Aviseringar
Rensa alla

Bra recept?


Ämnesstartare

Hej!
Jag har just flyttat hemifrån och känner att jag skulle vilja utvidga mina matlagningskunskaper lite. Har mest fått klara mig själv under uppväxten och fått laga det som mina föräldrar handlat, vilket aldrig var ycket, så jag kan inte speciellt många maträtter. Kan ni ge förslag på enkla saker man kan laga för att få lite mer variation? Några hyfsat enkla recept som ni brukar köra med? Letar efter maträtter som är ganska lätta att göra och rätt billiga att handla ingredienser till. Tips?


   
Citera

Pannkakor [blush]


   
SvaraCitera

Knyttet:

Pannkakor

+ jordgubbar [love]


   
SvaraCitera

om du vill ha billig mat så är det bra att köpa på sig större mängder kolhydrater när det är billigt, typ en säck ris lr billig pasta. lätt att förvara och håller hur länge som helst.

till det så knalla runt i mataffären och se vilka grönsaker etc som är billigt. när du sedan kommer hem med massa mat så bara kasta ner allt i en gryta, krydda med någonting gott och helt plötsligt har du mat.

obs. krossade tomater är din vän


   
SvaraCitera

Skriv inte "ej reklam" på din dörr.
Kolla genom allt så ser du massa bra priser på mat...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag kan rekommendera Arla kökets kokbok app!

här går jag och tänker i destruktiva matlagningstankar, NU TAR JAG MIG EN KOPP KAFFE! [bigcheers]


   
SvaraCitera

köttfärspaj,
kyckling i ugnen är alltid lätt kan du ju krydda med de du känner för med 🙂
fisk gratäng. lasagne, köttfärssås och spagetti, korvstroganof, matigare sallader,


   
SvaraCitera

Arla som någon tipsade om är grymma när det gäller matlagningsinspiration - kolla in det!

Pasta-/ris-/cous-cous-/bulgur-/quinoasåser är väl relativt prisvärt och gott - går att göra på väldigt många olika nivåer. Krossade och torkade tomater är grymt (nån tipsade redan) sedan skinka, bacon, kyckling, korv etc som protein, om du är köttätare. Vill du köra vegetariskt så finns ju bönor, quorn etc. Att blanda i morötter, broccoli, svamp, basilika o dyl brukar piffa till fint. Jag lagar inte mat så väldigt ofta, men att röra ner detta i färdiga keldasåser t ex. ostsås kan bli bra om man inte vill pyssla för mycket.

Annars är väl risotto (med potatis, pasta eller whatever istället för ris om man vill) en klassiker som går att slänga ihop med det mesta 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gud vilka bra tips man får! 😀 Ska skriva upp allt på en lång lista som jag använder när jag saknar inspiration. Ska kolla upp den där appen också!


   
SvaraCitera

Baconpasta: Stek ett/två paket strimlad bacon tills de blir lite bruna, häll i ett paket creme fraiche och någon matsked mörk soja, låt koka upp och sen sjuda på svagare värme. Koka valfri pasta att ha till.
Laxpasta: Samma sak som ovan fast med kallrökt lax och ingen soja, tillsätt en matsked dijonsenap och cocktailtomater.

Jag äter mycket sallad och det kan man ju variera som man vill. Ett tips att ha i salladen är rädisor. Sjukt gott!


   
SvaraCitera

Kolla runt lite på internetet och laga det som ser gott ut, jag brukar söka på något obskyrt lands matlagning och plocka ut det som ser bäst ut för att prova på osv.

Man lär sig lite vilka smaker som kombineras på olika platser och vad som fungerar ihop och så


   
SvaraCitera
ohjens

det här receptet kanske inte är jätte billigt men helvetes gott är det!

du behöver (till ca 3 port):
1 gul lök
någon slags pasta
babyspenat, färskt ca 1 pack
grönsaksbuljong
2 avokados
1 dl vatten (ca)
citron
kräftor i lake

koka pasta.
fräs löken i smör genomskinlig i en halvstor kastrull.
tillsätt buljong och vatten, låt koka upp någon minut.
blanda sedan i babyspenaten och avokadosarna. blanda väl och låt puttra några minuter (tills allt är mjukt).
stavmixa allt tills det blivit slätt.
blanda ner pasta, saft från en/en halv citron i gojset.
lägg på en tallrik och toppa med kräftor[y]


   
SvaraCitera

fyllda paprikor med chili sin carne(elr con för de som äter kött) är sjukt gott o enkelt [y]. fast om det är billigt har jag ingen anning om


   
SvaraCitera

Pasta carbonara:

Koka pasta, gärna spaghetti enligt anvisningarna på förpackningen

Stek lite tärnat bacon i en stekpanna och släng det på en bit hushållspapper.

Häll av vattnet från den färdigkokta pastan och häll på ett ägg, lite mjölk eller grädde (bara lite, det ska inte bli en soppa) och riven ost, blanda runt på låg värme.

Släng på baconet och ät.

Tomatsås:

Hacka en lök, släng på en burk krossade tomater. Krydda med exempelvis pressad vitlök, oregano, basilika, timjan, tomatpuré, salt och svartpeppar. Om du vill kan du även ha i en tärning grönsaksbuljong, men då måste du vara försiktig med saltandet så det inte blir för salt! Det går även att slänga i bönor/linser/ majs i om man vill, har man någon tomat hemma som är lite övermogen kan det vara gott att slänga i den också.
Servera sedan med pasta och kanske lite riven ost.

Om du vill göra köttfärssås kan du göra som receptet ovan men steka köttfärsen tillsammans med löken.


   
SvaraCitera

Recept på morotssoppa:

Skala och skiva morötter, hacka lök. Stek löken med lite smör i en kastrull tills den blir gulaktig/genomskinlig, häll på morötterna och vatten (så att det täcker morötterna) samt en tärning hönsbuljong. Låt koka tills morötterna är mjuka.
Häll av lite av kokspadet och mixa soppan slät med en stavmixer/mixer och häll i lite grädde eller mjölk och krydda sedan med vitpeppar och salt (om det behövs).


   
SvaraCitera