Aviseringar
Rensa alla

Bra strängar till elgitarr?


Ämnesstartare

Rubrik.

Ska nog byta strängar från de jag fick med gitarren till andra.

Gitarrmodellen är en Stratocaster, om det har nån betydelse i sammanhanget.


   
Citera
Ämnesetiketter

Köp en sån här gitarr istället:
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara två pickuper ju [crazy]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Vanliga metallsträngar borde funka prima! (Det kör jag med anyways) Det är bara att gå in i en valfri musikaffär och fråga om strängar till en stratocaster, så vet de vad du ska ha. Borde inte kosta dig mer än 100 riksdaler! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elixir! De kostar ca 300 kr men man hör en definitiv skillnad mellan dem och "vanliga" strängar. Annars duger vilka strängar som helst som inte är för tjocka (p.g.a. stratocaster)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Elixir!

Jag har Elixirsträngar för tillfället. Funkar alldeles prima, men jag hörde av en kompis att det kan bli någon beläggning på strängarna efter ett tag, och det kan faktiskt mycket väl stämma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Elixir!

Jag har Elixirsträngar för tillfället. Funkar alldeles prima, men jag hörde av en kompis att det kan bli någon beläggning på strängarna efter ett tag, och det kan faktiskt mycket väl stämma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sarastus:

Funkar alldeles prima, men jag hörde av en kompis att det kan bli någon beläggning på strängarna efter ett tag, och det kan faktiskt mycket väl stämma.

Jo, det blir det ju på alla strängar efter ett tag. Det är delvis därför de låter sämre med tiden. Om du vill spara pengar kan du ju göra som basister och koka strängarna någon gång i månaden. Då trillar all skit av i kokvattnet.


   
SvaraCitera

Kör med ernie ball strängar 😉 köp regular om du vill ha lite bas i det eller extra slim om du vill ha mer ljusa toner, jag kör regular. Helt pack för typ 89 spenn 😉


   
SvaraCitera

xsaosinx:

inte är för tjocka (p.g.a. stratocaster)

Det är ju bara bra med tjocka strängar om man spelar just stratocaster beroende på vad man vill få för sound.

Vet dock inte hur tjocka strängar du pratar om nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bakey:

Vet dock inte hur tjocka strängar du pratar om nu.

Talar det tjockaste set:et som finns [blush] Kan nog böja halsen osv. Tror nog att han klarar sig bäst med ett "standard-set" eller lite tjockare om han då vill åt det soundet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror ju på vad man föredrar osv, om du vill ha mjuka, tunna, tjocka, hårda osv. Precis som med kukar ;S


   
SvaraCitera

McLuver:

Beror ju på vad man föredrar osv, om du vill ha mjuka, tunna, tjocka, hårda osv. Precis som med kukar ;S

Says it all 😉 Prova dig fram


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad spelar du för någonting? Gitarrsträngar beror så mycket på vad du vill spela och vad du vill ha för ljud.

På mina jazzmaster har jag tjockare strängar, medan jag gör tunnare på min tele. Jag är själv inte mer insatt än att jag vet vad jag tycker om. Men du skall undvika "Dunlop-strängar" som är rena helvetet.

Jag rekommenderar Ernie Ball - "det lila paketet".


   
SvaraCitera