Aviseringar
Rensa alla

bra böcker?


ohfckyou:

ya problemz with that lr

du frågar om bra böcker men omöjliggör samtidigt för mig att tipsa dig om just sådana. fy. men okej, det finns vissa bra böcker som inte är fantasy:

röde orm
allt av george orwell
my name is red
en världsomsegling under havet
the hitchhiker's guide to the galaxy-trilogin

kort listan blev. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vissarionovitj:

du frågar om bra böcker men omöjliggör samtidigt för mig att tipsa dig om just sådana. fy. men okej, det finns vissa bra böcker som inte är fantasy:

äh, har aldrig varit intresserad av fantasyböcker. vill läsa lite mer "äkta"... t.ex älskar jag självbiografier. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och med bra menade jag sådant ni tycker är bra - minus fantasy. [crazy][crazy]


   
SvaraCitera

ohfckyou:

och med bra menade jag sådant ni tycker är bra - minus fantasy. [crazy][crazy]

Tråkmåns :p hoppas du menar sådan fantasy där alla kvinnor är sexiga och korkade, och alla män är muskiga och kan slåss + magiska svärd/andra föremål. Då ere ok. Annars äru.. tråkig.

Här haru lite norsk "själv"biografisk fjord-ångest, dessa är fantastiska:
Dinas bok
Alberte och Jakob
Alberte och friheten
Bara Alberte

Om du har lust att haka på vampyrtrenden men tycker att sådant som Twilight är alldeles för pubertalt och gör dig självmedveten + har inget emot New Weird:
The Strain
The Fall()

Samt what Veritas och vissarionovitj said + det mesta av Oscar Wilde (om du känner dig lite pretentiös men även gay).


   
SvaraCitera

Palla döma ut en hel, enorm, genre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

oppas du menar sådan fantasy där alla kvinnor är sexiga och korkade, och alla män är muskiga och kan slåss + magiska svärd/andra föremål. Då ere ok. Annars äru.. tråkig.

mja när jag hör fantasy tänker jag typ eldsprutande drakar och trollkarlar [crazy][crazy][crazy]

thx för tipsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Palla döma ut en hel, enorm, genre.

meeen... jag är inte en nööörd. [cool] och jag behöver spänning, och ej en töntig sådan.

plus att jag har lätt att fastna i drömmar och hata verkligheten så sådana böcker är inte bra för mig hehehe.


   
SvaraCitera

ohfckyou:

mja när jag hör fantasy tänker jag typ eldsprutande drakar och trollkarlar [crazy][crazy][crazy]

Ja, sånt är faktiskt inte så intressant. Men finns annat, helt otroligt fantastiskt! 😀


   
SvaraCitera

ohfckyou:

meeen... jag är inte en nööörd. [cool] och jag behöver spänning, och ej en töntig sådan.

Fantasy är inte töntigt[no-no] Det finns töntiga stories och det finns icketöntiga stories, precis som med allt annat.

Dessutom är det ju inte bara medeltidsfantasy, det finns storstadsfantasy, skräckfantasy och så vidare.

ohfckyou:

plus att jag har lätt att fastna i drömmar och hata verkligheten så sådana böcker är inte bra för mig hehehe.

Det är väl då de är bra, ett sätt att fly undan lite.


   
SvaraCitera

Miceparade:

Ja, sånt är faktiskt inte så intressant.

[shake]

...fy!


   
SvaraCitera

vissarionovitj:

[shake]

Dude, om du påstår att något av karaktärsporträtten i The Belgariad eller The Wheel of time är bra, äre jag som ska säga fy! [no-no]

Om du däremot tänker på sådant som Song of Ice and Fire, His Dark Materials eller kanske Sandman så är jag helt på din sida [cute]

Dold text: Låt oss låtsas att det finns ett rätt och ett fel och att inget är relativt.


   
SvaraCitera

Miceparade:

Dude, om du påstår att något av karaktärsporträtten i The Belgariad

Tycker vissa av dem är bra. Dessutom var det typ den första fantasyn jag läste, så var lite försiktig dära.


   
SvaraCitera

Nachac:

Dessutom var det typ den första fantasyn jag läste, så var lite försiktig dära.

Övervägde att lägga till nostalgi som en giltig anledning att läsa dessa, men strök det. Såg ej snyggt ut.
Guilty pleasures are guilty for a reason 😮

Dold text: Är själv skyldig.


   
SvaraCitera

Miceparade:

Övervägde att lägga till nostalgi som en giltig anledning att läsa dessa, men strök det. Såg ej snyggt ut.
Guilty pleasures are guilty for a reason 😮

Fast tycker Belgarath är är ganska speciell, likaså Zakath (Mallorea mest, men ändå.) Sen är ju inte Ce'Nedra något mähä heller.


   
SvaraCitera

Miceparade:

Om du däremot tänker på sådant som Song of Ice and Fire, His Dark Materials eller kanske Sandman så är jag helt på din sida [cute]

+ jonathan strange & mr norrell. [smile]


   
SvaraCitera