Aviseringar
Rensa alla

bra skräckromaner efterlyses!


ilse
 ilse
Ämnesstartare

Vi har fått en uppgift på svenskan att läsa en bok som tillhör den genre som man mest sällan/aldrig läser. Därför ska jag läsa en skräckroman och jag funderar på att läsa Människohamn eller Låt den rätte komma in av John ajvide lindqvist. Har någon läst dom och vad tycks i så fall? Eller vet du någon annan bra skräckroman som du kan tipsa om?


   
Citera
Ämnesetiketter

Valfritt med lovecraft vettja.


   
SvaraCitera

Låt den rätte komma in är bra tycker jag. En fin men lite dyster berättelse om en mobbad liten pojkes liv. [y]


   
SvaraCitera

Någon vilket jag skulle rekommendera starkt är antagligen Metro 2033. En aning alternativ och post-apokalyptisk bok med hisnande delar för den känsliga. Som sagt rekommenderas.


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera

All Hail Mighty Cthulhu! All Hail Mighty Cthulhu!


   
SvaraCitera

hittade den här: www.feedbooks.com/book/18.pdf

till överivriga moderatorer: h.p. lovecrafts copyright gick ut för fyra år sedan, så det är helt fritt att sprida hans verk.


   
SvaraCitera

Victor Ahlén:

Någon vilket jag skulle rekommendera starkt är antagligen Metro 2033. En aning alternativ och post-apokalyptisk bok med hisnande delar för den känsliga. Som sagt rekommenderas.

Fast den funkar inte om man som jag är dum i huvudet eller som en generell halvlat gymnasist inte är för entusiastisk (eller känner stark olust) inför tvångsläsande relaterat till gymnasiekurser.

Sträckplöjde Ajvides senaste på några timmar, resp. har inte pallat längre än till sida 105 på Metro 2033 än. Jävla seg handling för slösinnade mig (Så mycket text, inga bildärrrrr. [cry]). Fast om de där hisnande delarna verkligen är hisnande kanske jag skall gå och fortsätta tugga den...

ilse:

Därför ska jag läsa en skräckroman och jag funderar på att läsa Människohamn eller Låt den rätte komma in av John ajvide lindqvist. Har någon läst dom och vad tycks i så fall? Eller vet du någon annan bra skräckroman som du kan tipsa om?

Jag föredrar Hanteringen av odöda av samme författare framför de där två titlarna. Människohamn är ba' fö' flummig.


   
SvaraCitera

metro 2033 är en usel ungdomsbok. tv-spelet är 100 gånger så bra och atmosfäriskt.


   
SvaraCitera
Arlo
 Arlo

Varför inte en klassiker, typ Mary Shellys Frankenstein?


   
SvaraCitera

ilse:

Eller vet du någon annan bra skräckroman som du kan tipsa om?

Frankenstein är väldigt bra. men kanske inte skräck..


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

Frankenstein är väldigt bra. men kanske inte skräck..

Frankenstein är en skräckis. På den tiden då den var skriven var den otäck.
Detsamma gäller Dracula. Förr var den läskig, nu anses den vara sexuell.

Alla filmer och spel avtrubbar oss skulle jag tro...


   
SvaraCitera

ööörkarn:

Frankenstein är en skräckis. På den tiden då den var skriven var den otäck.

Sant. Den var nog creepy på sin tid...


   
SvaraCitera

låt den rätte komma in
människohamn
hanteringen av odöda
lilla stjärna

(alla skrivna av John Ajvide Lindqvist)

sen är dean koontz sjukt bra också


   
SvaraCitera