Aviseringar
Rensa alla

Borde vi ha Mellanösterns språk i skolan?


Läst då arabiska en termin, hann lära mig hela alfabetet, hur man skriver samman bokstäverna och lite små ord och bindesord, nästintill ingen grammatik. Ungefär så mycket jag hann i 3an när jag började med engelska (och då behövde jag inte ens lära mig behärska ett nytt alfabet).  Skitsnack att jag skulle haft mer hjälp av franskan än av arabiskan, använder mig aldrig av franskan utan övergår istället till engelska (och då efter ha läst franska i 6 år). Alltså har min enda termin i arabiska vart lika hjälpsam som mina 12 terminer i franska. Ställer mig positivt till mer språkkunskaper och tredje språket borde man redan börja lära ut i samband med engelska. Ser inga problem med att lära sig kinesiska, arabiska eller dylikt. Tror nämligen det kan vara mer användbart än tyska och franska, då dessa i de flesta fall faktiskt bemästrar engelska ganska väl och bättre blir det.


   
SvaraCitera

Smilen: Nej

Om vi nu ska ha ett tredje språk förutom svenska och engelska så borde det vara bättre att satsa på ex spanska. Araberna lär nog ta för sig ändå här i Sverige än att vi dessutom ska lära ut deras eget språk i svenska skolor på svenska skattebetalares bekostnad.


   
SvaraCitera

Punda:

Håller ej med. Handel går alldeles utmärkt att bedriva utan tyska och franska. Spanskabehovet är begränsat till delar av amerika där svenskar tenderar att spendera ytters lite av sin tid. 
Samtidigt har vi hundratusentals människor bara i Sverige med arabiska som första språk. Många av dessa pratar knappt någon svenska alls och är i behov av att knyta kontakter med det svenska samhället.

Och arabiska är inte fullt så krångligt som du tycks tro.

När man knyter handelskontakter så är det ett stort bonus som jag har förstått det att kunna deras modersmål. Givetvis kan man gott och väl kommunicera med hjälp av engelskan när det gäller fransmän och tyskar, men jag tror att det finns en risk att gå miste om affärer om andra parter kan göra ett bättre intryck genom att känna till deras kultur och språk.

Spanskan talas ju även i Europa, där det är ett vanligt resmål. 

Problemet med att lära sig arabiska för att kunna kommunicera med invandrare är att det bidrar att förstöra det lilla incitament som finns för att de ska lära sig svenska. Om de omges av sitt modersmål, alla de känner talar det och de har möjlighet till tolk eller översatta texter i myndighetssammanhang, varför skulle de då spendera den tid som krävs för att lära sig svenska ordentligt? Om vi vill kunna prata med dem, vem borde anpassa sig när ena parten är majoritet på hemmaplan och den andra parten kan närmast betraktas som gäster som dessutom är minoritet?


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: När man knyter handelskontakter så är det ett stort bonus som jag har förstått det att kunna deras modersmål. Givetvis kan man gott och väl kommunicera med hjälp av engelskan när det gäller fransmän och tyskar, men jag tror att det finns en risk att gå miste om affärer om andra parter kan göra ett bättre intryck genom att känna till deras kultur och språk.

Ses absolut som positivt. men knappast skäl nog för att packa på sveriges alla 13åringar språken.

Ruttenfisk: Spanskan talas ju även i Europa, där det är ett vanligt resmål.

kul att kunna, men sanningen är ju att man klarar sig t.o.m. på bara svenskan vid turistorterna.

Ruttenfisk: Problemet med att lära sig arabiska för att kunna kommunicera med invandrare är att det bidrar att förstöra det lilla incitament som finns för att de ska lära sig svenska. Om de omges av sitt modersmål, alla de känner talar det och de har möjlighet till tolk eller översatta texter i myndighetssammanhang, varför skulle de då spendera den tid som krävs för att lära sig svenska ordentligt? Om vi vill kunna prata med dem, vem borde anpassa sig när ena parten är majoritet på hemmaplan och den andra parten kan närmast betraktas som gäster som dessutom är minoritet?

Det bör givetvis ställas större krav på att invandrare ska lära sig språket. Att kunna kommunicera är så basalt att allt annat kommer i andra hand.
Men det går att jobba åt bägge hållen. Har själv saknat arabiskan flertalet gånger vid aktiviteter som sker på svenska men där nykomna invandrare har deltagit.


   
SvaraCitera

Jag tycker att skolan bör lära ut mer och sådant som studenter känner något intresse inför. Jag saknade att läsa språk när jag skolade i grundskolan, det fanns endast ett fåtal-(enligt mig) att välja ifrån. Likadant var det i gymnasiet. Där fanns det ungefär lika många, dock så var det inga av språkkurserna som påbörjades då det tyvärr var för få intresseanmälningar. Det är synd tycker jag...

Just om att flertalet "utländska" bosätter sig här har jag inte spekulerat i om det skall specifikt undervisas om "Mellanösterns språk" i skolan.


   
SvaraCitera

Ja, om skolan och eleverna vill. 


   
SvaraCitera
duden

Nej, inte obligatoriskt i alla fall.


   
SvaraCitera

Ser inte någon anledning till att det inte ska finnas som ett val - men som andra redan nämnt ska det vara frivilligt.

Hjärta


   
SvaraCitera

om nu "flyktingar" vill komma till Sverige så får de allt se till att lära sig Svenska.
Vi svenskar ska inte behöva anpassa oss efter objudna lyckosökare.


   
SvaraCitera
cccx
 cccx

Varför ska man kunna arabiska?


   
SvaraCitera

Vadå smällare eller?


   
SvaraCitera

Absolut inte. Det ska inte ens finnas som hemspråksalternativ. Den som vill lära sig arabiska får lära sig det på sin fritid, för sina egna pengar.


   
SvaraCitera