Aviseringar
Rensa alla

Bra jobb att satsa på?


Ämnesstartare

Kudhos:

vad är skaplig lön i dina ögon? Nästan allt tekniskt som kräver universitetsutbildning är bra betalt.

Ja, allt över 20k är väl helt ok, men mer kan inte skada. Desto större desto bättre.

S3ON:
Det spelar ingen roll vad du tjänar så länge du är folkbokförd i det här landet.. Inget lönar sig.

...

SvenskWithAttitude:
Jag går IT programmet (EL och energi) och där lär mig sig sjukt mycket om datorer. I teknik är det mer matematik, fysik och kemi...

Ja, det kanske är nåt att tänka på, är det både mjuk och hårdvara då?


   
SvaraCitera
Kudhos

applekakanshaj2: Ja, allt över 20k är väl helt ok, men mer kan inte skada. Desto större desto bättre.

nästan alla tekniska jobb är ju 20k+ i lön. Flesta har ju en ingångslön runt 25+. Läser själv Datavetenskap + Spelutveckling på Stockholms Universitet. Intressant utbildning, ganska generell systemutvecklingsprogram. Gå inte efter lön, gå efter vad du är redo att fördjupa dig och utveckla dig inom. Om det finns något ämne som du tycker är intressant och vill få specifik kompetens. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sikta på att inte jobba istället. Sjukt drygt när folk förväntar sig saker av en och man hellre vill göra något annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Punda:
Sikta på att inte jobba istället. Sjukt drygt när folk förväntar sig saker av en och man hellre vill göra något annat.

O hur ska det gå till? Leva på bidrag ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:

O hur ska det gå till? Leva på bidrag ?

Nej, folk förväntar sig alldeles för mycket av en då med. Finns många sätt att tjäna pengar på sina egna vilkor. Det viktigaste är att lära sig hur man lever billigt. Alternativt förlita sig på en rik partner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Punda:

Nej, folk förväntar sig alldeles för mycket av en då med. Finns många sätt att tjäna pengar på sina egna vilkor. Det viktigaste är att lära sig hur man lever billigt. Alternativt förlita sig på en rik partner.

Verkar ju väldigt hållbart, nej tack.

Kudhos:

nästan alla tekniska jobb är ju 20k+ i lön. Flesta har ju en ingångslön runt 25+. Läser själv Datavetenskap + Spelutveckling på Stockholms Universitet. Intressant utbildning, ganska generell systemutvecklingsprogram. Gå inte efter lön, gå efter vad du är redo att fördjupa dig och utveckla dig inom. Om det finns något ämne som du tycker är intressant och vill få specifik kompetens. 

Ja, jag skrev bara det som en liten del, fast lön spelar trots allt faktisk ganska så stor roll, men bara den är över 20k så klarar man sig väl skapligt bra ensam i lägenhet.

Och ja, jag kommer gå efter vad som jag tycker är intressant och kul, inte bara efter lön.

Men det är nog ganska tidigt att tänka på sånt här när jag inte ens gått ut 7:an än...
Teknik kan nog till och med ha ändrat sig ganska mycket tills jag är vuxen, eller i alla fall spelvärldens teknik i och med VR mm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk: Men ja, teknik kanske ändå är bättre för dig. 

Vad baserar du det på?


   
SvaraCitera
Kudhos

applekakanshaj2:

Men det är nog ganska tidigt att tänka på sånt här när jag inte ens gått ut 7:an än...

men vafan då kan du ju chilla med detaljerna


   
SvaraCitera

Fördelen med ingenjör är att man kan byta jobb utan att behöva plugga ngt nytt, dvs du kan till exempel jobba med spelutveckling ett tag för att sen kunna byta till någon annan typ av programmering, eller någon helt annan tjänst som t ex projektledare eller analytiker etc. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
Fördelen med ingenjör är att man kan byta jobb utan att behöva plugga ngt nytt, dvs du kan till exempel jobba med spelutveckling ett tag för att sen kunna byta till någon annan typ av programmering, eller någon helt annan tjänst som t ex projektledare eller analytiker etc. 

Om man bortser från all internutbildning förstås... Hoppas dock man slipper, mer än liksom bara allt det vanliga man lär sig i ett nytt jobb, vill fan inte plugga mer.


   
SvaraCitera

Tickstart:

Om man bortser från all internutbildning förstås... Hoppas dock man slipper, mer än liksom bara allt det vanliga man lär sig i ett nytt jobb, vill fan inte plugga mer.

Blir ju fick betalt och inte alls på samma sätt om du syftar på det jag tror


   
SvaraCitera

applekakanshaj2:

Vad baserar du det på?

Skillnaden mellan natur och teknik är väl främst att natur har mer naturvetenskapliga ämnen och färre tekniska (ofc). Läser du t.ex. natur/natur måste du läsa fysik 2, kemi 2 och biologi 2. Sen är ju också ma4 obligatoriskt, men vill du bli ingenjör måste du läsa det hursomhelst. 


   
SvaraCitera

Här kan du läsa en prognos om ett hur marknaden är för ett antal yrken om ser ut om 4-5 år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Skillnaden mellan natur och teknik är väl främst att natur har mer naturvetenskapliga ämnen och färre tekniska (ofc). Läser du t.ex. natur/natur måste du läsa fysik 2, kemi 2 och biologi 2. Sen är ju också ma4 obligatoriskt, men vill du bli ingenjör måste du läsa det hursomhelst. 

Aha, okej

My dreams are her:
Här kan du läsa en prognos om ett hur marknaden är för ett antal yrken om ser ut om 4-5 år.

Ok ska kolla det.


   
SvaraCitera