska lyckas få skolplats till alla nyanlända flyktingbarn t.ex.


   
SvaraCitera

Ja det låter väl utmärkt 


   
SvaraCitera

dazed:
Ja det låter väl utmärkt 

för att vi till följd av förvirring, feghet och felprioriteringar tagit in hundratusentals migranter som händelsevis varken kan engelska och svenska utan enbart arabiska, eller av något annat skäl?


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

för att vi till följd av förvirring, feghet och felprioriteringar tagit in hundratusentals migranter som händelsevis varken kan engelska och svenska utan enbart arabiska, eller av något annat skäl?

Det är rimligt att kunna prata med andra människor i samhället förvisso det är det men jag tycker framförallt det är bra att ha breda utbildningsmöjligheter. 
Hade gärna läst arabiska kanske ännu hellre persiska på högstadiet.


   
SvaraCitera

AmenHoeStepp:
Man kan lära sig latin i skolan, arabiska är inte på något vis orimligt.

Kan man? Känner inte till en enda grundskola i min hemstad där man kan välja latin


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: Kan man? Känner inte till en enda grundskola i min hemstad där man kan välja latin

Man kunde läsa latin på mitt gymnasium. 


   
SvaraCitera

Arabiska finns som tredjespråksval på vissa skolor. 
Arabiska finns som andraspråksval på vissa skolor.

Är man intresserad av att lära sig finns det. Förstår inte varför man ska vara emot ett språk? Bara kul att man kan lära sig det om man vill det.


   
SvaraCitera

dazed:

Det är rimligt att kunna prata med andra människor i samhället förvisso det är det men jag tycker framförallt det är bra att ha breda utbildningsmöjligheter. 
Hade gärna läst arabiska kanske ännu hellre persiska på högstadiet.

ok, hade gissat att det redan finns möjligheter att läsa arabiska. tolkade därför frågeställningen mer som ifall det ska bli ett obligatoriskt ämne eller så.

tycker personligen arabiska inte alls motiverar skattefinansiering men att marknaden för undervisning i arabiska självfallet ska vara fri.


   
SvaraCitera