Aviseringar
Rensa alla

Bränna mer på redan bränd cd?


Ämnesstartare

Pizzor:

Om man har brännt lite låtar på en cd och sen kommer man på "Shit, ville ju ha några låtar till!", kan man sätta i cd:n i datorn då och bränna fler låtar på den? Man kan itnte ta bort låtar på en bränd cd va?

Om du har en CD-RW kan du göra följande:
1) Bränna till eller ta bort låtar från skivan. Vanligtvis måste man radera hela CD-RW skivan även om man bara vill ta bort en enstaka fil, och sedan bränna hela skivan på nytt (vet inte om detta beror på brännprogrammet eller annat men av min erfarenhet så brukar det vara så).
2) Men det brukar även gå att skapa CD-RW skivor som fungerar som om de var en hårddisk, denna funktion kallas i brännprogrammet Nero för Nero InCD. Man kan radera och lägga till enstaka filer från en sådan skiva utan att behöva bränna om hela skivan.

Om du har en CD-R gäller följande:
1) Man kan inte radera information fysiskt från en CD-R skiva.
2) Litet tillägg till det som aristoteles skrev ovan: Till en skiva som bränts tidigare kan du bränna till låtar förutsatt att man valt att inte "stänga" den så kallade sessionen på skivan. En skiva kan innehålla en eller flera sessioner. Varje session innehåller "lead in", självaste data, och "lead out" och således skils varje session på skivan från varandra. Ny data bränns till ledigt utrymme på skivan men ingen befintlig data på skivan raderas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marcus1987:

.

Okej tack[smile]


   
SvaraCitera

Pizzor:

Varför är det fjant? Det funkar väl bra eller?

Bloatware kallas det. Men kör med nero du, det är nog enklast så.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Bloatware kallas det.

Tssk, Nero är användarvänligt och har stöd för så gott som allt.


   
SvaraCitera

Raubtier:

Tssk, Nero är användarvänligt och har stöd för så gott som allt.

För de som behöver "användarvänlighet" kanske det är ok.


   
SvaraCitera

aristoteles:

För de som behöver "användarvänlighet" kanske det är ok.

Jag har använt Discjuggler också, och nero har fortfarande bäst stöd för allt. Jag förstår inte vad det är som skulle göra det så dåligt?


   
SvaraCitera

Raubtier:

och nero har fortfarande bäst stöd för allt. Jag förstår inte vad det är som skulle göra det så dåligt?

Det kräver massor med resurser och är långsamt.
Image
Bashburn är ett riktigt bränningsprogram, men som sagt, alla får tycka om vad dom vill, du får gärna köra med nero om du trivs med det.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Det kräver massor med resurser och är långsamt.

Det kan jag hålla med om, programmet är långsamt, men det bränner fort, så du hinner inte lida av att programmet tar upp resurser då man sällan spelar eller så medan man bränner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pizzor:

Okej tack

Började diskuteras smått om brännprogram. Jag använder brännprogrammet CDBurnerXP: http://cdburnerxp.se/ Programmet är helt gratis och endast 3 MB fil att ladda ner och då det är installerat tar det upp 6,43 MB. Programmet innehåller de mest grungläggande brännfunktioner och fyller alla mina brännbehov.

Nero har mycket mer funktioner, möjligheter att skapa fler slags skivor och innehåller även andra program för t.ex. video, foto, ljud, mediaspelar. Nackdelen är att Nero tar upp så mycket utrymme på hårddisken, Nero 9 kräver för installation av alla komponenter ca 1,5 GB ( http://www.nero.com/enu/support-nero9-system-requirements.html ) och behöver man inte alla funktionerna i Nero så tycker jag det är lika bra med att kompakt gratis brännprogram.


   
SvaraCitera

Raubtier:

Det kan jag hålla med om, programmet är långsamt, men det bränner fort, så du hinner inte lida av att programmet tar upp resurser då man sällan spelar eller så medan man bränner.

Precis, för resurserna trollas fram så länge man inte spelar.
Dessutom bränner det inte fortare än andra program, det är läsaren som är flaskhalsen.


   
SvaraCitera

marcus1987:

CDBurnerXP

Bra program, använder jag då jag är tvungen att bränna under windows.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Dessutom bränner det inte fortare än andra program, det är läsaren som är flaskhalsen.

Inte om det måste läsa av filen från hårddisken, vilket gör att hårddisken blir flaskhals, eller som vissa brännarprogram som läser av isofiler fruktansvärt långsamt.


   
SvaraCitera

Raubtier:

Inte om det måste läsa av filen från hårddisken, vilket gör att hårddisken blir flaskhals, eller som vissa brännarprogram som läser av isofiler fruktansvärt långsamt.

Att läsa en fil från hårddisken kan omöjligt vara långsammare än att skriva den till en skiva. Jag tror att du tänker på då nero converterar filer innan bränning.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Jag tror att du tänker på då nero converterar filer innan bränning.

Ja, och det läses ju från hårddisken?


   
SvaraCitera

Raubtier:

Ja, och det läses ju från hårddisken?

Ja självklart gör den det, men det som tar tid är konvertieringen och den utförs bara i vissa fall. I vilket fall har jag svårt att tro att nero gör det snabbare än vilken annan brännare som helst.


   
SvaraCitera