Aviseringar
Rensa alla

Bra Vs. Dåliga områden i Göteborg?


Ämnesstartare

Jag och min kille ska flytta till Göteborg och ni som är uppvuxna eller bor där nu kanske har lite uppfattningar. Lista gärna områden efter var ni skulle vilja flytta... och liten kommentar, för och nackdelar osv.

Vi är ute efter någorlunda familjeområde, med bra kommunikationer. Behöver inte ligga mitt i centrala Göteborg. [love]


   
Citera

hisingen luktar gräääs


   
SvaraCitera

Örgryte!


   
SvaraCitera

Hitta ni lägenhet först, och välj område sen.
Menar alltså att det inte är så lätt att vara kräsen.


   
SvaraCitera

angered och bergsjön är väl de mest självklara nej jag kan komma på. hur centralt vill ni bo är ju frågan? inom gbg eller funkar kranskommunerna?


   
SvaraCitera

go_on_a_diet:

Vi är ute efter någorlunda familjeområde, med bra kommunikationer. Behöver inte ligga mitt i centrala Göteborg.

Tjaa, jag bor i göteborg o har gjort det heeela mitt liv... jag ger info om vad jag vet och vad jag tycker!

dock står det inte om ni har det bra ekonomiskt ställt så ni kan köpa bostadsrätt/hus/villa eller bara hade tänkt att hyra lägenhet...

Askims området - askim/hovås/billdal

Här finns naturreservat & ligger vid kusten! rikt område så kostar nog lite extra att bo här ute! - villorna som ligger på bergen o har havs utsikt kostar inte LITE, har kompisar som bor här, bor grannar med både gamla & nya "kändisar", inte konstigt med pol även ifall havet ligger bredvid - finns även lägenheter men inte många!

fördelar- att det inte finns några nackdelar - mer än att det ligger en bit från centrala göteborg

Backa - detta kan man kalla hisingen... vilket ofta många tror är allt efter man åkt över bron vid stan... som ni ser när ni kommer till centrala göteborg att det finns en stor bro över till en stor ö, den platsen förknippar många till - bara hisingen, dock många invandrare här & många gängbråk/brottslighet o annat som gör platsen lite sämre finns det även bra delar av den...
fördelar - har sitt egna lilla centrum "backaplan" dock är det bara en hållsplats/över bron till "riktiga" stan
nackdelar - texten

kärra - ?
har inte så mycket info om detta område
mkt villor - finns lägenhets områden
fördel - ?
nackdel - nära backa, långt ifrån stan

dessa delar ligger antingen närmast stan eller längre bort (nästa text) - eriksberg, precis vid kusten, här kan man ha båt om så är viljan också... flest lägenheter!
fördel - nära stan - båt /\
nackdel - väldigt nära övriga "hisingen"

säve/tuve/torslanda
Dessa ställen ligger hand i hand med varandra och är i landet/vid havet vid andra ställen, så det är en bit från stan... inte så mycket lägenheter men självklart finns det
fördelar - billigt & "bra" område...
nackdelar - jag tycker personligen att det är många wannabe blattar här till ungdomar, men alla blir ju inte detta... kan bero på att föräldrar som bor lite mer centralt i hisingen vill att sina barn ska gå på bättre skolor vilket ligger lite längre ut, och deras barn har kompisar i deras egna område, sedan tar dem hem kompisar från skolorna längre ut, o de träffar deras kompisar som bor i deras område och så träffas alla... med en stor kulturkrock så är det här resultaten... alla blattar är ju inte elaka, men skulle vilja säga att majoriteten är.
jag skulle bygga upp kunna tänka mig bygga en familj i torslanda, för det är längst bort, tuve närmast å därefter säve... inner hisingen då... dessa ställen skulle jag inte gjort det på!
kusiner som bor här - de är inte bråk-aktiga av sig, fick fler vänner under gymnasie-tiden då deras nya skolor blev i stan o där träffade de mer "normala människor" - min pappa var lärare på deras skola, fanns ca 1-4 svenskar i snitt i varje klass... alla kunde inte svenska så bra... pappa pallade inte mer till slut å la av där, föräldrarna var knepiga o pappa klarade inte av att se barn blivit slagna av sina föräldrar utan att kunna agera... för då blev det ofta bara värre!

Bergsjön - medel-långt från stan
fördel - as billigt, finns faktiskt snygga hus
nackdel - farligt område, mkt invandrare, kulturkrock, gäng
jag skulle inte bygga upp en familj i detta område
Biskopsgården
fördel - billigast i stan?
nackdel - flest antal döda av vapen här? gängbråk, mkt invandrare, farligt område, polisen får from time to time lägga in extra personal här, har en kusin som jobbar som vakt, typ securitas, han åkte förbi en gång o hans bil blev sönderkastad av stora stenar...

Angered/Kortedala/Hammarkullen - långt ifrån stan
fördel - ?
nackdel - mkt invandrare, kulturkrock, gäng, inte så farligt ifall man jämnför med andra områden... men fortf farligt, jag har blivit nerslagen av ungdomar härifrån då de går i gäng.. var dock ej där, var i stan jag o mina kompisar blev nerslagna helt oprovecerat, de gillar bara att slåss, hur vet jag då att dem bodde där? vi polisanmälda dem, i stan finns ju övervakningskamerer så dem hitta dem, deras bebodda plats var i angered...

Frölunda - medel-långt ifrån stan men har sitt egna lilla centrum
stor invandrarandel här, inte så jättefarligt, helt okej, haft flickvänner här o dom verkar haft det bra här... men även haft "fiender" här... killar/gäng med attityd du kolla snett på mig... coolboys mer
fördel- allt som man behöver finns i närheten
nackdel - kulturkrock, gäng - halvt farligt

Fiskebäck/Saltholmen/Långedrag
Ligger nära göteborgs hamn som har båtar som åker ut till de olika öarna, här kan man även ha båt
fördel - rikt område
nackdel - en bit från stan men helt nice område, hittar inte många nackdelar här, blåsigt eftersom det ligger vid havet?

jag gillar stället, tar bilen hit ibland med polare bara för att kika in havet

Centrum/Linnéstaden/Majorna
nära till allt, alla möjliga bor här
fördel - nära till allt
nackdel - förorenad luft, dyrt

Härlanda
jag bor själv i det här området, som ung var det toppen att växa upp här... men nu i senare dagar så har jag sätt att skolor blivit mer & mer stökiga samt invandrarnivån ökar här, men inte så många (än)
fördelar - nära till natureservat, motioncentrum ,sjöar, snabb-bussar till stan på 7-15min beroende på vart man bor
nackdelar - blir stökigare

Ögryte
granne med centrala göteborg
både hus & lägenhetsområde
fördel - nära till allt
nackdel - pris? förorenad luft

Mölndal
Gott & blandat, vet inte riktigt vad min personliga åsikt är om området, finns mycket hus här, men även lägenheter.. en är väl som härlanda håller på att bli, så tvärtom, härlanda håller på att bli som mölndal
fördel - helt okej område / nära stan
nackdel - ibland händer konstiga prylar här

Pixbo/Mölnlycke (utanför göteborg men ligger nära, snabb bussar som tar en till centrala göteborg på 15-30 min beroende på vart man bor)
fördelar - rika områden
nackdelar - ligger inte i göteborg, så kostar ju att åka in o ut men finns speciella månadskort så de gäller även här ute
(gick i gymnasium i detta område, väldigt fint, mycket skog, "landet")

Sävedalen/Utby/Lexby/Partille
Främst husområden finns lägenhetsområden
finns mycket Fjortisfester/ "partille jonnys" (p-j) <- svensk version av blatte? eller killar som är fjortisar kallas ofta för detta, dessa har framförallt byxorna under strumperna eller/har också band runt byxorna vid smalbenet... men som ung är det helt okej fester här, kusin/kompisar som bor här då det ligger granne med härlanda, gillar det mer än härlanda...
fördelar - ? egen kommun så de kan använda pengarna för sig själva istället för göteborgs förstörda områden, dvs skolor & område blir bättre, finns även sjöar här, har sitt eget köpcentrum (Allum) som jag gillar mer än stan, har allt förutom "NK", är stort
nackdelar - likväl som mölnlycke/pixbo kostar det lite extra till göteborg

Öjersjö
Ligger mellan förgående område och mölnlycke fast åt ett annat håll, då det är ett stort naturreservat (delsjöområdet) som täcker en hel del...
fördelar - skog/Sjöar finns här, fint område även rikt... polare som bor här, nice som ***...
nackdelar - långt ifrån stan

Ställen som jag personligen skulle kunna tänka mig framförallt bygga en familj på
:Öjersjö
:Sävedalen/Utby/Lexby/Partille
:Pixbo/Mölnlycke
:Mölndal (vet inte åt vilket håll det ligger, men mölndal som ligger granne med pixbo sidan, nästan endast fina husområden här)
:Härlanda
:Ögryte
:Fiskebäck/Långedrag/Saltholmen
:Askim
:Torslanda
:Eriksberg (lägenheterna som ligger precis vid havet isf, så fort man kommer ut lite känns det så jävla B- rätt tvek ändå, kanske hellre centrala göteborg, som jag ocksä är tveksam över)
Vet inte riktigt med centrala göteborg, möjligen om jag hade bostadsrätt isf, annars ligger hyran på en stor familjelägenhet på onööödigt mycket pengar!

Kanske glömt något område, vet ej men dessa platser känns rätt för mig, säkerheten varieras dock!

Orkar inte skriva mer men om du har någon fråga så är det bara att köra på!

Vill du få lite B-info kan du kolla här - du kanske även får någon fråga här!
ifall du undrar så finns det flera delar i hisingen som dem har med i den, jag kallar typ hela ön hisingen som de flesta förutom eriksberg/säve/tuve/torslanda/kärra -> skogome är fint men vet inte riktigt vad jag ska säga om området, har lite info om det, finns bl.a golfbanor, psyk-fängelse där dock!
eller t ex "Härlanda" så står det (Kålltorp, Torpa, Björkekärr) då är detta olika områden är det området som ligger i olika ställen, t ex kålltorp mer centralt, torpa mer åt sävedalen/partille, björkekärr vid sjöarna/skogen...

http://www.ilovegoteborg.se/goteborg_fakta_stadsdelar.asp

känns lite som dem bara tagit upp en karta över göteborg o berättat om staden efter den! riktigt dåligt
Lycka till för er, hoppas jag har hjälpt något iaf :O !


   
SvaraCitera

sexmeister:

(gick i gymnasium i detta område, väldigt fint, mycket skog, "landet")

Vilket gymnasium?
[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sexmeister:

Kanske glömt något område, vet ej men dessa platser känns rätt för mig, säkerheten varieras dock!

Tack så jättemkt, stor hjälp nu när man själv inte har någon aning, håll utkik för det kommer säkerligen frågor längre fram när vi hittar nått 🙂

[love][bigsmile]


   
SvaraCitera

Tror knappast att man kan välja och vraka sådär i dagens bostadsköer direkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det lutar åt att vi köper, vi bor i en bostadsrätt idag så. [bigsmile]


   
SvaraCitera

go_on_a_diet:

Tack så jättemkt, stor hjälp nu när man själv inte har någon aning, håll utkik för det kommer säkerligen frågor längre fram när vi hittar nått 🙂

Jadå! lugnt o det ska jag göra (: bara att fråga på (glömde även Hovås, där skulle jag vilja bo (: )

Bajwa:

Vilket gymnasium?

Hulebäck


   
SvaraCitera

sexmeister:

jag bor själv i det här området

[blush] jag mäd.


   
SvaraCitera

köttfärssås:

jag mäd.

whaaat, jag känner typ alla i detta området :S


   
SvaraCitera

sexmeister:

whaaat, jag känner typ alla i detta området :S

so do I [wink][wink][wink][wink][wink]


   
SvaraCitera

sexmeister:

whaaat, jag känner typ alla i detta området :S

köttfärssås:

so do I [wink][wink][wink][wink][wink]

kom ni fram till om ni kände varandra irl?


   
SvaraCitera