Aviseringar
Rensa alla

Bra tips på Inspelningnsprogram i datorn


Erram
Ämnesstartare

Villket program är bäst att använda för inspelningn av sin röst. Alltså sång , jag vill hitta ett bra program för mp3 filer ett bra program där det hörs tydligt vad man sjunger. Det ska låta typ "rent" i högtalarna inte massa brus och grejjer. Villket program är bäst till detta.?


   
Citera

Vill man ha kristall klart och rent ljud när man sjunger så måste man ha både en riktigt bra mikrofon med puffskydd för att få bort onödiga flås och kanske en shockmount för att få bort vibrationer samt ett bra editor program för att ändra styrkan på ljudet och ta bort frekvenser i inspelningen så som det där dryga bakgrundsljudet som är ett problem med många mickar

Det här är en bra gratis ljud editor men det är inte så vackert men det är ett utav dom bättre programmen för att vara gratis ^^

http://audacity.sourceforge.net/

Sedan så har du Soundforge, Jag har aldrig använt Soundforge men jag använder video editorn Sony vegas och den fungerar nog nästan likadant fast för filmer, Man klipper och klistrar samt ändrar inställningar tills det är perfekt

Adobe Audition CS6 - Ser också ut som ett ganska bra program att jobba med när man lärt sig hur det fungerar 🙂

Det finns en hel drös med ljudinspelnings program
Så det är ju bara att googla lite så kommer du att hitta massor, Sedan så är ju redigeringsprogram en personlig sak, Alla gillar inte samma program osv.

Man kan ju tex ha Audacity som inspelnings program och mixtra med filen tills man får ett bra resultat och sedan lägga in ljudfilen i ett editor program där man klistrar ihop låten man vill göra.

Jag är ingen expert på något ljudinspelnings program men det är ganska lätt att dra ihop en simpel låt när man väl kommer igång och har lärt sig grunderna och vet hur man ska göra 🙂


   
SvaraCitera

brus är coolt!!!


   
SvaraCitera
Erram
Ämnesstartare

Olycklig:

Vill man ha kristall klart och rent ljud när man sjunger så måste man ha både en riktigt bra mikrofon med puffskydd för att få bort onödiga flås och kanske en shockmount för att få bort vibrationer samt ett bra editor program för att ändra styrkan på ljudet och ta bort frekvenser i inspelningen så som det där dryga bakgrundsljudet som är ett problem med många mickarDet här är en bra gratis ljud editor men det är inte så vackert men det är ett utav dom bättre programmen för att vara gratis ^^Sedan så har du Soundforge, Jag har aldrig använt Soundforge men jag använder video editorn Sony vegas och den fungerar nog nästan likadant fast för filmer, Man klipper och klistrar samt ändrar inställningar tills det är perfektAdobe Audition CS6 - Ser också ut som ett ganska bra program att jobba med när man lärt sig hur det fungerar :)Det finns en hel drös med ljudinspelnings programSå det är ju bara att googla lite så kommer du att hitta massor, Sedan så är ju redigeringsprogram en personlig sak, Alla gillar inte samma program osv.Man kan ju tex ha Audacity som inspelnings program och mixtra med filen tills man får ett bra resultat och sedan lägga in ljudfilen i ett editor program där man klistrar ihop låten man vill göra.Jag är ingen expert på något ljudinspelnings program men det är ganska lätt att dra ihop en simpel låt när man väl kommer igång och har lärt sig grunderna och vet hur man ska göra 🙂

Lite små sugen på Adobe Audition CS6.
Tyvärr har jag ingen mick , inte det andra häller du räknade upp
vad kan shockmount och mick kosta? och vart kan man få tag i det.


   
SvaraCitera

Erram:

Lite små sugen på Adobe Audition CS6.
Tyvärr har jag ingen mick , inte det andra häller du räknade upp
vad kan shockmount och mick kosta? och vart kan man få tag i det.

Har du ingenting alls och vill ha medel bra grejer så får du nog i alla fall lägga ut runt 1000kr+ då du antagligen borde köpa det mesta.

- Mikrofon
Jag skulle föredra en usb mikrofon som ett bra val som en nybörjare att ha till hemmabruk för att dom är mycket enklare att hålla på med då man bara behöver sätta in den i ett usb uttag och köra, ska man ha en mikrofon som är gammaldags så måste man köpa en speciell låda som ger ström till mikrofonen och bara krånglar till det ^^
- Ställ
Nästan vilket ställ som helst fungerar perfekt som hemmabruk
- Puffskydd
Är nästan ett måste om man vill vara nära micken
- Shockmount
inget måste men det hjälper att hålla vibrationer borta, Vissa mikrofoner levereras med en shockmount vilket kan göra det hela lite billigare.

Att köpa en mikrofon är även det en personlig sak och man borde forska runt och ta reda på vilken mikrofon man vill ha, Du kan googla runt och leta information om bra billiga mikrofoner och sedan när du hittat något som verkar intressant så kan du söka upp mikrofonen på youtube och se hur det låter osv, Jag har själv en 'Audio technica AT2020 usb' som är en ganska bra allround mikrofon men jag tror säkert att det finns bättre val om man bara vill sjunga.

http://www.thomann.de är det enda stället jag köpt mikrofon grejor ifrån så jag har ingen erfarenhet utav andra internetbutiker, Men det finns en hel drös hemsidor som säljer instrument och sånt där, Google vet allt ^^

Jag köpte min mikrofon bara för att ha när jag spelar spel och prata med vänner i skype osv, så jag är ingen expert när det kommer till mikrofoner =]


   
SvaraCitera

Det hänger inte så mycket på vilket program man använder utan som nämnt på mikrofonen och vart man spelar in. Vill man ha ett kristallklart och rent ljud ska man spela i ett dämpat och ljudbehandlat rum. De flesta har inte tillgång till detta då går garderob eller dylikt lika bra. Varför? Man brukar vilja ha så lite rumsklang som möjligt och en kunna lägga till önskad mängd i efterhand.

Införskaffa en bra mikrofon samt mikrofonstativ. Du kan fråga på Musikverkstan i Borås. Kvalitén beror på vilken budget du har.

Vad det gäller inspelningsprogram finns det allt från gratis audacity till feta DAW:s som FL Studio och Cubase. Har man en liten budget funkar audacity bra.


   
SvaraCitera

Olycklig:

in den i ett usb uttag och köra, ska man ha en mikrofon som är gammaldags så måste man köpa en speciell låda som ger ström till mikrofonen och bara krånglar till det ^^

Kondensatormikrofoner är de som behöver lite ström s.k fantommatning. Dynamiska mikrofoner däremot behöver det inte. Den lilla lådan du tänker på är en preamp. Finns ofta inbyggda i billiga mixerbord och dyr för den delen också t.ex. denna behringer som jag själv äger.


   
SvaraCitera

Erram:

Det ska låta typ "rent" i högtalarna inte massa brus och grejjer.

Detta styrs till stor del utav hårdvara..


   
SvaraCitera