Aviseringar
Rensa alla

Borderline


Ämnesstartare

Tjoho, tänkte bara höra om någon vet något om hur mkt borderline kan botas/tonas ner osv, om det är någon som känner någon som har/har haft borderline och nu mår relativt bra.

Bara undrar lite.


   
Citera

Äppelkaka:

känner någon som har/har haft borderline och nu mår relativt bra.

Det var en cp-skola bredvid vår skola när jag gick i gymnasiet. Där var en som tydligen hade borderline, och han var helt fuckad i huvudet. Han hade inte blivit botad iallafall.


   
SvaraCitera

Äppelkaka:

om någon vet något om hur mkt borderline kan botas/tonas ner osv,

om du har blivit diagnostiserad som borderliner så borde läkaren/psykologen what so ever pratat med dig om d,väldigt många skyller sin lynnighet och humörsvägningar nuförtiden på borderline när dom diagnostiserar sig själva,särskillt tjejer som bara har humörsvägningar,prata med en läkare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

om du har blivit diagnostiserad som borderliner så borde läkaren/psykologen what so ever pratat med dig om d,väldigt många skyller sin lynnighet och humörsvägningar nuförtiden på borderline när dom diagnostiserar sig själva,särskillt tjejer som bara har humörsvägningar,prata med en läkare.

Haha det är inte jag som har. 😛 Det är.. öh, en väldigt närstående iallafall. Och hon går hos psykologer men det blir inte mycket bättre, och jag undrar bara om ni har någon erfarenhet av någon som tagit sig ur iallafall de värsta symptomen.


   
SvaraCitera

Äppelkaka:

l. Och hon går hos psykologer men det blir inte mycket bättre, och jag undrar bara om ni har någon erfarenhet av någon som tagit sig ur iallafall de värsta symptomen.

antidepressiva skrivs ut för att nivåerna inte ska skifta så grovt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

antidepressiva skrivs ut för att nivåerna inte ska skifta så grovt.

Humhum. Låter ju ungefär.. som att det inte lär lägga av än på ett tag. WOHO.


   
SvaraCitera

Äppelkaka:

Tjoho, tänkte bara höra om någon vet något om hur mkt borderline kan botas/tonas ner osv, om det är någon som känner någon som har/har haft borderline och nu mår relativt bra.

Borderline brukar kallas Emotionellt instabil personlighetsstörning idag, det är ett mer passande namn som inte är lika negativt färgat som borderlinestörning tyvärr blivit. Det finns många myter och fördomar om borderlines, som att de är elaka och manipulativa t.ex.

Borderline är inte en sjukdom och kan inte botas, utan det är en djupgående störning i känslolivet. Som med alla känslor som kan man arbeta även med negativa och "dåliga" känslor och det finns mycket bättre metoder idag än för bara tio år sen. Dialektisk beteendeterapi och kognitiv beteendeterapi t.ex. Många lär sig att hantera sin problem mycket bättre och många mår också bättre med åldern.

Det finns olika strategier för att hantera ångest, självskador och dissociation m.m. Fråga gärna om du vill veta mer detaljerat om olika saker.[smile]


   
SvaraCitera

Äppelkaka:

som att det inte lär lägga av än på ett tag. WOHO.

har man borderline så lägger d inte bara av då d kan ha en biologisk faktor och brist på vissa substanser som förändrar nervreaktioner,går inte bara att lägga av med.[shake][shake]ta reda på fakta för d är inte nåt som går över om d har en biologisk faktor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Helena NÄTVANDRARNA:

Fråga gärna om du vill veta mer detaljerat om olika saker.

Okej, tack för svaret. 🙂 Vet inte om det är något mer nu, det var nog det jag ville veta just nu iallafall.


   
SvaraCitera

Fick för mig att min syster hade det ett tag. Så jag behandlade henne som skit. Men ångrade mig. Hon har nog inte borderline. Drag. Drag.


   
SvaraCitera

Lobotomi brukar hjälpa rätt bra


   
SvaraCitera

Finns det ingen som kan svara vettigt? Borderline Personlighetsstörning går visst att "bota", man brukar säga att 5 års terapi kan ta bort diagnosen. BPS är visserligen en psykisk sjukdom men den är inte kronisk. Det flesta drabbade har haft en specifik händelse som han triggat igång sjukdomen och kan således lära sig att leva med den men oftast bli fria från sjukdomen. Det finns även de som kan ha diagnosen Borderline men utan personlighetsstörning eller Borderlineliknande drag.

Jag tror att ni förväxlar BPS med Bipolär sjukdom (manodepressiv) som till skillnad från BPS inte kan botas men det finns mycket bra medicin ex. Litium som hjälper vid Bipolär sjukdom. Till skillnad från Bipolär sjukdom är det inte signalsubstanser (serotonin, noradrenalin etc) som är permanent skadade utan i likhet med deppression kan de återställas.

Kan även tillägga för alla här att man får inte lov att ställa personligshetsstörningsdiagnoser på någon under 18 år. [smile]


   
SvaraCitera

Tchort:

Borderline Personlighetsstörning går visst att "bota", man brukar säga att 5 års terapi kan ta bort diagnosen

Just fem år? Intressant, det har jag inte hört, men det behöver inte betyda att det är fel. Har du någon länk där man kan läsa mer.

Tchort:

Det flesta drabbade har haft en specifik händelse som han triggat igång sjukdomen och kan således lära sig att leva med den men oftast bli fria från sjukdomen.

Helt rätt. [smile]

Tchort:

Till skillnad från Bipolär sjukdom är det inte signalsubstanser (serotonin, noradrenalin etc) som är permanent skadade utan i likhet med deppression kan de återställas.

Hm, hur menar du här?


   
SvaraCitera

Helena NÄTVANDRARNA:

Just fem år? Intressant, det har jag inte hört, men det behöver inte betyda att det är fel. Har du någon länk där man kan läsa mer.

Det är något jag snappat upp av min läkare och även läst om men vet inte vart. Gissar på borderline.nu.

Helena NÄTVANDRARNA:

Hm, hur menar du här?

Vid bipolär sjukdom har du ett kroniskt avsaknande av något(?) (också min läkare som sagt till mig eftersom min far tydligen var bipolär) och därför behövs oftast medicinering hela livet.

BPS är som sagt inte en kronisk sjukdom utan man är helt enkelt lite känsligare och när en specifik hemsk händelse kommer triggas "sjukdomen" igång. Den hjälper som du skrev med DBT eller KBT vilket bevisar att du kan "botas". Själv håller jag på med Schematerapi som är relativt nytt och en vidareutveckling av KBT. http://www.ktmo.se/bakgrund.php


   
SvaraCitera

Tchort:

Den hjälper som du skrev med DBT eller KBT vilket bevisar att du kan "botas".

Jag ser det inte som att man botas, mer som att man blir "nykter", som en nykter alkoholist lär man sig hantera sina triggers och kan leva ett bra liv.

Tchort:

Vid bipolär sjukdom har du ett kroniskt avsaknande av något(?) (också min läkare som sagt till mig eftersom min far tydligen var bipolär) och därför behövs oftast medicinering hela livet.

Menade han serotonin då?


   
SvaraCitera