Aviseringar
Rensa alla

Bra eller anus?


Ämnesstartare

Är avelsburar bra eller anus (se bild)? För mig så känns det som att man omöjligt kan skapa en tillräckligt stimulerande miljö i en sådan bur, man håller ju främst möss i sådana och de har ett stort klätterbehov och de behöver alltså saker att klättra på. Gärna hyllor, hängmattor och grenar. Denna bur är ju väldigt låg.

Dessutom så häller man bara maten på buren och har vattenflaskan genom taket, vilket innebär att man inte alls behöver öppna buren. Då försvinner ju en del av tillsynen.

Har ställt denna fråga på ett djurforum också, är nyfiken på hur ni som ej är så "erfarna" ställer er i den här frågan.

Image


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Ser inte så bra ut. De ser ju inte så bra ut heller, bokstavligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ser inte så bra ut. De ser ju inte så bra ut heller, bokstavligen.

Nej, fast jag vill inte påstå att mina hemmabyggen är mycket snyggare rent estetiskt, fast mina terrarium och akvarium är ju ganska snygga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det ser bra ut! [y]
Råttjävlarna behöver ingen villa heller [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

ni som ej är så "erfarna"

Väldigt trista väggar.
Är hela taket galler? Då får de ljus i alla fall.
Finns det plats att bygga två våningar däri?

Verkar inget skoj boende det där. [n]

Det är såhär det börjar. Snart börjar du med tråkiga små plastlådor med galler och vips så har du snart tjugotusen möss i tiotusen tändsticksaskar. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Parar de sig inte jämtjämt om de får gå tillsammans med motsatta könet? Har du honmöss för sig och hanmöss för sig?
Borde bli en massa inavel annars tänker jag. Eller gör det ingenting som för kaniner? (stackars Algot som fick para sig med sin dotter [cry][cry])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Är hela taket galler? Då får de ljus i alla fall.Finns det plats att bygga två våningar däri?

Ja, det är galler i hela taket. Man får ej plats med två våningar, de är 20cm höga vilket är minimum på höjden för möss.

Myksa:

Verkar inget skoj boende det där.

Nej, precis min åsikt.

Myksa:

Det är såhär det börjar. Snart börjar du med tråkiga små plastlådor med galler och vips så har du snart tjugotusen möss i tiotusen tändsticksaskar.

Fast jag har också hemmabyggen av genomskinliga lådor (dock mycket större än dessa) där mina ensamma pojkar bor. Får rent lagligt ha typ 11 stycken i dem... Skulle aldrig ha det.

isola:

Parar de sig inte jämtjämt om de får gå tillsammans med motsatta könet? Har du honmöss för sig och hanmöss för sig?

Japp, därför har jag dem särade.

isola:

Borde bli en massa inavel annars tänker jag. Eller gör det ingenting som för kaniner? (stackars Algot som fick para sig med sin dotter )

Inavel i ett led spelar ingen roll för något djur om man har friska gener, men om man har massor med möss ihop i sådana burar så parar de ju sig helt vilt. Honorna blir dräktiga jättunga (typ vid 8v) och det är ej bra för dem, mina honor är kring 6 månader när de paras för första gången och får endast 1-2 kullar under hela sin livstid. De flesta får dock aldrig någon kull, avlar bara på det bästa av de bästa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

typ, djurplågeri.. I like it[badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla burar är fy skam, man berövar djuren dess frihet. Därför jag hellre äter djur än har dem i burar.


   
SvaraCitera

mopsen:

Därför jag hellre äter djur än har dem i burar.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

döden är väl större frihetsberövning än nåt[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men tards tänk efter innan ni talar!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

döden är väl större frihetsberövning än nåt

Icke då. Om de är döda så är de ej medvetna om att de inte har ett medvetande längre. Dessutom har jag inte DÖDAT dem själv, alltså är det inte mitt fel. Jag går till affären, inte är jag ett monster.


   
SvaraCitera

Jag är väl visserligen inte ovan men. Tycker de ger på tok för liten möjlighet till någon aktivering. Om jag skulle skaffa möss skulle jag ha typ ett stort hemmabygge eller terrarie med mer klättermöjligheter, kvistar och sånt..

Ang att ta maten från taket så är det ju lite aktiverande iallafall(?). Hade såna på vår förra skola och mössen fick kämpa lite föratt få tag på maten så de var sysselsatta iaf. Men nä, inga burar jag skulle välja..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CaithSith:

Jag är väl visserligen inte ovan men. Tycker de ger på tok för liten möjlighet till någon aktivering. Om jag skulle skaffa möss skulle jag ha typ ett stort hemmabygge eller terrarie med mer klättermöjligheter, kvistar och sånt..

Ah, jag har tre terrarier på 120x50x50 (ja, knepiga mått, standard är väl 120x40x40) till mina brudar + mellanduna (71x46x32). Taggisarna har 60x30x30, men de är bara två. Mina ensamma pojkar har 57x39x28 och vissa 55x39x27 . Sedan har de kvistar och tjocka grenar, hus, bomaterial, hängkorgar, toarullar, dyra jävla träleksaker och massor med andra pryttlar. Tror att de har det bra. [blush]

CaithSith:

Ang att ta maten från taket så är det ju lite aktiverande iallafall(?). Hade såna på vår förra skola och mössen fick kämpa lite föratt få tag på maten så de var sysselsatta iaf. Men nä, inga burar jag skulle välja..

Ja, det är stimulerande på så vis, mina får i bottenmaterialet så att de får söka. Grejen är att man måste ha avelspellets i labburar frör att de ska få dra ur mat så, möss ska ju inte käka avelspellets utan torrfodret ska ju vara HEL säd och fröer.


   
SvaraCitera