Aviseringar
Rensa alla

Bra aktier den närmsta tiden?


Gifted

Körsbär:

Någon som har något hum om vad för aktier som är smart att satsa en inte alltför stor summa pengar på inom en snar framtid?

Flygbolag skall man då inte satsa på...


   
SvaraCitera

Jag håller med kacki måste jag säga, det är itne läge för en nybörjare att ge sig in i aktiemarknaden just nu. Men det är svårt att säga vad du ska satsa på bara så här med, hur länge hade du tänkt att ha pengarna placerade? Ungefär hur stora summor handlar det om?
Jag tycker att du ska gå till din bank och fråga.

Jag skulle nog själv ha satsat på Xact Bear dock. Tycker det är svårt att ha en särskilt possitiv syn på marknaden just nu. Tror inte fredagens uppgång var någon vändning.


   
SvaraCitera

Körsbär:

Någon som har något hum om vad för aktier som är smart att satsa en inte alltför stor summa pengar på inom en snar framtid?

Det beror helt på vilka mål du har med det hela. Vilken tidshorisont, vilka risker, om du vill investera eller spekulera osv.

Själv köper jag nästan enbart aktier i stabila och trygga företag med hög direktavkastning och en lång historik av fina utdelningar bakom sig.

Jag tror att det kommer finnas riktigt stor vinstpotential i bankaktier som har sjunkit en hel del om man är långsiktig. Tror dock inte att skakigheterna när det kommer till bankaktier än över än på ett tag och dom kommer nog fortsätta upp och ner i stora hopp närmaste månaderna. Själv kommer jag troligtvis att köpa bankaktier i slutet av detta år eller under första halvan av nästa år beroende på hur det hela utvecklas.


   
SvaraCitera

hixaren:

Xact Bear

snart dags och köpa lite bull[y]


   
SvaraCitera

flexfit:

snart dags och köpa lite bull

Njae[crazy]Det känns lite tidigt tycker jag, jag kommer vänta ett tag till innan jag börjar köpa. Qviberg Har dock börjat handla redan nu. Men jag tror det kommer att dröja ett tag till innan det vänder.


   
SvaraCitera

Körsbär:

Någon som har något hum om vad för aktier som är smart att satsa en inte alltför stor summa pengar på inom en snar framtid?

Du vet nog inte vad du talar om aktier satsar man inte som ett sätt att tjäna snabba pengar.
Om man har överskott med pengar som man har råd att lägga på hyllan vill säga så kan man köpa aktier men de tar ju några år innan man inkasserar stora pengar.


   
SvaraCitera

hixaren:

NjaeDet känns lite tidigt tycker jag, jag kommer vänta ett tag till innan jag börjar köpa. Qviberg Har dock börjat handla redan nu. Men jag tror det kommer att dröja ett tag till innan det vänder.

mm läste det, men det där om att det har vänt är bara siande som vanligt. däremot måste det ju erkännas att det är godismarknad just nu på stockholmsbörsen[party]


   
SvaraCitera
Exner

Swedbank, är på sistone lågt värderat, och knappast särskilt troligt, att - inom överskådlig tid - gå under, heller. SHB är än säkrare, men förmodligen långsammare värdeökning.

[mad]


   
SvaraCitera

flexfit:

mm läste det, men det där om att det har vänt är bara siande som vanligt. däremot måste det ju erkännas att det är godismarknad just nu på stockholmsbörsen

Jo, det känns nästan som om de försöker lura oss småfolk att gå in på marknade i ett för tidigt skede,[sad] finns egentligen inte något som talar för att det ska vända. Jag tror inte vi har sett mycket mer än vågorna före tsunamin[crazy] Snart är det shopping time dock![cool]

Exner:

Swedbank, är på sistone lågt värderat

Jo många bankaktier är lågt värderade nu, men jag tror de kommer sjunka ännu mer särskilt swedbank. Swedbank har mycket pengar i baltikum och de ligger illa till, inte så illa att några svenska banker riskerar att konka pga det, men på 90-talet så var kreditförlusten i Sverige 5% det finns de som räknar med 8% denna gången i baltikum en bra bit över 10%. Med tanke på att bostadspriserna sjunker häftigt och att svenskarna är ganska duktigt belånade tror jag att swedbank kan få problem med upplåningen i framtiden om det skulle gå illa i baltikum och i Sverige.

Jag tror man ska vänta med att handla aktier. Känner man ändå för att gå in just nu så ska ju Unibet vara bra säger dem, har dock ingen koll på dem själv.


   
SvaraCitera

hixaren:

Snart är det shopping time dock!

vid vilket värde på omx 30 är det shoppingtime för dig?


   
SvaraCitera

flexfit:

vid vilket värde på omx 30 är det shoppingtime för dig?

Nä, jag tycker inte att värdet på OMXS 30 är speciellt intressant för när man ska handla.
Jag brukar mest kolla på enskilda aktiers nyckeltal och hur kursutveckligen har sett ut i stort den sista tiden. Jag är inte så duktig på att göra egna analyser så jag brukar prata med en rådgivare på banken och med min farfar efter att jag har skapat mig själv en uppfattning, innan jag gör några större köp XD


   
SvaraCitera

hixaren:

XD

härligt att du har folk att ta råd från!
rådgivaren på banken, är det något formellt eller en egen kontakt (eller vad man nu ska säga:P) ?


   
SvaraCitera

flexfit:

härligt att du har folk att ta råd från!
rådgivaren på banken, är det något formellt eller en egen kontakt (eller vad man nu ska säga:P) ?

Jo, det är skönt att kunna rådfråga någon:P. Från början så fick jag bara en tid bokad med en dam för att se över min ekonomi och hur mycket jag skulle investera. Sedan dess har jag varit därganska många gånger så jag har lärt känna henne så, men kände henne inte innan jag frågade på banken om de hade nåågon som kunde hjälpa mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

Jag tycker att du ska gå till din bank och fråga.

Det skulle jag inte rekomendera. Banken har sin egen vinning i tankarna och de säljer så banken tjänar, vilket de gör oavsett om aktierna går bra eller dåligt. Min personliga bankman har kostat mig nästan 100 000


   
SvaraCitera

Titania_88:

Det skulle jag inte rekomendera. Banken har sin egen vinning i tankarna och de säljer så banken tjänar, vilket de gör oavsett om aktierna går bra eller dåligt. Min personliga bankman har kostat mig nästan 100 000

De borde ju göra sitt bästa för att få en bra avkastning, ju bättre deras tips går = bättre rykte= fler affärer= mer courtage. Så de borde vara intresserade av att göra bra ifrån sig, iaf när det gäller lite större affärer. Men det är klart att många kanske skulle göra det bättre själva om de tog sig tid, men kan man inget tror ajg det är bättre att gå till banken...


   
SvaraCitera