Aviseringar
Rensa alla

Bra litteratur på svenska?


Ämnesstartare

Visst finns det mycket bra litteratur att få tag på svenska... Men som har svenska som originalspråk?

Går jag till en bokhandel och letar efter svensk litteratur så är det kriminalare. JAG HATAR KRIMINALARE OCH DECKARE OCH SÅDANT SKIT [mad]

Men har vi ingen bra litteratur på svenska? Och då menar jag inte litteratur som skrivs i syftet att "jag är författare och därför skriver jag böcker med viss kvalitet".

Kanske svårt att förklara vad jag menar... Men inget Katarina Frostenson i alla fall. Förstår mig inte på mänskan.

Inget Glöd-litterärt skit. Även om jag saknar Glöd som tidning.

Men något originellt, svenskt och ja... intressant och bra? [smile]


   
Citera

Bert


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andrzej Tichy är bra.

Kolla in Sex liter luft eller Fält. Särskilt Fält är komplex och ger lite tuggmotstånd. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slumpartad:

Bert

Nej.

Pickaboo:

Andrzej Tichy är bra.

Tackar! Ska kolla in Sex liter luft. Bara den inte är allt för mörk och så... Hm, kan den finnas på bibblan tro? Och han skriver på svenska, det slaviska namnet till trots? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Och han skriver på svenska, det slaviska namnet till trots?

[rolleyes]

Ja.

jason:

Hm, kan den finnas på bibblan tro?

Ja, men annars kostar den ungefär 30 kronor att köpa från adlibris eller bokus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

annars kostar den ungefär 30 kronor att köpa från adlibris eller bokus.

Billiga författare bör uppmuntras!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läs Fienden Inom Oss av Jan Guillou eller Tårtgeneralen av Filip och Fredrik, enda lätttillgängliga böckerna jag kan komma på av Svenska författare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ondskan av Janne är ju både klassisk, bra och obehaglig.

Och gillar man fantasy är Frihetskrigen av Niklas Krog att rekommendera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

P.C Jersild och Hjalmar Söderberg är trevliga att läsa (och August, icke att förglömma).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asså vänner! Kan ni beskriva kort vad böckernahandlar om så jag har ett hum om det när jag väljer ut böcker att gå till bibblan för?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag läste "När änglar dör" för några år sedan och fann den mycket trevlig och läsvärd.

Beskrivning: http://bibliotekstipset.wordpress.com/2010/09/02/nar-anglar-dor-av-andreas-roman...

Annars så är /random bok skriven av Jan Guillou läsvärd, imo. I denna fråga är jag dock mycket partisk, så du borde antagligen inte lyssna på mig. Om du skulle få för dig att göra det ändå, så är Coq Rouge mycket bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Kan ni beskriva kort vad böckernahandlar om så jag har ett hum om det när jag väljer ut böcker att gå till bibblan för?

Doktor Glas av Hjalmar Söderberg är lätt moralfilosofisk och man kan förana en tidig form av existentialism (inspirerad av Brott och Straff). Handlar om en läkare och hans dilemman.

Röda rummet av August Strindberg. Realism, Stockholmsromantik och politisk satir.

Kallocain av Karin Boye. En bok som uttrycker tvivel för vänsterns utopi samtidigt som det går att läsa in väldigt mycket Freud i hur samhällsstrukturerna fungerar. En svensk 1984.

Samtliga rekommenderas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:

Kallocain av Karin Boye

Läst denna, är bra.


   
SvaraCitera

Karin Boye, Hjalmar Söderberg, Piraten, Selma Lagerlöf, August Strindberg och Stig Dagerman. Bara där har du lite att läsa dig igenom. Din obildade....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Men har vi ingen bra litteratur på svenska?

hehe


   
SvaraCitera