Aviseringar
Rensa alla

Borderline


Blivande_japan:

gud vad osofta ni är....

tack 


   
SvaraCitera

Stäkaren:
Jag tror som vanligt att det är den fria viljan som styr. Men att diagnosen ställs efter ett visst beteendemönster som man ändock kan kontrollera men man väljer att inte göra det.

du borde föreläsa på ki


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

du borde föreläsa på ki

Ja kanske.


   
SvaraCitera

någon som kan trycka ner och skada andra för att få som hen vill.


   
SvaraCitera
höna

jag har sett några med
borderline. det är en ganska
svår grej aty inte kunna styra
sina känslor. många med borderline har självskadebeteende eller missbruk just för att döva sina känslor som ibland kan bli starka as fuck. med borderline tror jag på olika sorters beteendeterapi där man kan lär sig känna av när man börjar dra iväg i känslan och då kunna stoppa den i tid så man inte tar till självdestruktivitet eller missbruk. exempel på beteendeterapi är Dbt och Kbt.

men vad vet jag. jag är bara en simpel sjuksköterskestudent


   
SvaraCitera
reben

fast kbt brukar ju ej kunna ge så mkt åt just borderlineproblematiken e väl mbt o dbt som är mest anpassat.

rekommenderar personligen dbt för den som har tid o orkar gå igenom ett helt program men ja, känns som man måste hålla på med d 4ever så börjar tvivla på de med.


   
SvaraCitera

har ingen personlig erfarenhet men känner flera bipolära. kan bli rätt jobbigt eftersom det ibland blir väldigt intensivt och ombytligt, vilket gör allt mer komplicerat än vad det annars skulle vara och resulterar i att man kanske trippar lite på tå ibland men annars äre väl inte så stor grej. är ju som allt annat rätt individuellt hur pass väl man kan hantera det så att det inte går ut så mycket över relationer osv. 


   
SvaraCitera

gud vilket dravel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MaximusPrime:
What? Ni svarade inte med att ts skulle göra sin egen läxa? Good for you 🙂

Egen läxa? Detta är ingen skoluppgift eller så utan har själv nyligen diagnoserats med borderline och undrar av nyfikenhet hur folk som ej har det ser på det.

ceka92:
någon som kan trycka ner och skada andra för att få som hen vill.

Oj? Jag kan inte ta ifrån dig din uppfattning av det, däremot kan jag säga att det är vanligt bland borderlinepatienter att vara väldigt snälla eftersom att en själv blir väldigt lättstött och tar i princip allt personligt, så man vill inte att någon ska behöva genomlida samma känsla. 

reben
rekommenderar personligen dbt för den som har tid o orkar gå igenom ett helt program men ja, känns som man måste hålla på med d 4ever så börjar tvivla på de med.

Ska köra igång med dbt till hösten, innan dess blir det individuell terapi, men dbt är det som visat bäst resultat på borderline.


   
SvaraCitera
reben

Bingolott: Ska köra igång med dbt till hösten, innan dess blir det individuell terapi, men dbt är det som visat bäst resultat på borderline.

ok lycka till


   
SvaraCitera

Tror att en tjej i min klass kan ha borderline, när det kommer till saker hon känner starkt för freakar hon ut ganska brutalt och kan inte ta kritik riktigt. Hon är ganska medveten om det men hon blossar ändå upp i en massa känslor.
Tycker hon är jobbig oavsett, ganska personlighetslös.

Vad jag tycker om personer med Borderline? Känns som svåra personer att ha att göra, känns som att det är svårt att få henne (det är fler tjejer/kvinnor med diagnosen) att ta det lugnt.
Känner lite också att personer med borderline troligtvis har fler diagnoser vilket kan göra det hela lite extra jobbigt.


   
SvaraCitera

Ska förtydliga, tjejen jag pratar om kan vara hur gullig som helst, dock känner jag att jag inte är särskilt intresserad av henne mer.
Inget personligt mot borderliners men mest mot henne då hon är mycket speciell på ett sätt som inte passar mig.


   
SvaraCitera
reben

trevlig-snubbe: Tror att en tjej i min klass kan ha borderline, när det kommer till saker hon känner starkt för freakar hon ut ganska brutalt och kan inte ta kritik riktigt. Hon är ganska medveten om det men hon blossar ändå upp i en massa känslor.

.... asså va

trevlig-snubbe: dock känner jag att jag inte är särskilt intresserad av henne mer.

man kan väl va glad för de isf.

intressant du tänker att hon har en asstörig diagnos ist för att hon bara är en person som freakar ur ganska brutalt o inte kan ta kritik. 


   
SvaraCitera

reben:

intressant du tänker att hon har en asstörig diagnos ist för att hon bara är en person som freakar ur ganska brutalt o inte kan ta kritik. 

Ja alltså jo, menar ju att hon personlighetsmässig är störig sen vet inte jag hur mycket, om hon nu har någon diagnos spelar in men oavsett diagnos är hon jobbig att ha att göra som person.


   
SvaraCitera