Aviseringar
Rensa alla

Brainstorm with me!


Ämnesstartare

Storchen84:

Röda korset

De ska med!

Storchen84:

SAK

Jag vet tyvärr inte ens vilka det här är.

Storchen84:

Amnesty

Det vore faktiskt intressant. Ska kolla upp om de har någon årsredovisning tillgänglig.

Storchen84:

det skandalomsusade Postkodlotteriet.

Alright, får bara först sätta mig in bättre i denna skandal först.

antrax:

Är det enbart för år 2010 eller flera år bak i tiden?

Det blir nog enbart år 2009. Det är de nyaste årsredovisningarna som finns på respektive organisations hemsidor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kommer nog svida för Röda korset det här, med tanke på hur mycket blåsväder de varit i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Alright, får bara först sätta mig in bättre i denna skandal först.

Är inte särskilt insatt, läste bara på text-tv att TV4 kommit över nån årsredovisning som visar att sjukt mkt går till VDn... jag kommer inte ihåg siffran... jag höll på att säga att bara en tredjedel går till "hjälp" så att säga, men det verkar alldeles för lite.

xsaosinx:

Jag vet tyvärr inte ens vilka det här är.

Svenska Afghanistankommittén[y]

xsaosinx:

Det blir nog enbart år 2009.

Tja... Det finns tyvärr en sida där man väldigt billigt kan få ut massa info. Jag är egentligen emot den sidan, men du kanske kan använda den? Den heter ratsit om jag inte missminner mig. Eller ja, väldigt billigt är det iafl. att få ut info på privatpersoner. Eller du kanske inte vill lägga ut pengar på detta projekt, inte än iafl. ^^ skulle du dock vilja eller nån som vill sponsra dig (hostpappahost) så vet du nu iafl.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Det blir nog enbart år 2009. Det är de nyaste årsredovisningarna som finns på respektive organisations hemsidor.

Hmm okej. Så om en organisation ökat eller minskat mycket i popularitet(etc.) de senaste åren så kommer det inte synas?

För att se så att jag hänger med:
Är detta till för att göra det lättare för folk att förstå vilken organisation som ger mest? Är tryggast? Ger till en specifik målgrupp? Annat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Du bör ju kolla procenten. Även om en stor hjälporganisation ger mer än en lite mindre så kan den ju ge mer om cheferna tagit mindre av det.

Yes, det blir nog det jag jämför. Kommer nog också jämföra hur deras arbeten sett ut med de pengar de haft.

antrax:

Det kommer nog svida för Röda korset det här, med tanke på hur mycket blåsväder de varit i.

Haha ja, kanske det. Det vore ju rätt coolt att få grejen publicerad i typ SvD om den blir bra.

Storchen84:

jag höll på att säga att bara en tredjedel går till "hjälp" så att säga, men det verkar alldeles för lite.

Men oj, då måste det nästan vara något slags fusk inblandat. Alla 90-konton ingår i FRII (en organisation som godkänner insamlingsarbeten) om jag förstått det rätt. FRII:s riktlinjer säger bl.a. att högst en fjärdedel av alla pengar i omlopp i organisationen får gå till löner och administrativa kostnader.

Men ska ändå kolla upp detta! Kan ju bli saftigt.

Storchen84:

Svenska Afghanistankommittén[y]

Ska kolla! Men har redan fler organisationer än jag klarar av här. Kommer nog fokusera på de som är mest välkända bland "Svensson".

Storchen84:

Eller du kanske inte vill lägga ut pengar på detta projekt, inte än iafl. ^^ skulle du dock vilja eller nån som vill sponsra dig (hostpappahost) så vet du nu iafl.[y]

Haha tack för tipset. Men organisationernas årsredovisningar finns helt öppet på organisationernas hemsidor, så jag tänker inte punga ut något för detta. Mer än tid och ork.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

antrax:

Hmm okej. Så om en organisation ökat eller minskat mycket i popularitet(etc.) de senaste åren så kommer det inte synas?

Om jag bara fokuserar på:

*"Hjälpeffektiviteten" - pengar som hjälper, pengar i chefens ficka

Så skulle jag nog orka att ta med flera år.

antrax:

Är detta till för att göra det lättare för folk att förstå vilken organisation som ger mest?

Exakt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Men alltså, till alla som läser detta, ha inte för höga förväntningar! Just nu gör jag bara detta för att det är kul och intressant och kan alltså inte lova att jag kommer slutföra det. Även om jag också gillar idén och tycker att det borde genomföras.

Du är så illa tvungen nu.[no-no]
Jag förväntar mig guld och gröna skogar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Om jag bara fokuserar på:

*"Hjälpeffektiviteten" - pengar som hjälper, pengar i chefens ficka

Så skulle jag nog orka att ta med flera år.

Men?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Du är så illa tvungen nu.[no-no]
Jag förväntar mig guld och gröna skogar.

... [no-no][no-no][no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Men?

Då blir det för mycket arbete för mig att ta med organisationernas konkreta insatser, övriga utgifter och annan kringliggande info. Det är liksom typ ~11 organisationer som jag ska kolla här. Det är ju asintressant, men att bara ens se på deras årsredovisningar får det att krypa lite i mig trots att jag läste ekonomi på gymnasiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

... [no-no][no-no][no-no]

Vill inte ha något halvfärdigt skräp.[mad]

xsaosinx:

Då blir det för mycket arbete för mig att ta med organisationernas konkreta insatser, övriga utgifter och annan kringliggande info. Det är liksom typ ~11 organisationer som jag ska kolla här.

Ja, det var det jag ville veta, om du tänkt lägga fram all fakta.
Kan tänka mig att det blir riktigt bra om en liknande "illustration" (vet inte vad jag ska kalla det) görs varje år så att man sedan lätt kan se skillnader mellan åren och även utifrån det göra sitt val (om man nu vill skänka pengar).[y]


   
SvaraCitera

xsaosinx:

Så klart! Man ska inte glömma bort "hjälpeffektiviteten". Min poäng var bara att man inte ska döma ut en organisation helt och hållet p.g.a. denna hjälp- och löneratio. För de kanske ändå gör mycket nytta!

Ah jo, det är klart. [smile]

Storchen84:

Vill "prenumerera" på detta, eller hållas uppdaterad om hur det går, eller iafl. få veta när det är klart o ta del av det... om du sen gör det i denna tråd, pm eller nåt annat är upp till dig.

Bevaka tråden, det kan du göra om du klickar på ögat som finns över de övre sidnumren (om du inte visste det osv). Så får vi hoppas på uppdatering här, för alla som vill. Typ.

xsaosinx:

Men alltså, till alla som läser detta, ha inte för höga förväntningar! Just nu gör jag bara detta för att det är kul och intressant och kan alltså inte lova att jag kommer slutföra det. Även om jag också gillar idén och tycker att det borde genomföras.

Haha, kom på en psykologisk grej jag läste någonstans. Att man inte ska berätta om man har en bra idé eller om man sätter ett mål (typ att man ska börja träna, så berättar man det för sina vänner). Risken finns att när vännerna tycker att det är skitbra, peppar en och berömmer en så peakar ens glädje och man känner att man har gjort något bra redan - då fullföljer man inte målet!

Vet att du skapade tråden för att få hjälp med en bra idé, men det hjälper nog att veta om detta så man kan tänka på det och inte ge upp (utan att sen veta varför, kanske skylla på tidsbrist). [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Vill inte ha något halvfärdigt skräp.[mad]

Ska anstränga mig! Har börjat skissa upp layout och allting. Kan nog bli bra. [party]

antrax:

Kan tänka mig att det blir riktigt bra om en liknande "illustration" (vet inte vad jag ska kalla det) görs varje år så att man sedan lätt kan se skillnader mellan åren och även utifrån det göra sitt val (om man nu vill skänka pengar).[y]

Ja, jag hittade faktiskt en organisation som gör såna här arbeten:

​ http://www.charityrating.org/lib/pdf/Charity_Rating-Sveriges_stora_insamlingsorganisa​tioner_2008.pdf

Deras nyaste rapport är dock ifrån år 2008. Och den är bara en wall of text med siffertabeller. Vilket ju gör den jävligt tråkig och också avskräcker en del ifrån att ens kolla på den.

Skulle kunna ta rätt mycket info därifrån för de tidigare åren och samla in den nyaste själv! Blir bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Vet att du skapade tråden för att få hjälp med en bra idé, men det hjälper nog att veta om detta så man kan tänka på det och inte ge upp (utan att sen veta varför, kanske skylla på tidsbrist). [wink]

Haha tack för varningen! Ska komma ihåg det. [wink] Är rätt säker på att jag kommer slutföra detta dock. Har nämligen lärt mig ett väldigt bra illustreringsprogram under mina senaste arbetslösa månader och har ångrat att jag inte lärde mig det i gymnasiet (då en vän uppmuntrade mig till det). Hade kunnat göra så pass mycket mer intressanta redovisningar och grupparbeten. Om jag tröttnar/det blir väldigt jobbigt med det här arbetet så kanske det bara kommer ta längre tid, men klart ska det bli.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

(om du inte visste det osv)

Hah, jo jag visste faktiskt, hade dock glömt bort att man kunde bevaka trådar eftersom jag aldrig gjort det[blush]Tack för påminnelsen[y]


   
SvaraCitera

xsaosinx:

Om jag tröttnar/det blir väldigt jobbigt med det här arbetet så kanske det bara kommer ta längre tid, men klart ska det bli.

Jag tror du kommer tycka det är kul att slutföra ditt första jobb med det programmet, så det är nog ingen fara. Du kan alltid fråga på universitetet, som någon tipsade, när du kommit en bit. Kan nog vara kul att utveckla det. [smile]

Storchen84:

Hah, jo jag visste faktiskt, hade dock glömt bort att man kunde bevaka trådar eftersom jag aldrig gjort det[blush]Tack för påminnelsen[y]

np [smile]


   
SvaraCitera