Aviseringar
Rensa alla

Bostadsbidrag osv


Ämnesstartare

Om jag skulle hoppa av gymnasiet inför VT, och söka till ny skola till hösten, hur skulle bostadsbidraget påverkas? :\


   
Citera
Tyrael

Bostadsbidrag för din förälder antar jag? Det påverkas av hur stora inkomster du har, hur mycket du betalar för din bostad, bostadens storlek och hur många barn du har.

Alltså inte om dina barn går i skola eller inte.


   
SvaraCitera

Tyrael:

Alltså inte om dina barn går i skola eller inte.

Jo, om barnen är 18+ och går i skola så räknas de in på förälderns ekonomi (= större bidrag), om inte så får man inga pengar för dem.

Så om du hoppar av skolan en termin och försäkringskassan blir informerad om det, så räknas din förälders ekonomi på ett färre barn. Om det påverkar eller inte beror på, jag vet ju inte hur bostadsbidraget räknas ut så om det är samma summa oavsett om man har till exempel två eller tre barn och man har tre, och ett försvinner så är ju summan fortfarande densamma.
Det går nog att söka upp på internet.


   
SvaraCitera

Och att försäkringskassan får reda på det går inte att undvika om du inte skulle ha sådan tur att de slarvar bort informationen om det, men om de sedan upptäcker det i efterhand så kan man bli återbetalningsskyldig. Fast jag vet inte hur vanligt det är att de kräver pengar i efterhand heller.


   
SvaraCitera
Tyrael

framtidstron:

Så om du hoppar av skolan en termin och försäkringskassan blir informerad om det, så räknas din förälders ekonomi på ett färre barn.

Det står inget om det här:
http://www.fk.se/privatpers/foralder/bostadsbidrag/index.php
http://www.fk.se/fakta/bostadsbidrag_barnfamilj/?page=/privatpers/foralder/bosta...

Dessutom frågade jag min morsa, och enligt henne ska det inte vara så heller.


   
SvaraCitera

Tyrael:

Dessutom frågade jag min morsa, och enligt henne ska det inte vara så heller.

"Du räknas som barnfamilj om du har barn som bor hos dig eller som bor hos dig ibland. Ditt barn får räknas med i hushållet tills han eller hon fyller 18 år. Även barn som är över 18 år och får studiehjälp eller förlängt barnbidrag räknas med."

Inga studier = ingen studiehjälp/förlängt barnbidrag.


   
SvaraCitera

Texten kommer ifrån din första länk.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera