Aviseringar
Rensa alla

Bostadsbidrag ?


Ämnesstartare

Hej,

Jag är en kille på 17 år fyller 18 i november. Går på byggprogrammet i Ljungby som ligger ungefär 2 mil ifrån där jag bor. Jag har tröttnat något så fruktansvärt att bo så långt ifrån skolan, jag vill få en möjlighet att kunna flytta in i stan till en lägenhet, en 1:a som kanske kan gå på 2000-2500. en billig sådan. Men jag har problem att betala hyran, jag lever ju på 1050 i månaden. finns det någon chans att man kan få bostadsbidrag eller vad som helst från skolan eller CSN?

Vill få svar och vad det finns för möjligheter att jag kan flytta närmare skolan på något sätt, har mina föräldrar som kommer att betala mat och möjligtvis hjälpa mig lite med hyran.

tack på förhand.


   
Citera

du kanske kan få bidrag från din kommun, men i vilket fall så lär du ej kunna klara dig utan extra hjälp från dina föräldrar


   
SvaraCitera

Bostadsbidrag får du inte söka förrän du är 18 år.

Csn har ett s.k. inackorderingstillägg som du kan söka. Men i och med att du är folkbokförd så nära din skola, tvivlar jag på att du skulle kunna få det.

Har dina föräldrar dålig ekonomi går det att söka extratillägg till ditt csn-bidrag.

Slutligen går det också att söka stipendier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

så mina föräldrar kan inte söka bostadsbidrag till mig?
dom har inte dålig ekonomi dom vill bara att jag ska kunna betala hyran själv. mat kommer dom helt klart köpa till mig. Och om jag skulle kunna få inackorderingstillägg hur mycket pengar skulle det kunna vara då?


   
SvaraCitera

simpanbostad:

Och om jag skulle kunna få inackorderingstillägg hur mycket pengar skulle det kunna vara då?

beror på om din skola är friskola el kommunal.
är det en friskola brukar man få efter hur långt ifrån den man bor,
är den kommunal är det annat som styr.

tror jag bara fick ca 1300 kr när jag gick gymnasiet, vilket är det minsta man kan få


   
SvaraCitera

simpanbostad:

så mina föräldrar kan inte söka bostadsbidrag till mig?

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men vet ni vart man söker till inackorderingstillägg då? alltså 1300 skulle räcka gott och väl då mina föräldrar är villiga att hjälpa mig med resten. och om något vet vad det är för "minsta" avstånd från mitt hem till skolan? plus att det är så att det går bara 2 bussar ut dit där jag bor och så har jag praktik 7-4 på tors/fred då hinner jag inte med någon buss hem eller kommer in på morgorna. det kan inte hjälpa mig lite?


   
SvaraCitera

simpanbostad:

?

CSN har en hemsida med nästan allt du behöver veta 🙂
Om något inte står kan du kontakta dem för vidare information eller din SYO på skolan som ska ha koll på sådant.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Hur mycket får du?
Hur mycket du får i inackorderingstillägg varje månad beror på hur långt det är mellan ditt föräldrahem och skolan där du går.

Så här mycket får du
Avstånd i km Kronor per månad
0-44 1 190
45-84 1 315
85-124 1 460
125-174 1 625
175-224 1 770
225-599 1 875
600-899 1 980
900-1 299 2 160
1 300- 2 350


   
SvaraCitera

Om inte jag är helt borta så tror jag att man blir av med studiebidrag om man flyttar hemifrån. Min kompis sa det när hon flyttade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag undrar nu vilka krav det är för att få inackorderingstillägg, det går tillexemper en buss på morgonen, där jag hoppar på är det ungefär en 3-3,5mil bussen kör. plus att jag har en väntetid på 20 min tills nästa buss kommer och hämtar upp mig och kör mig till skolan. för man får väl tillägg om man ändå har bussar som kör?


   
SvaraCitera

simpanbostad:

ag undrar nu vilka krav det är för att få inackorderingstillägg

Restid på över två timmar om dagen har jag för mig att det var.


   
SvaraCitera

[mad]

Bajskorv:

Om inte jag är helt borta så tror jag att man blir av med studiebidrag om man flyttar hemifrån. Min kompis sa det när hon flyttade.

Låter ej sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min bussrestid är mer eller mindre 2h om dagen.


   
SvaraCitera