Aviseringar
Rensa alla

bra eller dålig artikel?


Ämnesstartare

amsi:

nä, men nu handlade det ju om män och kändes som att det var därför du skrev det, därför ifrågasatte jag. tkr inte manshat är ok obs

Jag höll med henne om grundproblematiken men inte om hur hon uttryckte det och hur hon pratade om det som om män är de enda som kan bete sig så, vilket jag kände var viktigt att poängtera för att undvika missförstånd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W:  (Vilket inte är konstigt med tanke på att feminismens utgångspunkt just är att kvinnor är förtryckta av män)

Det där stämmer dock inte och att slå upp valfri feministisk litteratur skulle bringa klarhet i den saken. 

N.W: men det är inget snack om saken att det finns en hel del manshat i den feministiska rörelsen

Det stämmer, och det är helt oacceptabelt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:

Jag höll med henne om grundproblematiken men inte om hur hon uttryckte det och hur hon pratade om det som om män är de enda som kan bete sig så, vilket jag kände var viktigt att poängtera för att undvika missförstånd.

ok! nej, hon har ju inte skrivit någonstans att män är de enda som kan bete sig så, men förstår din poäng, tack för förtydligandet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artikel och artikel, det är väl bara ett blogginlägg. Det jag skummade igenom var bra, ja. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att webbhotell ens får sälja sådana konstiga domännamn....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

ok! nej, hon har ju inte skrivit någonstans att män är de enda som kan bete sig så, men förstår din poäng, tack för förtydligandet!

Nä, men det är så det kan tolkas av en del som vi uppenbarligen ser i denna tråd och därför känns det extra viktigt att belysa att jag ser problematiken både hos män och kvinnor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Det där stämmer dock inte och att slå upp valfri feministisk litteratur skulle bringa klarhet i den saken. 

Att vara feminism betyder ju till viss del att man ser  att det finns en könsmaktsordning där kvinnor oftast är förlorarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Att vara feminism betyder ju till viss del att man ser  att det finns en könsmaktsordning där kvinnor oftast är förlorarna.

Men det betyder inte att man önskar eller vill se ett matriarkat. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man måste också hålla isär feministers manshat från deras feminism, vilket många av er ej gör. Precis som terrorister kallas terrorister och inte den religion de tycker sig höra till. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hon gillar verkligen att prata om män


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Men det betyder inte att man önskar eller vill se ett matriarkat. 

nä men det var ju ej vad han skrev där


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

nä men det var ju ej vad han skrev där

Ah, sorry - jag läste fel! Tack!


   
SvaraCitera
reben

dåligt skriven


   
SvaraCitera
reben

den där gillar höra sin egen röst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill: http://fittjournalen.se/2014/november/topp-10-trottsamma-killar-2.html

Jag är ambivalent. Jag kan förvisso se att det är positivt att nedgradera de här typerna. Det finns faktiskt en hel del män som beter sig i enlighet med en eller flera av de här mallarna och jag håller med om att det är tröttsamt. I de flesta fall får de inte kritik utan kan tvärt om tjäna på det. Artiklar av det här slaget hjälpa till att göra människor medvetna om att det inte är soft eller något som ska belönas. 

Å andra sidan är tonen raljant och det finns liksom ingen empati, och visst jag fattar ju också att en artikel som den här såklart inte är uttryck för någon feminists hela personlighet och hon som skrivit artikeln har garanterat manliga vänner hon tycker jättemycket om och gott empati i sitt hjärta osv... även om det ändå utstrålar lite arrogant medelklasshipster på Möllan eller Söder med allt för stort självförtroende som egentligen inte haft det så jobbigt i livet men ändå har en självbild av att alltid slå underifrån. Känner flera såna själv och de är fina människor med många bra idéer men ibland borde de fan checka sina egna medelklassprivilegier också. 

Men ändå kan sånt här få negativa politiska följder. Även fast det finns patriarkala strukturer och sexism som slår hårdare mot män och kvinnor så är verkligheten långt ifrån svartvit. Det är förenklat, ja felaktigt att generellt uppvärdera kvinnor och nedvärdera män och antyda att alla problem ligger hos männen och förneka eller trivialisera mäns offerskap. Och även om jag fattar att det kan vara stärkande och frigörande, ibland nödvändigt att bygga en kvinnlig gemenskap genom att pusha ner män från sina pedistaler och kanske t.o.m. mentalt höja sig över dem (även om jag är tveksamt till det senare) så är det också en strategi med många risker. Könskamp kan på sin höjd vara ett medel, feminismens mål måste alltid vara enandet av män och kvinnor och ett avskaffande av de förtryckande köns- och genusstrukturerna som sådana. 

Samtidigt så gäller det för män att också ta till sig av kritiken och ta ansvar för sina liv. Kvinnor går framåt i rask takt medan män fortsätter med sina attityder av ex. de slag som exemplen illustrerar och det kommer inte gynna dem ett piss i slutändan. 


   
SvaraCitera