Aviseringar
Rensa alla

Bra mikrofon sång


Ämnesstartare

Hej Hej Ska införskaffa min första sångmikrofon och behöver tips på ett par som håller kvalité!
Bra mikrofoner jag har hört talas om är:
Studio Projects B1 och ADK A51e men igentligen så har jag ingen aning.

Anledningen till att jag frågar er är för att jag har inte en aning om vad som är bra och dåligt, och vad som är bra på att spela in det och det, och vart man kan hitta dessa inspelnings grejer.
Så det skulle vara snällt om några skulle vilja tipsa mig om sånt.

Tacksam för svar! 🙂 xoxo


   
Citera

   
SvaraCitera

givetvis ska du ha en Shure modell 55s


   
SvaraCitera

Ska du köpa en kondensatormikrofon måste du vara medveten om att den behöver ha tillgång till fantommatning


   
SvaraCitera

Min första mikrofon var en 'ADK A51' och jag gillade den inte alls, Den var Stor,Tung och klumpig. Det är nog en bra mikrofon men den passade inte alls det jag ville ha den till, Jag skulle inte ens tänka på att köpa en sån som budgetmikrofon när det finns trevligare alternativ.

'Studio Projects B1' fungerar nog kalasbra för en nybörjare, Det stod mellan den och en 'AT2020' för mig men det blev en 'AT2020' på grund utav att jag gillade mer hur den såg ut och 'AT2020' passade mig perfekt.

Så nu har jag en 'Audio Technica At2020 USB' som Fungerar riktigt bra och den är bara att plugga in i datorn och prata eller var man vill hitta på.. Ljudet är riktigt bra och om man anstränger sig lite extra noga med program osv så kan man nog få ett riktigt mysigt resultat, Mikrofonen är mycket känslig och man kan få exakt vilken styrka man vill ha. På högsta volym så kan jag sitta flera meter bort och det jag säger är ändå jätte tydligt. Drar man ner volymen så kan man sitta riktigt nära och prata som en radionisse ^^ Min mick är antagligen inte det ultimata om man endast vill sjunga och inget mer, Men den fungerar riktigt bra för att sjunga med.

Rode NT1-a ska tydligen också vara en bra mikrofon,

Men hur som helst så finns det en hel drös med mikrofoner och jag tycker att du ska kolla recensioner på alla mikrofoner du är intresserade utav, Kolla vad folk säger på forum och kolla på Youtube så får du höra lite hur dom låter.

Ska du köpa en Mikrofon som INTE har USB så måste du ha en liten låda 'Preamp' där man kopplar in mikrofonen så den kan få ström och sedan kopplar man in lådan till datorn.

Sedan så borde du även tänka på att du förmodligen måste köpa ett ställ till din mikrofon, Och även kanske ett puffskydd som tar bort oönskade blåsningar samt kanske en ny shockmount som håller vibrationer borta från mikrofonen. Samt kanske sladdar beroende på vilken mikrofon du ska ha och vad du ska koppla in den i. Att köpa en mikrofon första gången kräver att man tar reda på lite fakta.

Sedan Angående hemsidor så kan du alltid söka på http://www.prisjakt.nu/ efter mikrofoner du vill kolla priserna på om dom finns i något svenskt lager så finns det antagligen med på prisjakt. Du borde också kolla butikernas omdömen så du inte köper från en oseriös butik..

Själv så köpte jag mina saker här:
http://www.thomann.de/se/audio_technica_at2020_usb.htm
Det är ett seriöst och bra företag, Men det finns som sagt en massa andra butiker, Det är ju bara att googla efter internetafärer som säljer musikartiklar.


   
SvaraCitera