Aviseringar
Rensa alla

Brainstorm with me!


Ämnesstartare

Igår kväll vid middagen diskuterade jag och min familj insamlingsorganisationer och deras arbete. Min pappa tyckte bl.a. att det var väldigt svårt att avgöra vilken organisation som var "effektivast". Alltså - de som ger mest pengar till de behövande, inte sina chefer. För poängen med en hjälporganisation är ju att hjälpa. Inte att göra en rik man ännu rikare.

Aja, summa-sumarum så berättade jag att detta finns i årsredovisningen. Min pappa tyckte dock att det var en jävligt jobbig grej att kolla upp. Då fick jag idén att göra ett slags lättöverskådligt och kreativt utformat diagram, med illustreringar och massor av annat.

Jag förstår så klart problematiken i att bara göra upp "hjälpeffektiviteten" procentuellt. En stor organisation med mycket pengar kanske har möjlighet att hjälpa fler människor, även om de procentuellt ger sina chefer en större andel av pengarna än en mindre organisation gör.

Nu vill jag gärna ha hjälp för att brainstorm:a relevant innehåll i den här "analysen".

Har än så länge kommit på:

*Kort bakgrund av hjälporganisationen

*Hur intäkterna spenderas - pengar till hjälpande, chefslön

*Vilka arbeten som utförts

För tillfället gör jag detta arbete mest för skojs skull, inte för att kunna redovisa resultaten för min pappa. Men om arbetet faktiskt blir bra kan jag tänka mig att försöka sprida det på något vis för att informera allmänheten.

Kommer att använda detta som en slags inspiration/plagieringskälla:

the shiz

Fast med tydligare och mer pedagogiska diagram.

ÄNDRAT 2011-01-08 15:25
Organisationer som kommer jämföras är:

Rädda Barnen
Cancerfonden
Röda Korset
UNICEF
SOS-barnbyar
Svenska Kyrkan
Läkare Utan Gränser
WWF
Hjärt-lungfonden
Barncancerfonden


   
Citera
Ämnesstartare

hur många kronor dom lägger på varje hottentott eller nåt sånt kanske?


   
SvaraCitera

vilken awesome idé![party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

hur många kronor dom lägger på varje hottentott eller nåt sånt kanske?

Yeah, bra punkt! Lägger till den i mitt word-dokument.

Blivande_japan:

vilken awesome idé![party]

Tackar. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Yeah, bra punkt! Lägger till den i mitt word-dokument.

du får publicera här sen så eliten får ta del av informationen


   
SvaraCitera
Åtta

Kolla med ditt lokala universitet eller högskolas informatikavdelning. Det finns säkert någon som vore intresserad av att hjälpa till med detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Kolla med ditt lokala universitet eller högskolas informatikavdelning. Det finns säkert någon som vore intresserad av att hjälpa till med detta.

Det vore ju något. Tack för tipset! Får se hur det här fortskrider först.

Börjar på juristlinjen inom de kommande veckorna och vet inte hur mycket tid jag egentligen kommer att kunna avsätta till detta. Började nyss leta årsredovisningar och insåg vilket jättearbete detta blir.


   
SvaraCitera

Jag har inga bra punkter att bidra med, men tänkte bara kommentera;

xsaosinx:

Jag förstår så klart problematiken i att bara göra upp "hjälpeffektiviteten" procentuellt. En stor organisation med mycket pengar kanske har möjlighet att hjälpa fler människor, även om de procentuellt ger sina chefer en större andel av pengarna än en mindre organisation gör.

Ju mer pengar en organisation har desto mer är det ju meningen att de ska hjälpa till! Tycker inte man ska skapa en sån organisation för att bli rik. Så tycker procentuell "hjälpeffektivitet" i form av hur pengarna fördelas är viktigt att få med.. [cute] Just sayin'!

Cool idé, tho. Lycka till [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Så tycker procentuell "hjälpeffektivitet" i form av hur pengarna fördelas är viktigt att få med.. [cute] Just sayin'!

Så klart! Man ska inte glömma bort "hjälpeffektiviteten". Min poäng var bara att man inte ska döma ut en organisation helt och hållet p.g.a. denna hjälp- och löneratio. För de kanske ändå gör mycket nytta!

honolulu:

Cool idé, tho. Lycka till [smile]

Tack, tack! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

This idea, jag like. Vill gärna se resultatet när du är klar med det. Har dock tyvärr inget att bidra med[blush]Eller jo... något så simpelt att du antagligen redan tänkt på det men ändå... ett enkelt stapeldiagram med två staplar - en stapel för hur många procent som går till chefen/chefer, och den andra visar hur många procent som faktiskt går till att hjälpa. Om du förstår hur jag menar.

Vill "prenumerera" på detta, eller hållas uppdaterad om hur det går, eller iafl. få veta när det är klart o ta del av det... om du sen gör det i denna tråd, pm eller nåt annat är upp till dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Eller jo... något så simpelt att du antagligen redan tänkt på det men ändå... ett enkelt stapeldiagram med två staplar - en stapel för hur många procent som går till chefen/chefer, och den andra visar hur många procent som faktiskt går till att hjälpa. Om du förstår hur jag menar.

Yes, tänkte göra ett färgglatt tårtdiagram i 3d-vy av detta! Kanske med någon illustrering till varje "tårtdel".

Typ:

Image

Storchen84:

Vill "prenumerera" på detta, eller hållas uppdaterad om hur det går, eller iafl. få veta när det är klart o ta del av det... om du sen gör det i denna tråd, pm eller nåt annat är upp till dig.

Tack, ska hålla dig uppdaterad! [y]

Men alltså, till alla som läser detta, ha inte för höga förväntningar! Just nu gör jag bara detta för att det är kul och intressant och kan alltså inte lova att jag kommer slutföra det. Även om jag också gillar idén och tycker att det borde genomföras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

ha inte för höga förväntningar!

Det enda jag förväntar mig... eller rättare sagt ser fram emot att se är en enkel jämförelse på olika hjälporganisationer. Några jag hoppas kommer med: Röda korset, SAK, Amnesty och det skandalomsusade Postkodlotteriet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är det enbart för år 2010 eller flera år bak i tiden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du bör ju kolla procenten. Även om en stor hjälporganisation ger mer än en lite mindre så kan den ju ge mer om cheferna tagit mindre av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Är det enbart för år 2010 eller flera år bak i tiden?

Ah, det gav mig idé till förslag... Ha iallafall med tre år bakåt. Tre tycker jag är lagom.


   
SvaraCitera