Aviseringar
Rensa alla

Bra betyg på SO-uppgift, hur?


Ämnesstartare

Hejsan!

Jag har av någon anledning oftast fått dåliga resultat på SO-uppsatser (SO = samhällskunskap, religion och geografi) trots att jag har lagt ner extremt mycket tid på att skriva dem. Kommer speciellt ihåg en religions-uppsats som jag endast fick ett D på, trots att den var 6 sidor lång. Jag har försökt att läsa igenom kriterierna och fråga lärare vad som är viktigt i att ha med i uppsatserna för att få bra betyg, men inget av detta blev jag speciellt mycket klokare på. Så därför frågar jag här med: är det någon som skulle kunna förklara på ett begripligt sätt vad som är viktigt att tänka på att ha med i en so-uppsats om man siktar på de lite högre betygen?

 

 

 

P.S. Jag går i 9:e klass.


   
Citera

öhm. det är svårt att svara på. men, se till att vara källkritisk, och inse att alla har en agenda i dessa ämnen. alla. förstå vad deras agenda är, och varför de har den. vilka åsikter som ligger bakom. när du gjort det, försök ta ställning för vad du själv tycker. när du väl ska skriva inlämningsuppgiften eller vad det nu är, ta ställning för din sak, men redogör för de olika perspektiven på ett sakligt sätt.

det är rätt svårt att redogöra för exakt hur du ska göra, men du skulle kunna skicka en tidigare uppgift, så skulle jag kunna gå igenom den och berätta vad du hade kunnat göra annorlunda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fråga läraren vad det du gör fel på


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har du olika perspektiv på saker? egna åsikter? 


   
SvaraCitera

Du underbygger troligen inte dina resonemang ordentligt. Om jag exempelvis skriver "valbeståndet i världen minskar", skriver jag inte varför det är så. Istället kan jag skriva "valbeståndet i världen minskar i och med att det fiskas för mycket...". Sedan kan du skriva om exempelvis varför man fiskar val.

Exempelfrågor för att bygga på ditt resonemang:

Vad är det som är så lockande med val, och kan man ersätta det med annan fisk? 

Om så är fallet, varför gör man inte det?

Om det är religionen som styr, hur kommer det sig att folket på platsen är troende?

Vilken roll har olika världsorganisationer i frågan? 

Tänk ut följdfrågor och skriv svaren. Vad är orsaken och vad är konsekvensen? Du kan skriva hur mycket som helst utan att få ett högt betyg. Det är kvalitet du skall satsa på, inte kvantitet. Vem som helst kan skriva mycket. 


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

   
SvaraCitera